nice and happy
Trådstartare
Sv: Hade ute ET idag...
Tack så mycket för ditt svar.
Ja kotan hade "roterat". Ja de är väl därför han har belastat vissa andra delar av kroppen & då i sin tur blev lite släpig med ett ben på volt.
Ja hon gjorde ju böj prov efter han blivit longerad, men han visade då ingen hälta.
Ja den tjejen är jätte duktig!
Men är det verkligen en "kotskada" som ET´n säger sig ha diagnosticerat?
För mig låter detta som en vanlig rotation/låsning som uppkommit pga t ex. muskelspänningar och felbelastning. Just sådana saker har ET´s studerat i två år för att kunna åtgärda med framförallt kiropraktik. En sådan rotation eller låsning är ingen stor grej, inte så att hela kotan vridit sig. Däremot så inskränker den på den normala rörligheten och kan orsaka ytterligare problem genom kompensation och avlastning i hästens övriga kropp. Samma gäller för din egen kropp och det är liknande problem som behandlas när du själv går till en naprapat eller kiropraktor.
Equiterapeuter ska inte heller behandla hästar med ej veterinärundersökta hältor och är därför utbildade i att göra böjprov på tveksamma fall.
Till TS. Jag tror jag vet vilken ET du har använt och är det en ganska kort tjej så behöver du inte vara orolig. Den här tjejen har gott samarbete med klinik och kommer att kunna lotsa dig vidare om ni behöver ytterligare hjälp.
Lycka till!
Tack så mycket för ditt svar.
Ja kotan hade "roterat". Ja de är väl därför han har belastat vissa andra delar av kroppen & då i sin tur blev lite släpig med ett ben på volt.
Ja hon gjorde ju böj prov efter han blivit longerad, men han visade då ingen hälta.
Ja den tjejen är jätte duktig!