Hade ute ET idag...

Sv: Hade ute ET idag...

Men är det verkligen en "kotskada" som ET´n säger sig ha diagnosticerat?

För mig låter detta som en vanlig rotation/låsning som uppkommit pga t ex. muskelspänningar och felbelastning. Just sådana saker har ET´s studerat i två år för att kunna åtgärda med framförallt kiropraktik. En sådan rotation eller låsning är ingen stor grej, inte så att hela kotan vridit sig. Däremot så inskränker den på den normala rörligheten och kan orsaka ytterligare problem genom kompensation och avlastning i hästens övriga kropp. Samma gäller för din egen kropp och det är liknande problem som behandlas när du själv går till en naprapat eller kiropraktor.

Equiterapeuter ska inte heller behandla hästar med ej veterinärundersökta hältor och är därför utbildade i att göra böjprov på tveksamma fall.

Till TS. Jag tror jag vet vilken ET du har använt och är det en ganska kort tjej så behöver du inte vara orolig. Den här tjejen har gott samarbete med klinik och kommer att kunna lotsa dig vidare om ni behöver ytterligare hjälp.

Lycka till!

Tack så mycket för ditt svar.
Ja kotan hade "roterat". Ja de är väl därför han har belastat vissa andra delar av kroppen & då i sin tur blev lite släpig med ett ben på volt.
Ja hon gjorde ju böj prov efter han blivit longerad, men han visade då ingen hälta.
Ja den tjejen är jätte duktig!

Sv: Hade ute ET idag...

Lite OT men, brukat ET verkligen göra böjprov? Är inte det veterinärernas uppgift.
Jag skulle kollat upp med vet eller klinik innan jag fortsatte behandlingen med ET(som de flesta andra verkar tycka)

Håller HELT med, jag skulle aldrig låta ngn böja min häst om denne inte var utbildad veterinär! Än mindre utala sig om diagnoser om denna inte är veterinär. Har MÅNGA konkreta erfarenheter av folk i min omgivning som anlitat ET före veterinär och fått diagnoser och förfaringssätt hit och dit, och sen har det visat sig att inget stämmer och felet är ngt som en veterinär skulle ha tittat på för länge sen, när folket väl tagit sig iväg till klinik.

Min egen kiropraktor bara gapskrattar när han hör om folk som fått diagnos från sina kiropraktorer/massörer osv, om sneda bäcken. Han visade mig fysiskt på ett skelett, hur detta är helt omöjligt, rent fysiskt, enda sättet en människa skulle få ett snett bäcken, är om man typ frontal krockade med en bil. Men likväl används diagnosen MASSOR.

en paralell bara. det är så många som använder ET nuförtiden och det är bra i många aspekter, men i flera andra har det gått trend och det knäcks och det bräcks hit och dit och ägaren fattar inget utan är helt utlämnad till ET och vad den säger, oavsett vad denna egentligen har koll på och inte.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: Speedway
·
Hästvård Unghäst född 09, under inridning. Rids korta enkla pass ett par dagar i veckan. Går på lösdrift med lekfulla kompisar, plan hage men...
Svar
2
· Visningar
849
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka