Hade ute ET idag...

nice and happy

Trådstartare
Började med att springa & longera. Hon märkte av på volt att han visade nå på höger bak & höger fram. Gjorde böjprov bak men visade ingen hälta. Han blev lixom släpandes med höger bakben lite.
Det gjorde i sin tur att han lasta över det på vänster sidan så det märktes i baken & bogen. Han sjönk ner i hela kroppen på vänster sida pgr de & gjorde att han blev som en båge av han åt vänster.
Sen in & på med magnettäcke medans hon jobba med den andra hästen.
Så vänster bog satt han fast & det knaka till så där lossna han lätt.
Hittade sen en kota som hade vridit sig. Fick oxå loss de.
Han var så öm & spännde sig i musklerna så hon fick köra akepunktur på han.
Sen vart han jätte mjuk & lättare att jobba med.
Nu skall han endast tömköras & ut & gå i en vecka tills hon kommer tillbaka.
Eftersom han va så öm i ryggen...
Hon kommer om en vecka.

Undrar hur detta har uppkommit!
Jag misstänker den sadel jag hade för 1/2år sedan som kan ha varit för smal i tunneln. Kan detta göra så att "kotan blir sne"??
Undrar om han kan ha haft sne kota länge... Om det är det som varit problemet hela tiden el om det är bak kärran som problemen börjat.

Någon som haft häst med sne kota? Hur uppkom det & hur svara restan av kroppen med den sne? Hur reagera hästen på behanling?

Sv: Hade ute ET idag...

Kotan som fövridit sig lite var bröstryggens sista kota.
Började söka massa om brsötryggen & fick då fram mass om KS.
Tänk om han har de??
Symtomer stämmer, väldigt ryggöm, sänker ryggen & vill gå med huvudet högt. Tänkte om det kan ligga bakom till sne kota, bogen osv?

ja men någonsin? vid köp eller försäljning eller liknande?
jag skulle köra den hästen till klinik om nu ET påstår sådana saker, det är ju inte direkt "små" problem denne pekar på. och h*n bör ju ha rekomenderat att ta hästen till vet. om nu en kota är sned eller vriden eller vad som, låter inte som något man kan göra något åt utan att se hur eller var.

ja men någonsin? vid köp eller försäljning eller liknande?
jag skulle köra den hästen till klinik om nu ET påstår sådana saker, det är ju inte direkt "små" problem denne pekar på. och h*n bör ju ha rekomenderat att ta hästen till vet. om nu en kota är sned eller vriden eller vad som, låter inte som något man kan göra något åt utan att se hur eller var.

Nä aldrig.
Hon påstår inget om KS, det va mina tankar som kom upp när jag sökte på bröstryggen då "den där" kotan som va vriden där satt...
H*n kunde iaf känna hur & vart "kotan" va vriden. Vadå skall inte en ET kunna göra de?
Det första h*n sade var att skulle hon inte kunna hjälpa han & hitta nå fel på han så skulle jag behöva röntga han.
Så håller skenet uppe tills nästa behandlig som är om en vecka. Säger h*n då att h*n inte kan göra nå mera för han så skall han ju självklart röntgas.
Men h*n verka väldigt positiv efter hon behandlat han & sade att det är mycket jobb på han.

Jag hade ändå kört hästen till klinik och röntga, en ET kan inte se vad som är fel genom huden. Har hästen så allvarliga fel som denna, hade jag tagit den in till klinik och gått igenom den. Efter att ha fått vet:s utlåtande hade jag diskuterat ev., vidare behandling med vet. och diskutera behandling av ET med vetten.

Jag hade ändå kört hästen till klinik och röntga, en ET kan inte se vad som är fel genom huden. Har hästen så allvarliga fel som denna, hade jag tagit den in till klinik och gått igenom den. Efter att ha fått vet:s utlåtande hade jag diskuterat ev., vidare behandling med vet. och diskutera behandling av ET med vetten.

Nej men jag förstår väl att en ET inte kan se genom huden...
Men är det "så allvarliga fel"? Han visar ingen hälta. När han går i låg form så sänker han inte ryggen utan jobbar på bra. Det kan ju ha berott på sne kota som tryckt el?
Tänker ge et en chans & se vad hon säger om en vecka.
För att sen ta nästa steg till kliniken.
Men det är ingen som har svar på mina FRÅGOR? Ingen som haft häst med sne kota?

jag skulle ta hästen till klinik, en seriös ET behandlar inte om hästen inte först är kollad av vet.

Lite OT men, brukat ET verkligen göra böjprov? Är inte det veterinärernas uppgift.
Jag skulle kollat upp med vet eller klinik innan jag fortsatte behandlingen med ET(som de flesta andra verkar tycka)

*KL*

Håller med dom andra, tycker det låter heltokigt att ET ska kunna påstå såna saker, både ställa diagnos och utföra behandling på något så allvarligt som en kotskada.

Ok, så en et skall inte behandla en häst om den inte varit vid kliniken??
Så alla som har använt sig av en et har fått diagnos ifrån kliniken?
En häst med tex sne rygg, kan inte en et konstatera det & behandla den då?

Förstår att alla tycker att jag skall åka in med han NU!
Så behöver inga flera inlägg om det tack...
Utan var mera på jakt efter någon som hade erfarenhet av häst som tex haft vriden kota.

En helt annan sak tycker jag om hästen inte ömmar eller inte har några problem direkt annat än lite skev. Ömmar hästen ska man kolla med vet. först tycker jag iallafall.

Jag tar ut en ET en gång per år till min häst utan att ta honom till vet först, men jag misstänker ju inte heller att något är fel.

*KL*

Håller med dom andra, tycker det låter heltokigt att ET ska kunna påstå såna saker, både ställa diagnos och utföra behandling på något så allvarligt som en kotskada.

Men är det verkligen en "kotskada" som ET´n säger sig ha diagnosticerat?

För mig låter detta som en vanlig rotation/låsning som uppkommit pga t ex. muskelspänningar och felbelastning. Just sådana saker har ET´s studerat i två år för att kunna åtgärda med framförallt kiropraktik. En sådan rotation eller låsning är ingen stor grej, inte så att hela kotan vridit sig. Däremot så inskränker den på den normala rörligheten och kan orsaka ytterligare problem genom kompensation och avlastning i hästens övriga kropp. Samma gäller för din egen kropp och det är liknande problem som behandlas när du själv går till en naprapat eller kiropraktor.

Equiterapeuter ska inte heller behandla hästar med ej veterinärundersökta hältor och är därför utbildade i att göra böjprov på tveksamma fall.

Till TS. Jag tror jag vet vilken ET du har använt och är det en ganska kort tjej så behöver du inte vara orolig. Den här tjejen har gott samarbete med klinik och kommer att kunna lotsa dig vidare om ni behöver ytterligare hjälp.

Lycka till!

Min häst är behandlad av ET utan föregående klinikbesök, och fått hjälp med spänningar i kroppen - men min häst hade inte ont.

Min häst är genomkollad av ET 10-talet gånger under 3 år jag hade honom, en av de gångerna blev jag skickad vidare till klinik eftersom ET inte ville behandla innan klinikbesök.

En ET är ett komplement till veterinär, inte istället för en veterinär.

Min häst är behandlad av ET utan föregående klinikbesök, och fått hjälp med spänningar i kroppen - men min häst hade inte ont.

Min häst är genomkollad av ET 10-talet gånger under 3 år jag hade honom, en av de gångerna blev jag skickad vidare till klinik eftersom ET inte ville behandla innan klinikbesök.

En ET är ett komplement till veterinär, inte istället för en veterinär.

Ok. Men som jag skrev innan så sade hon att om inte hon kunde så skulle han till kliniken. Väntar på nästa besök.
Jo försår att det inte är "i stället för"...

En et ska inte behandla hälta etc utan att veta vad som egentligen ligger bakom. Det är snarare det det handlar om. Har man en fräsch häst som man upplever vara lite spänd tycker jag att det är helt ok med ET. Men om hästen påvisar hälta så bör man ju kolla upp varför den haltar och sen behandla med ET på inrådan av vet.

Vi hade ute en ET på några hästar i stallet och samtidigt fick hon kolla på en valack som inte var fräsch. Han haltade på volt och då sa hon att hon inte behandlade förens han var uppkollad på klinik, för hon kunde omöjligt veta vad som låg bakom hältan.
Det tyckte jag var klokt och seriöst av henne.

Har man inga problem och tar ut ET som hittar lite småsaker tycker jag det är en sak. Har man problem och DÄRFÖR tar ut ET tror jag man är betjänt att att FÖRST åka till veterinären för att utesluta att hästen behöver behandlas. Det kan göra mer skada än nytta att först justera en häst och därefter börja behandla en skada.

En KS häst är ofta stel i ryggen

brukar stanna i ridningen - dvs tappa bjudningen

Vissa skickar sin ryttare

Liknande trådar

Hästmänniskan Vet inte riktigt vilket prefix som passar, så det får bli övrigt. Lång historia kort: Många händelser de senaste åren har krossat mitt...
2 3
Svar
49
· Visningar
12 660
Senast: Karminnie
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·
Hästvård Hej Känner att jag behöver tips och funderingar på hur jag ska gå vidare med min 5 åriga valack. Historik: Började slutet av...
2
Svar
27
· Visningar
4 197
Senast: Speedway
·
Hästvård Unghäst född 09, under inridning. Rids korta enkla pass ett par dagar i veckan. Går på lösdrift med lekfulla kompisar, plan hage men...
Svar
2
· Visningar
849
Senast: skuggi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Bildtråd
  • Tips ang "spjälka" ben