Hade ni börjat vaka?

Thera

Trådstartare
Mitt 16-åriga sto väntar sitt första föl, hon är idag på dag 322. Mjölken är gul/genomskinlig, halvfyllt juver, lite geleaktig precis runt svansroten.

Tänkte bara höra om någon anser att jag ska börja kolla henne redan nu? Eller kan jag vänta? Kanske en nattkoll, men inget vak?

Läste gamla trådar och där verkar det som om många börjar vaka långt innan, jag kollar bara min morgon och kväll ännu. Kanske dumt?

Sv: Hade ni börjat vaka?

Jag hade nog börjat vaka redan nu, med tanke på att hon är förstföderska. Min fölade på 320:e dygnet, utan ett tecken på kvällen 22.30...Missade allt, som tur är klarade hon det själv.

svårt att säja utan att se stoet framför sig..
men är mjölken klibbig så är det nog lugnt.
När spenarna är fyllda ända ut i spetsen, DÅ är det nära...

Har själv haft lite funderingar sista tiden när jag skall börja vaka. Det är hennes tredje föl men vårt första tillsammans så jag har ingen riktig koll på hennes fölningstecken. En fd uppfödare har kollat på henne och hon trodde att det händer nog inte i natt men snart (2-6 dagar). Min har ju ca 2 veckor kvar så det käns ju lite tidigt men det är ju helt inom "normal" ramarna. Om man läser här på forumet så verkar det vara en hel del som går över tiden men endast ett fåtal som fölar tidigare än planerat. Men vilket fall som helst så har jag börjat titta till henne ca 2-3 gånger under natten. Eller rättare sagt jag lyfter på huvudet och tittar på tv-skärmen. Det känns bättre att börja kolla till hästen alldelles för tidigt än att kanske missa något. Skulle aldrig kunna förlåta mig själv om något hände som jag hade kunnat hjälpa henne med.

Efter att ha läst igenom mitt inlägg inser jag att jag har blivit en riktig hönsmamma!!!!! Suck

Med vänlig hälsning

Tora hönsmamman

Någon som vet hur snabbt mjölken hinner ändra sig från genomskinlig/gul till vit? Om man kollar morgon och kväll borde man väl hinna märka en förändring innan de fölar? Eller kan det gå fortare än så?

Det kan gå på några timmar. Behöver inte ens bli gul innan fölning. Skulle mer kolla på hennes beteende om hon är orolig, äter dåligt, slår sig mot magen etc.

Betende innan föling på mitt sto
Hon vandrade runt runt i dne stora sommarhagen. åt inte.
Det hade kommit vaxproppar tre dagar innan som hon tappade. Exakt 3 dagar efte hon tappat dom fölade hon en solig dag i hagen kl 9 morgonen.
Inga vak nätter för mig

Liknande trådar

Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
842
Senast: Freazer
·
Avel Mitt sto är på dygn 297 och har idag börjat läcka mjölk, den är vit men relativt genomskinlig. När jag hade en droppe på fingret så...
Svar
5
· Visningar
1 115
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 816
Senast: Anonymisten
·
Katthälsa Att avliva två älskade katter. När ingen enskild faktor är avgörande nog att definitivt ta det stora beslutet... men ackumulativet av...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
11 511
Senast: Murphy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Leksak som belöning
  • Akvarietråden V