Hacmamore och nosrygg---lite nojjig hehe

Nea_

Trådstartare
Hej!

Min häst har problem att ha bett så jag rider i repgrimma och sidepull.

Har funderat lite på hackamore bara för att prova något annat men man har ju hört skräckhistorier om knäckt nosrygg osv. Nu är jag inte rädd att jag ska dra i honom så han bryter nosbenet för då tror jag man får till att dra rejält om inte hacket sitter för långt ned....min tanke är..vad händer om man drullar av hästen och den kliver på sin tygel?

Är hackamore bra? Är det risker med att rida på det? Man har ju hört skräckhistorier... jag tycker att ett alternativ till sidepullet vore kul att kunna ha ibland. Funkar det att ta ledande tygeltag med hack?

Berätta gärna lite om era erfarenheter både bra och dåligt. Har ett ponnyhack liggandes som jag skulle kunna testa men vill förs höra mig för lite. HAr en unghäst, en arab. Det jag känner som en nackdel med sidepullet är att dels får han ha nosludd då han är extremt känslig för skav vilket gör hans sidepull väldigt snällt...sedan då man är ute och galopperar och herrn har energi fulla kroppen och vill lägga av en glad brall så är det inte lätt att få upp huvudet på honom med sidepullet....nu sköter han sig oftast utmärkt men han är ju unghäst och har sina dagar:rofl:

Sv: Hacmamore och nosrygg---lite nojjig hehe

Varför rider du bettlöst?

Jag rider på hackamoore som omväxling lite då och då. Tycker att det ett bra bett att variera med om hästen funkar bra på det. Jag har aldrig hört att någon lyckats dra så hårt att nosryggen gått av, sitter det rätt så bör det vara ganska svårt att lyckas med det.
Det man kan uppleva på hack, tycker jag, är att hästen kan "hänga sig" på det. De kan bli lite stumma i handen. Det har ju också en hävstångseffekt som man måste tänka på.

Här är en bild på hur mitt hack sitter:
28718399.jpg

M-oaa

Min häst rids med hackamore, och har klivit på tyglarna ett par gånger i olika situationer Lädertygeln gick av :angel:

Hacket är ett stång"bett". Man brukar säga att det inte går att ta ledande tygeltag på det. Jag har inga problem med det på mitt S-hack, men jag gör det på lång tygel.
Hanterar man det rätt ser jag inte fler risker med hack än med vilket annat bett som helst...

Personligen är jag inte överförtjust i ponnyhack. Jag har ett, och det händer att jag rider på det, men det är ingen favorit. Jag upplever kontakten mellan mina händer och hästen som luddig/otydlig.
Favoriten hittills är mitt S-hack. Det var dyrt men värt varenda krona, både jag och hästen trivs kanon med det!

http://www.pixbox.se/pic_show_id28738631.html

jag rider min häst enbart på ponnyhack, det är helt enkelt det enda hon har trivts riktigt bra på. Jag har svårt att tänka mig att det är gjort i en handvändning att knäcka en nosrygg, då ska du nog ta i med enorm kraft... I regel går tyglarna sönder om hästen skulle råka trampa på dem.

Det jag funderar lite på i ditt fall är om du ska använda hack på din unghäst, nu vet jag ju ioförsig inte hur pass utbildad den är, men är den väldigt grön så bör du kanske inte satsa på ett bett med hävstång.

:)

Jag är inget fan av hackamore alls, det är jättesvårt att rida på och framförallt utbilda en unghäst.

Iom som konstruktion där det ligger löst runt huvudet så blir signalerna väldigt luddiga jämfört med ett stångbett som ligger "fast" genom munnen.

Det enda tygeltaget som blir någorlunda tydligt är det bromsande, men har man otur så blir det bromsande tygeltaget en inbjudan till hästen att krulla ihop sig och bekvämt vila nosryggen i den breda övre remmen. Har man dessutom ludd på så blir det jättegosigt...

Nä, det finns bättre bettlösa betslingar att välja på. Sidepull med lädernosrem eller kapson kanske?:)

Och det går kanppast att knäcka nosryggen med ett vanligt ponnyhack.
Varför anses inte vanliga tränsbett vara farliga? Är det något ställe man verkligen kan skada hästen på så är det ju inne i munnen. ;)

min tanke är..vad händer om man drullar av hästen och den kliver på sin tygel?

tygeln går av eller så går tränset sönder..

Funkar det att ta ledande tygeltag med hack?

nej

så är det inte lätt att få upp huvudet på honom med sidepullet....

om du vill ha hackamore för att få upp huvudet så är du fel ute då hacket bara gör att hästen får IN huvudet mera.
Vilket inte är så roligt när man sitter på en stutsande häst och ju mera man bromsar ju mera krullar hästen in huvudet och stutsarna blir värre.

Oki, tack för era svar...

Tror inte hack är något för oss, tycker det är viktigt att kunna ta tydliga ledande tygeltag på en så ung häst, särskilt som han kan vara lite svår att forma ibland och man måste visa tydligt vad man vill. Tycker sidepullet funkar bra men de dagar han väl busar och bockar i galoppen är det mindre roligt man har få chanser att räta upp honom då han brallar eftersom han gör det rejält då han väl för det och få upp huvudet med sidepullet.....hmmm hehe lämnar det lite osagt...särskilt som han har nosludd på det. :angel: men oftast är han snäll och duktig.

Han kan inte ha bett kort och gott...han är kollad av tandläkare och ska gå bettlöst...orkar inte skriva ett mer djupgående svar:p Därför rids han på repgrimma, ridkapson eller sidepull.:grin:

Håller med den som skrev om en tanke om tränsbett och varför inte de anses farliga...du är absolut inne på något där...men jag kan säga att jag inte tror att en häst skadar sig mindre på ett hack än ett bett eller tvärtom. Men ett bett VET jag att en häst kan göra sig rejält illa med om man sliter eller om de kliver på en tygel 8 (det rör sig ju om en mun) men hack kan jag sämre...därav denna tråd.

Tack alla ni som skriver, det är roligt att ha fått så många svar på sin fundering.

jag tycker hack är en jättestark betsling. använd en mjuk kapson, kraftig nosgrimma eller bitless bridle istället.

hacket duger eg inte till annat än att rida ala western med långa tyglar, det är helt värdelöst att rida dressyr på. hästen knäcker bara av i nacken. det många glömmer är att man har en kedja och hävstång, det blir alltså väldigt mkt starkare än man kan tro... testa att sätta det runt smalbenet.

om hästen bockar så är det bästa sättet att säga "NEJ!" och bryta av till skritt varenda gång den börjar konstra. till slut fattar den att om den börjar bocka så blir det inte mer rolig galopp. min häst var som en rodeooxe när han var yngre, farlig helt enkelt. men fick bort det med ovannämnda metod. att försöka dra upp huvudet på en häst som verkligen bockar kan man bara glömma, det funkar inte hur starkt bett du än har. :p

Nu kännde jag att jag bara måste svara. Hur många av er som talar illa om hack har användt ett sådant själv på en häst som faktiskt funkar på det?

Jag använder hack/repgrimma eller bett på min allt funkar hur bra som helst. Hon knäpper inte av det minsta på hacket och har aldrig gjort ( nu finns det kanske fler som gör det men inte hon) Blir aldrig tung i handen eller besvrälig på annat sätt.

Mitt hack sitter högt. Är av läder (stadigare än syntet varianten) och har läder rem ej kedja.

Hade först syntet modellen (ljusa med lugg under och kedja) och det var katastroff så jag la hacket på hyllan. Men så kom jag vöer en lädermodell. Stadig och bra med padding och lagom bredd på remar/länga på skänklarna och gud så bra hon trivs =)

Men om du har en unghäst skulle jag hållt mig till andra alternativ. Ett hack rider man knappt med, det gäller att man kan ställa, böja, svänga, öka, och sakta av med sätet/skänklar. Men tycker absolut inte man ska såga bettet helt. Det funkar ur bra på rätt häst, rätt ryttare:)

Liknande trådar

T
Utrustning Har en unghäst som jag ska rida in nu. Funderar på hur jag ska kunna hålla hans mun i bästa skick. Min fundering är om det finns ett...
2
Svar
25
· Visningar
1 744
Senast: arna
·

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka