Bettlös skogsridning

Sv: Bettlös skogsridning

Maran skrev:
orcide: Det är ett sidepull. När det sitter rätt på hästen fungerar tygeltagen på samma sätt som när man rider med tränsbett. Finns att köpa lite varstans.

Tigertofflan: Sidepullet sitter för högt upp och nosdelen är eventuellt för löst spänd.
jag tänkte mera exakt ..
typ vad händer om man tar i höger tygel ?
dras det åt om nosryggen eller dras hästens huvud åt sidan mera?

Hästens huvud följer tygeltaget om hästen har förstått tryck och eftergift. Precis som när man rider med tränsbett. Nosdelen dras inte åt och blir tightare. Nosrepet kan inte löpa i öglarna det är trätt igenom, de är för små för det. Det som händer är att man lägger ett tryck mot på vänster sida om man tar i höger tygel och vice versa.

vi flyttade det upp och ner för att trycket inte skulle komma på samma ställe, på inrådan av unghästutbildare.
Nosdelen är inte för löst spänd.

Tigertofflan>> Han har väldigt litet o smalt huvude.

hon förklarade varför men det har jag glömt....

En känd hästandläkare rekomenderar oxå att flytta sidepullet, det var ngt med kindtänderna tror jag

Liknande trådar

Utrustning Jag rider just nu min ponny bettlöst, då han krånglar med bettet (inväntar tandläkare som ska kolla), funkar superfint och både han o...
Svar
3
· Visningar
1 103
Senast: Nevermind
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 121
Senast: Leeelot
·
Hoppning Med tanke på att jag är återkommande funktionär (främst på regional nivå dock) borde jag kunna dessa frågor i huvudet (:o:angel:), men...
2
Svar
25
· Visningar
5 131
Senast: Unafraid
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 095
Senast: Lipperta
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka