Hackymoore??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Warhammer
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 18
  • Visningar Visningar 1 005
W

Warhammer

Hejsan jag undrar om det är någon som hoppar på hackymore? :confused:
Är det mycket svårare att svänga? Fast det beror på hästen men ändå....

Sv: Hackymoore??

Jag har börjat rida min häst på hackamore och han går helt super på det. Lätt att svänga, mycket lydig. Han är iofs mycket känslig och välriden. Jag har ett vanligt med långa skänklar, alltså inget ponnyhack. Man får ju rida på det på ett annorlunda sätt än med bett, lite mer styra med båda tyglarna. Min häst fungerar dock bra att ställa och svänga.
Har tävlat 130 med hacket och det var absolut inga problem. Möjligtvis om man skall skena minisvängar att det blir lite segt att svänga men man får använda skänklarna.

Min förra häst var dock rena självmordet att rida på hacket. Hon verkade inte äns känna av det. Låg lodrätt bakåt och drog och det hjälpte knappt. Det är nog väldigt individuellt vilka hästar det passar på.

Varför skall du använda det? Fungerar inte hästen på vanligt bett? Min häst har lite tandproblem, därför hack.

Senast ändrad av en moderator:

Tack så mkt för tipsen :)
Min häst gapar skit mkt och låser bettet i munen så det ser ut som om betet sitter jätte högt upp, och han har höga laner lr vad det heter så det är svårt att hitta ett bett som passar. Så rycker han lite i munnen det syns knappt men det känns...alla som har ridit honom får skit ont i axlarna.
Jag har ridit med hackymore hemma och det har gått bra så jag tänkte prova i morgon när jag ska hoppträna.

hackamore heter det. *ordpolis*

fråga din hopptränare imorgon, tycker jag, eller prova ut ett bett med veterinär. om hästen gapar beror det oftast på att ryttaren är för hård i handen, och att hästen rycker (??) låter som en olat eller att hästen har ont.

Okej...men det finns inget bett som jag får tävla på som är tillräckligt smallt...för han tycker om bett som är smalare pga hans höga laner eller vad det heter.
Jag tror inte att det är därför han rycker och gapar men man vet aldrig. :confused:
Jo vi ska ta ut en veterinär...

vad tävlar du för gren? ett smalt tränsbett får du tävla på om det är dressyr det gäller, och i hoppning är det ju fri betsling....

Om det är ponny hon rider är det inte fri betsling i hoppning.
Jag hade en ponny med väldigt trång mun och det bett som passa fick man inte tävla på men jag sökte despans för det och fick därmed rida på det.

nej, det förståss, men ett smalt tränsbett är iaf tillåtet

hoppar mycket på hackamoore, och det går jättebra att sväönga, rid med sitsen och inte med handen :smirk:

Tävlar hon dressyr så får hon ju ändå inte starta på hackmore. Och visst stod det där uppe att hon skulle hoppa?

Däremot vilka som är godkända för ponny, vet jag inte men smala bett får man väl rida på även där. tycker man får ha det mesta nu förtiden? :confused:

Det är hoppning jag tävlar och minsta tjockleken är 0.9cm på odelatbett som man får använda och det är för tjockt i hans mun :cry:
Fast jag ska prova attt hoppa med hackamore idag och får se hur det! :)
Tack för tipsen!!

Du har alltså ridit på hack innan? Annars så är det ju kanske inte så bra att börja med att hoppa på hack. Testa i ridhuset/paddocken utan hinder först.

Fladde skrev:
Om det är ponny hon rider är det inte fri betsling i hoppning.
Jag hade en ponny med väldigt trång mun och det bett som passa fick man inte tävla på men jag sökte despans för det och fick därmed rida på det.

Är det inte fritt att välja hackamore numera? :confused:

jo, ponnyhack får man ha...däremot är vissa andra bett inte tillåtna

Jag rider på Hackamore och det går hur bra som helst att svänga. Man sitter ju inte direkt och "drar" i tyglarna vart hästen ska svänga. Du får istället lägga in lite vikt och skänklar till att börja med.

Jo men tänkte om det var svårare när man hoppar....men jag har nu provat och det gick inte så bra han brallade, bockade, sparkade bakut sen gick det väldigt snappt....ddet kändes som han låg i kurvorna..hahaha
Men det blir nog så att jag åker till en veterinär med honom och ser om han har något fel i munen lr vad det kan vara...
Tack så mkt för alla råd jag fått!! :)

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 658
Senast: morgaine
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
764
Senast: fio
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 847
Senast: Görel
·
Utrustning Har idag en Dominus som är vid i bomvidden, men jag funderar på om den är lite lite för rak, har kollat på en Jaguar bomvidd 28 (vid?)...
Svar
2
· Visningar
218
Senast: Fibusen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka