Lycanthrope

Trådstartare
Inte rumpor, utan växter alltså :D

Jag vill ha tips på snabbväxande häckar, som gärna blir över 2 meter höga.
Utseénde är inte så noga men för fula bör de inte vara.

Vi vill skärma av lite mellan tomterna för att hindra insyn, annars ser svärföräldrarna rakt in i sovrum och kök :mad: (köksbordet är bra till mycket :angel:). Jag vill kunna ligga och sola i trädgården ifred osv..

Vill ha lite info om vart man hittar dem, när man planterar dem och när de blir stora :D

Sv: Häckar!

Något som växer otroligt snabbt - men som också sprider sig rejält. Är Rosenhallon. Växer lätt upp till en häck på en säsong, vackra rosa blommor och stora blad. Vissnar dock ned varje säsong.

syren är väl ganska snabbväxande. Spireor också.
Vintergröna har jag ingen aning om vad man ska ha.... Förutom fula tujor...- man kan ju bli sugen på vintern tänkte jag... hihihi

Vilken zon befinner du dig i?

Vintergrönt tycker jag är en fördel, vill du undvika 70-tal så rekommenderar jag liguster, pyracantha (iofs lite svårformad, men tål klippning) och lärk faktiskt. Thuja och cypresser ska inte underskattas, de växer ganska fort och håller formen väldigt bra - men lite 70 tal kanske...

Om ni inte behöver ha det vintergrönt så är spirea en bra friväxande häck, amalanchier springer i höjd väldigt snabbt och har fina höstfärger. Bor ni i en sydlig zon kan man ju ha en roligare häck, typ katsura:D

Jordmån?

Zon? Jordmån?
Svenska tack :o:o

Bor utanför Alingsås, bland skog och åkrar.
Annars vet jag inte vad jag ska svara, men om du berättar mer specifikt vad du undrar så kan jag fråga sambon :D:angel:

Det är ju kul om häcken är fin på vintern med.

Tror att du befinner dig i zon 3, möjligtvis 4. Det är typ klimatzon för att se vilka växter som klarar vintrarna:)
Jordmån är som det låter, vilken typ av jord det är på platsen, lera, sand osv.

Om du vill ha en häck som är fin på vintern så hade jag faktiskt valt liguster, den vintergröna. Eller om den ska komma upp snabbt så stora exemplar av tuja, det är inte alls lika dyrt som stora exemplar av liguster.

Avenbok behåller ju annars de vissna löven över vintern, det är ganska dekorativt, men de växer lite ojämnt på mager mark.

Lite stora kanske men bollpil..

3372be.jpg

Eller på stam..

salix_fraglis_bullata.jpg

Behöver inte klippas utan blir boll-liknande alldeles av sig själva. Växer praktiskt taget överallt. Tåliga.

//Waern

De var liiiite för stora :o
Häcken ska ju klippas hyfsat smal, kanske någon meter bred?

Lady_Vip
Liguster såg nice ut! Som en riktigt häck så att säga.
Men var hittar man sådan och vad kostar den? :o
När kan man plantera?
Vi flyttar in ganska snart, just nu sitter det ett par enar längs gången där häcken ska vara, men de ska ju ryckas bort när det är dags.

Thuja! Vackra och väldoftande året runt. :) När de är uppe i önskad höjd beskär man rakt över (om man vill) och får på så sätt en "mur", precis som man gör med andra häckar (tex liguster eller vad som helst). Då blir det inte den där 70-talskänslan heller. Det går fort och lätt att beskära thuja, en gång om året på våren. :)

En stor häckplanta kostar ganska mycket, tyvärr har jag inga priser i huvudet, men thuja är betydligt billigare än liguster.

Ni hittar häckplantor på plantskolor, man brukar kunna beställa om de inte har hemma. Planterar gör ni på hösten eller våren.

Liknande trådar

Trädgård & Växter Till hösten flyttar jag och familjen till hus på landet. Tomten är allt som allt på lite drygt en halv hektar, en liten del är skog och...
2
Svar
21
· Visningar
2 329
Trädgård & Växter Då jag vet att det finns flera trädgårdsintresserade här på Buke, tänkte jag att ni kanske har några tips på hur man räddar Kråkslottets...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 317
Senast: Hyacinth
·
Trädgård & Växter Vi flyttade in i nya huset för lite drygt två månader sedan. Min erfarenhet av växter sträcker sig till krukväxter som inte blommar...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
5 555
Senast: labb
·
Trädgård & Växter Ja, vad ska jag ha egentligen? Jag vill bygga in mig. Framsidan av huset är ut mot vägen, och jag vill inte se vägen. ( I know, bra...
2
Svar
23
· Visningar
4 575
Senast: BobberiBoo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar