hackar tänder vid ridning?

J

jenna85

Har ridit min ponny på hackamore nu i flera år och det funkade alldeles utmärkt fram till för 4 dagar sedan...Så fort jag tar i honom (kortar tyglarna)har han börjat hacka tänder vid varje steg.

Visst har han varit lite grinig nu i några dagar, antar att det är för att han fäller. Men har aldrig varit med om att han hackat tänderna innan för det.

Har även kollar om han haltar eller om har ont någonstans men hittar inget förrutom att han är lite segare än vanligt. Kan bero på att han fäller.

Testade att rida i grimma, utan sadel, med bett, osv och han fortsatte oavsett. Ändå gången han inte hackar är när man har lång tygel o inte ber han jobba.

Någon som varit med om något liknande eller har andra erfarenheter?

Tacksam för all hjälp jag kan få.

mvh jennifer

Sv: hackar tänder vid ridning?

Hästen kanske känner något obehag (inte nödvändigtvis pga utrustning), är spänd eller stressad eller liknande. Annars en olat? Vill du prova med achenrem, eller tillhör du dem (oss hehe) som tycker det är hemskt? ;)
Alltid bäst att be nån kolla hästen annars vänta tills fällningen är över. Lycka till

Sv: hackar tänder vid ridning?

jo jag funderar på att vänta tills fällningen är över och låta han vila en vecka eller så. Vill juh inte att hackandet ska bli en ful ovana =/
Har tyvärr aldrig hört något liknande innan.

Bara att hästar har hackat tänder om dem har ont. vilket fallet inte verkar vara i detta.

Tack för svaret!

Liknande trådar

Hästvård Jag hade behövt lite idéer så jag vet vad jag ska föreslå när jag åker på återbesök igen nästa vecka. Har en häst som voltade i hagen...
Svar
14
· Visningar
2 238
Senast: Centaur
·
Träning Jag har ett sto f-10 som gnisslar tänder vid ridning. Hon började med gnisslandet redan som 2-åring när hon fick bett i munnen för...
2
Svar
23
· Visningar
4 046
Senast: Novali01
·
Dressyr Hej! Min nordsvenska travare är nästan helt omöjlig att sakta av när vi galopperar, jag menar allvar. De första stegen kan vara bärande...
Svar
14
· Visningar
2 521
Senast: Linja
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Genom att byta och köpa ridlektioner så har jag lyckats få till hela 9 hopplektioner hittills den här terminen. :banana: (- och terminen...
Svar
0
· Visningar
324
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCV
  • Bolån, hur ska man tänka?
  • Ratsit

Hund, Katt, Andra Djur