• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare rare
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 7 438
R

rare

Börjar bli sugen på att investera i ett hackamore. Tidigare bara lånat av folk, men jag tycker det är rätt givande att låta hästen gå bettlös ibland. Som sagt har jag tidigare bara lånat, och vill nu köpa ett eget. Men det enda jag hittat är ju själva "bett delen". Kan man alltså sätta den på ett vanligt träns:o:confused:? Som vanligt bett eller? Känns som om sidostyckena är lite för långa för det, men jag kanske tänker fel? Help plzz..

Sv: Hackamore

lånar tråden

Jag har en fundering om hackamore. Alla säger att det är såå himla farligt och att man lätt kan knäcka nosryggen på en häst om man rider med hackamore. Men hur farligt är det egentligen? Visst att man ska vara en erfaren ryttare eftersom det är ett speciellt och rätt skarpt bett, och vara mjuk i handen men det ska man ju oavsett vad man styr med.

lånar tråden

Jag har en fundering om hackamore. Alla säger att det är såå himla farligt och att man lätt kan knäcka nosryggen på en häst om man rider med hackamore. Men hur farligt är det egentligen? Visst att man ska vara en erfaren ryttare eftersom det är ett speciellt och rätt skarpt bett, och vara mjuk i handen men det ska man ju oavsett vad man styr med.

Det är nog näst intill omöjligt att knäcka nosryggen på det viset, det måste vara en av de mset spridda skrönorna i hästvärlden! ;)

Däremot är hackamore väldigt svårt att rida på, det blir ganska otydlig kommunikation via tygeln och. Speciellt om varken häst eller ryttare är van vid hävstångsbetsling sedan tidigare. Styrning och böjning måste sitta i säte och skänkel, t.ex.

Många är livrädda för att sätta ett stångbett i munnen på hästen, både av rädsla för att skada hästen och för att man är lärd att det hör hemma på rutinerade ekipage, men hackamore -som är i princip ännu svårare att använda på ett bra sätt- det används nästan helt utan eftertanke. ;)

Det finns bettlösa alternativ som är mycket mer lika tränsbettet i sin inverkan än hackamore, varför inte prova något av dem? Sidepull, kapson eller något av "snarhuvudlagen" som blir allt vanligare.
(Hööks kallar det för "bettlöst träns" kort och gott...)

Jag har köpt ett stl:cob träns att ha mitt hackamore på, annars sitter det för långt ned. Min häst har i vanliga fall stl.full

Tycker det är ett jätte bra bett OM man har en häst som lyssnar mycket å sätet och skänklar. Men kan i princip inte styra direkt med ett hackamore och heller ställa/böja med hjälp av det. Men när man väl lärt sig rida på det så tycker jag det är ett jätte trevligt "bett"

Om du ska köpa något tycker jag du ska testa läder varianten utan kedja.

Annars kan man ju rida i repgrimma, brukar variera med det på min häst :)

Du använder ett vanligt träns, hackamoret är bara själva "bettet".

Så kallat ponnyhack (lite lite för långt ner här tyvärr):
Honey+012.jpg

S-hack:
Honey+012.jpg

Håller med Pinky ang. användning - det krävs att ryttaren fått lära sig att hantera det, så att det inte blir tokigt. I övrigt ett trevligt bett, tycker jag, rätt använt och om hästen trivs.

Senast ändrad:

Undrar bara vad man rider med om man inte gör det med skänklar och säte:confused:
Står alltid i trådar om hack och stång att man måste kunna rida med skänklar och säte, inte kan det väl vara så att övervägande delen av ryttare inte använder säte och skänklar:confused:
Ser framför mej en som smackar för att hästen ska gå framåt och ptrrrro när den ska stanna samt styr denom att dra i tygeln:eek:

Under hästens utbildning använder man ju oftast tyglarna som styrning och böjning, innan den lärt sig att följa ryttarens kropp ordentligt. Det är mer begripligt för unghästen att gå dit näsan pekar/förs än att vika undan för en skänkel, eller hur?

Det är även så att hästen är känsligare i munnen än runt huvudet, så ryttaren kan "komma undan" mer med att slarva med eftergifterna när bett används, medan hästen mycket lättare blir avtrubbad och "stark" om man blir hängande i något bettlöst.

Det är ju därför det är viktigare att ryttaren har förståelse för hur handen ska användas när hackamore används, och därmed kan använda sin kropp mer aktivt. De flesta nybörjare gör ju just som du skriver, drar i tyglarna för att stanna och smackar/skänklar för att gå. ;)

Senast ändrad:

Läs inlägg nedan (hon är bättre på att förklara). syftade på att i början av hästens utbildning använder man bettet som en hjälp till ställning/böjning. För att sedan gå över mer och mer till säte/skänklar. Därför ej lämpligt bett till unghäst.

Finns dem som saktar av genom att dra i tyglar. Svänger genom att dra i ena tyglen mm. Rätt många faktiskt:p

Jag menade inte unghästar.
När det gäller unghästar så skulle jag inte rekommendera någon oerfaren ryttare att rida dom öht vad de än använder för utrustning.
Oerfarna ryttare ska väl rida för erfarna tränare på erfarna hästar;).
Vad det gäller unghäst och styrning så finns ju tråden http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=997094
Fast jag hoppas ni förstod att jag var lite sarkastisk. Tycker att det blir lite lustigt att läsa i alla diskussioner om hack och stång att man förutsätter att 99% av alla som rider är nybörjare på unghästar;)

lånar tråden

:D

Det här inlägget gör så att jag får flashbacks.
Jag skulle köpa ett hackamore, min ponny hatar hackamore av modellen "ponnyhack", hon avskyr det och stretar och ser alltmänt plågad ut.

Men hon kunde inte ridas på bett, så jag traskar in "min" ridsportsbutik och ska ha ett hackamore av annan modell än "ponnyhack"

Jag hittar ett med långa skänklar och smal nosdel, super tänkte jag!

Men då hoppar det fram en kvinna som stått och tjuvlyssnat på min butiksägarens diskussion om bettet och utropar
"Nej men det där kan du inte använda, det är livsfarligt :eek::eek::eek: du kommer att knäcka hästens nosrygg!!!"

Behöver jag ens säga att jag betalade mitt hackamore och hade en mycket nöjd häst? :idea:

TS; Jag hängde bara på mitt hackamore på det vanliga tränset :)

Här är min ponny med sitt hackamore

Stella4-13.jpg

Stella6-8.jpg

Jag rider min kille på hack när vi hoppar eller rider ut och han äääälskar det. Jag har ett ponnyhack och ett träns som är en strorlek för litet. Jag har bytt ut kedjan som kom med till pull-backknäppningen från en engelsk nosgrimma och satt på teddy på nosdelen. Jag har även satt en extra käkrem halvvägs ner på sidostyckena för att förhindra att de åker in i ögonen på honom.

Här ser ni extra remmarna
Orkan_hack.jpg

Med fluffet
s512

Vad har du satt för sorts rem på tränset?? Den som gör att det inte går in i ögat.. Ha samma problem men inte hittat någon lösning :)

Jag har hört att det kan uppstå små skavsårs-sår på hästen när man har ett vanligt ponnyhack - har det hänt någon här?

delvis kl

jag tänkte prova ponnyhack på min ponny nu om jag ska ta lugna skritturer/uteritter i skogen så han får det så behagligt som möjligt. tänkte att det kan vara bekvämt för honom och det är även bra att träna på lydnaden.
men jag blev lite fundersam när jag hörde att de kan få sår - men det är väl bara att inte ha så hårt åtspändt och ev. nosludd om det uppstår något sådant?
jag kommer inte köpa hack för att använda dagligen, mer sällan liksom när jag och ponnyn ska ut och "luffa" :)

Men jag förstår inte hur ett hackamore skulle kunna orsaka skav lättare än vilken betsling som helst?

Och så hårt att det skulle skava bara av att ligga an kan man aldrig spänna det, skänklarna måste ju ha lite spelrum, precis som med alla stångbett.

Mitt satt lagom hårt och helt korrekt. Hon fick rejält med skav. Jag tror att modellen inte var fördelaktig för min häst!
Hon får inte skav av sitt andra hackamore som sitter likadant, fast med längre och smalare skänklar.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 187
Senast: sweep
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den... 2
Svar
20
· Visningar
2 233
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 311
Övr. Barn Det sägs ju vara ganska vanligt men vi känner oss verkligen helt ensamma. Vår gosse fyller 6 i sommar och kissar fortfarande mycket på... 2
Svar
27
· Visningar
1 967
Senast: Amha
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka