J

jessica19

hej.

jag har en fråga angående bett. nu rider jag på ett vanligt tredelat bett, det fungerar jättebra och har egentlien ingen anlledning att byta till något annat.
eftersom att jag är så nyfiken så skulle jag vilja prova på att rida på ett hackamore så jag har lite frågor om det.

tror ni att hästar känner sig bekvämare i ett hackamore än i ett vanligt bett? , och kan man verkligen arbeta hästen på samma sätt som på ett vanligt bett, med ledande tygeltag och liknande?.

vad är era erfarenheter av ett hackamore?

//jessica

Sv: hackamore

I och med att hackamoret har skänklar blir det automatiskt ett tryck på nacken, hävstångseffekt alltså.
På grund av detta är hackamoret ingen höjdare att arbeta en häst med då det ofta blir så att hästen krullar ihop nacken och släpar bakbenen 50 mil efter sig... :crazy: vilket kanske inte är det allra mest ultimata.

Det går inte att ta ledande tygeltag med hackamore.
Min häst rids ibland på hackamore, jag tycker att det funkar bra, och att det inte går att ta ledande tygeltag gör inget då hon lyssnar väldigt bra på vikthjälper.

Ett annat bettlöst alternativ skulle vara sidepull, som är utan hävstångseffekt och på detta kan man ta ledande tygeltag.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
966
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 199
Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre...
2
Svar
33
· Visningar
1 684
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Jag har en ponny som är riktigt känslig i munnen, och blir väldigt stressad när man tar i tygeln för mycket. De tidigare ägarna red...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
6 001
Senast: Bri
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Guldfasanerna