Hackamore!

E

EricaModin

Hej :)
Min lilla pålle har blivit så duktig när man rider ut själv!
(förr ville hon aldrig lämna stallplanen utan att en annan häst följde med, som min systers, hon ville aldrig gå själv. För då kände hon sej osäker och ville bara hem)
Men nu funkar det jätte bra och vi har jätte kul tillsammans ute i skogen!
Men hennes munn, är inte det bästa..
Förra ägaren hade bland de starkaste bettet i munnen på min lilla philippa(D-ponny) så hon blev hård och lyssnade inte:(
Och detta märkte vi när vi fick hem henne, så vi bytte. Först till ett rakt bett. Det funkade la ganska bra. sen bytte vi direkt till ett vanligt två delat. Det funkade det med, och sen senare bytte vi tillbaka till ett rakt bett igen. Fast ett nyare. Och det funkar. Men hon är fortfarande hård..
Och när man skulle lägga i bettet i munnen på henne ville hon inte ha det i munnen, hon gillar asså inte alls bett. Gjorde antagligen ont på henne eller ngt tillslut. Så nu har vi bytt till Hackamore :D mkt stolt över att det finns! Funkar mkt bättre. Hon är fortfarande stark. Men har hon alltid varit. Så det jag undrar är om jag behöver tänka på något speciellt när det gäller hackamore? Vet att man inte ska rida lika dant som med bett redigt. Men bytte för inte så länge sen. Och jag gillar det verkligen! Några mer än mig som bytt och är stolta? Och finns det några negativa saker med det?Och vilka tycker ni är det positiva med det? Vad kan man tänka på extra mkt när det gäller hackamore?

Skriv gärna :D

Sv: Hackamore!

Hackamore är ett rätt skarpt "bett" i det att det blir väldigt kraftigt över nosen samtidigt som det har hävstångs effekt, så det man ska tänka på är att det inte är gjort för att egentligen rida med tvåhandsfattning alls, utan snarare på en hand.
det betyder givetvis inte att folk i regel rider på det med en hand, men principen ska finnas där i bakhuvudet, dvs det är ytterst lätt med ett hackamore att ryttaren rider för mycket med handen, varpå hästen gärna lägger sig mot hackamoret och tar stöd, den viker in huvudet och vräker sig på med kroppen, vilket lätt resulterar i att hästen hamnar i framvikt och går på bogarna, vilket sliter väldigt mycket på leder och senor i frambenen.

Lätt kontakt och att hästen är välskolad för sätet är a och o om hackamore ridning skall vara gynnsamt för hästen.

Har ni kollat hästen i munnen ordentligt och låtit en tandkunnig veterinär/godkänd hästtandläkare gå igenom munnen på hästen?

Jag bytte till hackamore pga en tand som behöver fixas, det är inget bråttom utan jag tar det när det finns tid och extra pengar att lägga. Det jag inte riktigt gillar med hacket är att det blir svårare att ställa hästen, skänklarna/vikten måste ligga helt rätt och hästen måste fatta vad allt betyder. Detta har varit det svåra då hästen behövde omskolas (dåligt grundriden). Däremot så tror jag att eftersom jag skolat om på hackamore så har jag kommit undan det problemet med vissa hästar blir tunga i handen efter en tids ridning på hackamore eller att hästen böjer på nacken men har inte med sig rumpan. Jag får hela tiden vårda den kontakt jag har i tygeln, blir han tung får jag gå tillbaka till "halt - full eftergift" och om det beror på hackamoret eller att min häst är så pass grön som han är vet jag inte.

En tränare är också jätte bra att ha men då bör det vara någon som har erfarenhet av hackamore, det är inte alla som har.

Vi ska göra de:d men hon var problem häst sen två år tillbaka. övat henne från backenförra ägaren förstörde henne helt. vet att det är hårt. Dom är väldigt känsliga där med. Och jag får mkt hjälp av min syster :d men tack ändå. byter även detta för att vi ska använda mera skänklar och vikt.
Hon rids mkt bättre med detta:d

vi ska göra det. öva mkt på skänklar/vikten för det behöver hon. sen blev hon en helt annan häst. Hon gillade verkligen hackamore:)! Hon blev gladare, och lättare att ta hand om. även i och utanför ridningen, hon har troligtvis ngt med tänderna. Eller så är hon bara för hård. vi ska kolla upp det :d Min syster visar mej mkt. Hon kan jätte mkt. Och gått skolutbildning med hästar! sen ridit sen hon varit liten och haft massa hästar.
Även jag ska nog gå där :d
Många jag känner har bytt från Bett till hackamore. Och dom rider som vanligt. dom älskar det med. hästarna med. så visst är det inte ett måste att rida med en hand. funkar lite bra med två tycker jag :) Visst min polle är jävla stark det känner typ alla till som har sett och ridit henne ;)
Men hackamoren funkade utmärkt (y) Passar henne perfekt i ridningen med! Svårt att förklara hur hon e. men om ni skulle ridit henne med bett, sen till hackamore skulle ni nog förstå :love:

Har hackamore på min häst och hon funkar kanon på det! :)
Dock får man se till att inte spänna kedjan för mycket och man ska ha en viss vinkel i hackamoret samt att sidostyckerna inte ska ligga för nära ögat som lätt kan hända :D det var nog det.. hehe

Det sak inte ligga för långt ner på nosen utan ganska högt upp, ta hjälp av en som är duktig på hackamore som kan ställa in det rätt!

min syster har hjälpt mej :) en RIKTIGT duktig människa :d

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 541
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
936
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 183
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
3 751
Senast: Anonymisten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar