hackamore+martingal.. går det?

Rouise

Trådstartare
jag har ett problem, Som jag jobbar på tillsammans med en tränare, men jag behöver lite hjälp vutav utrustning när jag rider ut.

jag rider just nu på ponnyhackamore så min fråga är då, kan man ha martingal till det, eller blir det fel iom hävstången?

problemet är att hon har huvdet väldigt högt upp ( stjärnkikare) när vi travar/galopperar. och är dessutom ganska het. Jag får inte tag på henne med den huvudställningen så jag vill alltså ha lite hjälp på vägen med att sänka huvudet så att jag kan börja jobba med henne, för just nu är de omöjligt.

vi har inte det problemet på ridbanan.

om inte martingal, några andra förslag?

Sv: hackamore+martingal.. går det?

Jag satte en fast martingal på min när jag behövde lite hjälp med att stoppa hans "huvudslängarmönster", dvs ej sammankopplad med hävstången.
Annars kan ju chambon vara ett annat hjälpmedel, sägs att det inte ska användas vid ridning men om man kikar lite på det skulle det kanske kunna funka. Jag har den vid longering med kapson.

Jag skulle personligen aldrig sätta en martingal på ett häv, spec inte när du vill ha den för att få ner huvudet för jag misstänker att du då också vill ha den ganska kort. Då hade jag hellre satt en tygel i nosdelen eller vad jag ska kalla det, och haft martingalen på den. Men det är jag :)

Då hade jag hellre satt en tygel i nosdelen eller vad jag ska kalla det, och haft martingalen på den. Men det är jag :)

Hade jag också gjort om möjligheten finns.

TS: rider du alltid på hackamore eller bara när du rider ut? Får man fråga varför du inte använder bett? Har din tränare inga förslag?

såhär är det:

1. hästen går alltid på Hack för att hon av olika anledningar inte går att ha bett på. har ej provat annat bettlöst än hack då hon funkar bra på det hittils. har bara haft hästen i ca 2 månader

2 detta är ett varmblodssto, helt oskolad, mulleriden/stått senaste 3-5 åren.

3. Det jag vill är att få ner hennes huvud, inte så långt med så pass att jag får tag i henne. vill alltså inte tvinga ner hennes huvud i nån form utan det handlar om ett par centimeter då hon verkligen lägger huvuder i 90% vinkel,

med min tränare jobbat jag mest i skritt just nu men även med traven och galoppen... och då för att få tillbaka hennes gångarter då hon blandar dom helt och hållet. tralopp,passgång,och så en massa andra gångarter som hon själv hittar på. för henne finns 2 gångarter: skritt och springa. prio ett är alltså att skapa 3 gångarter igen.

så jag har en jäkla massa jobb framför mig. Har inte hunnit prata med min tränare än då hon är sjuk och ställde in träningen igår. detta var något jag kom på igår när jag red ut. Men jag tänkte att jag kunde slänga ut fråga här då jag har noll koll vad gäller hjälptyglar.

Har använt mig av martingal på en annan häst också för att sänka huvudet yttepytte när hon blev het, så pass att jag får tag på henne. men den hästen rider jag på 3delat bett. och behöver inte använda martingalen längre. använde den i ca 3 veckor samtidigt som jag och min tränare jobbade med att lösa problemet. vilket vi nu har gjort, peppar peppar.
därav tanken martingal.

Har även funderat på springrem, den används ju i trav är dock lite kluven över hur man ska kunna fästa den.

jag är alltså ute efter en tillfällig lösning som gör att jag kan rida ut och träna på det min tränare har sagt åt mig att göra,i dagsläget så rusar hon bara och vräker upp huvet.

hoppas det blev lite klarare vad jag menar och vad jag är ute efter :)

Jag hade så på mitt förra sto ett tag när hon var som din....
Hon sänkte huvudet så fort hon kände att martingalen satt på, och därmed så hade den knappt ingen påverkan på hävstången alls.

Så testa och se hur hon reagerar....fortsätter hon försöka gå med huvudet rakt upp kanske det inte är så bra med tanke på trycket på nosen.

Ett annat förslag (som funkade på mitt sto som jag INTE kunde rida med endast bett då) är att både ha bett och hackamore. Du rider med dubbla tyglar, och kan då ha martingalen på bettet.
(Själv red jag med dubbelt för att vänja henne vid att rida på bettet igen.)

Jag hade så på mitt förra sto ett tag när hon var som din....
Hon sänkte huvudet så fort hon kände att martingalen satt på, och därmed så hade den knappt ingen påverkan på hävstången alls.

Så testa och se hur hon reagerar....fortsätter hon försöka gå med huvudet rakt upp kanske det inte är så bra med tanke på trycket på nosen.

Kanske värt att prova ändå, ska fundra lite på det

Ett annat förslag (som funkade på mitt sto som jag INTE kunde rida med endast bett då) är att både ha bett och hackamore. Du rider med dubbla tyglar, och kan då ha martingalen på bettet.
(Själv red jag med dubbelt för att vänja henne vid att rida på bettet igen.)

jag har funderat på det där med dubbelt, har ju så när jag kör. Körgrimma+bett. det funkade ganska bra, nu har jag inte kört på jättelänge då stallägaren som jag lånade körgrimman av har lånat ut den. men när jag får tillfälle ska jag prova köra henne på det viset igen och se.

red du på vanligt hack och bett, alltså inte kombinationsbett? hur fäster man det. kandarträns?

Jag hade ponnyhackamore och ett vanligt bett, köpte en lös nackrem (som man brukar ha till stigbett) och satte bettet i och hade under det vanliga tränset...
Men ett kandarträns kan säkert funka också om man har ett sådant.

Liknande trådar

Hästvård het o älskar hoppning. Snäll och lugn i hantering, behöver inte ens bindas upp i stallgången. Till bara för några veckor sen fick man...
Svar
19
· Visningar
1 823
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 697
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 202
Senast: QueenLilith
·
Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 663
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Skadade hästar och konvalescenter