Häat som rycker i kroppen och viftar obefogat på svansen

C

chatima

Jag har en häst som är väldigt störd av någonting. Det rycker i kroppen på henne och hon viftar på svansen helt obefogat som att det hade varit sommar och 100 flugor kring henne. Hon ruskar sig och ser besvärad ut, som att det skulle klia i kroppen för henne. Det här gör hon lite då och då. När hon står i boxen i lugn och ro. Tänkte ringa vetrinären och rådgöra men har ni varit med om det? och vad berodde det på? Hon är definitivt störd pga någon orsak?

Sv: Häat som rycker i kroppen och viftar obefogat på svansen

Jag tänker direkt på älgloppor. En jävlig insekt som vissa hästar blir helt galna på. De gömmer sig gärna och bra i pälsen!

Våra hästar är oxå irriterade och viftar på svansarna Tror det är älgflugor som biter dem.

.

Elgloppor! Du måste gå över hela hästen och leta jättenoga, dom kryper in i pälsen om dom hinner..... :crazy:

Och hur får man bort dom då mån tro?

Plockade älgloppor på mina 8 hästar igår o det var en o annan eller rättare sagt vääääääääääääldigt många. Tyvärr är dom snabba som 17 när de springer i pälsen på pållarna

Plockade älgloppor på mina 8 hästar igår o det var en o annan eller rättare sagt vääääääääääääldigt många. Tyvärr är dom snabba som 17 när de springer i pälsen på pållarna

Kan bara hålla med! Hatar dem verkligen. Kryper in under täcken och driver hästarna till vansinne:/

Alltså jag kollade i morse...men inte hittade jag några. finns ju en hel del päls att kolla igenom. Sprutade massa flugmedel och klådstillande, vet inte om de hjälper.

Undar också hur man hittar dem? Kan ju sitta varsomhelst?

tror inte det, både flugmedlet och klådstillande är båda relativt milda preparat

Alltså jag kollade i morse...men inte hittade jag några. finns ju en hel del päls att kolla igenom. Sprutade massa flugmedel och klådstillande, vet inte om de hjälper.

Flugmedel och annat hjälper inte. KAn hjälpa att bada hästen.

tror inte det är att hon fäller...det är lixsom för mycket.... man ser att det är obehaglig för henne. Flugmedel borde ju fungera lite iallafall.
hade funderingar på om hon hade nån brist i kroppen eller toxiner, men i morse värkade hon nöjd så jag får hålla koll. Kanske klådstillande hjälpte iallafall.
Man kanske borde ha ett speciellt schampoo om man ska bada henne?

tror inte det är att hon fäller...det är lixsom för mycket.... man ser att det är obehaglig för henne. Flugmedel borde ju fungera lite iallafall.
hade funderingar på om hon hade nån brist i kroppen eller toxiner, men i morse värkade hon nöjd så jag får hålla koll. Kanske klådstillande hjälpte iallafall.
Man kanske borde ha ett speciellt schampoo om man ska bada henne?

Ring vet och fråga. Annars är det grönsåpa som gäller. Är onödigt att tillföra massa konstigt i pälsen om det ändå kliar.

fungerar det också med gulsåpa kanske?

Ring vet och fråga. Annars är det grönsåpa som gäller. Är onödigt att tillföra massa konstigt i pälsen om det ändå kliar.

Men är inte såpa alkaliskt (fettlösande=uttorkande)? Jag kan tänka mig att ngn natursåpa kan fungera annorlunda? I grönsåpan är det färg tillsatt.

Tills jag var övertygad om att såpan inte är uttorkande hade jag nog hållit mig till hästschampoo.

Jo såpan är alkalisk hur högt ph vet jag inte. Men jag har hört att grumme grönsåpa också har en lätt antibakteriell effekt. En del säger tex att såpan är effektiv mot både hot spots och loppor på hundar.

Helt rätt, vanlig hederlig grönsåpa är toppen att tvätta hästar med.

Liknande trådar

Kropp & Själ Orkar inte vara anonym.... I våras fick jag tillfälle att vara med i en smärtstudie gjord av Örebros universitet för att få hjälp med...
11 12 13
Svar
244
· Visningar
30 290
Senast: EmmaW
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
10 291
Senast: Lisa2014
·
Hästvård Någon som har några idéer om vad detta kan vara? Försöker göra en lång historia kort. 1/2 fick jag hem min fina tjej som jag har på...
12 13 14
Svar
270
· Visningar
30 027
Senast: sandrafors
·
Hundhälsa Min "gamling" är inte helt 100... I Vintras så fick han någon slags upphakning i ett bakben,jag var inte hemma då,men mannen var...
Svar
8
· Visningar
9 767
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka