Ha svansen flätad?

mumin

Trådstartare
Mitt fjordsto har väldigt tjock svans, och den vill jag så klart vara rädd om! Eftersom den är så tjock så blir den också väldigt trasslig, och jag vill inte borsta den varje dag för att inte slita onödigt på den. Därför så reder jag upp den ordentligt någon gång då och då, och sprejar i pälsglans och flätar svansen. Tidigare har flätan suttit max två dar innan hon fått upp den, men nu har den suttit flera veckor.

Till frågan: Hur mycket sliter det egentligen på svansen att ha den flätad? Jämfört med att inte ha det och då behöva reda upp en jättetrasslig svans, och då ofta dra av mycket tagel. Kan jag låta henne ha fläta när hon bara går i hagen fram till våren i alla fall? Till sommaren får hon ju ha den lös så att hon kan vifta flugor och så.

Hur gör ni med era hästar med stora svansar för att skona dem? :banana:

Sv: Ha svansen flätad?

mumin skrev:
Mitt fjordsto har väldigt tjock svans, och den vill jag så klart vara rädd om! Eftersom den är så tjock så blir den också väldigt trasslig, och jag vill inte borsta den varje dag för att inte slita onödigt på den. Därför så reder jag upp den ordentligt någon gång då och då, och sprejar i pälsglans och flätar svansen. Tidigare har flätan suttit max två dar innan hon fått upp den, men nu har den suttit flera veckor.

Till frågan: Hur mycket sliter det egentligen på svansen att ha den flätad? Jämfört med att inte ha det och då behöva reda upp en jättetrasslig svans, och då ofta dra av mycket tagel. Kan jag låta henne ha fläta när hon bara går i hagen fram till våren i alla fall? Till sommaren får hon ju ha den lös så att hon kan vifta flugor och så.

Hur gör ni med era hästar med stora svansar för att skona dem? :banana:

Hej,

Vårat kallblod Lukas har en enormt tjock svans, den är hur härlig som helst. Våran stolthet.

Den blir däremot aldrig trasslig eller yvig. När vi köpte honom stod han på ridskola och då var svansen inte så prydlig. De använde piggborstar i svansen och det tror jag är döden...:angel: förbjude den som går nära honom med en sådan nu.

Jag har köpte en speciell svansbortste i trä med gummi taggar som jag använder 1 ggr per dag. Eller så en vanlig borste. Har i pälsglans några ggr i veckan och sätter i ordentligt med pälsglans i sköljvattnet när vi duschat.

Har den däremot aldrig flätad, den är för stor och tung för det. En annan i stallet som har sin hästs svans på tillväxt flätar och stoppar in den i en svanspåse. Dock vet jag inte om det hjälper :smirk:

~Ingrid

Jag har alltid svansen flätad på vintern så slipper man en massa gegga, kutterspån och trassel. Man behöver knappt borsta den, bara reda ut den lite:)

Jag skulle inte våga ha svansen flätad, tänk om den fastnar någonstans?! Har sett testar hänga efter islandssvansarna och bara det ser inte så kul ut ...

Vi använder pälsglans och reder bara ut svansarna ibland. Inte alls varje dag. Dessutom klipps de, annars släpar dom i backen. Och det blir faktiskt lättare att reda ut om man tar bort en 4-5 cm ibland (svansarna räcker ändå ner till kotorna).

Ingrid och Lukas skrev:
Hej,

Jag har köpte en speciell svansbortste i trä med gummi taggar som jag använder 1 ggr per dag. Eller så en vanlig borste. Har i pälsglans några ggr i veckan och sätter i ordentligt med pälsglans i sköljvattnet när vi duschat.
~Ingrid

Jag håller med Ingrid, Jag har pälsglans och en vanlig hårborste, sprayar och borstar varannan dag, ibland när det är dåligt väder blir det varje dag och är svnsen fin kan det bli längre i mellan.
Och jag hade inte vågat ha flätat ifall hon fastnar.

Lycka till:)

Jobbade på ett stall med flätsystem en gång. Svansarna flätades om varannan eller var tredje dag och borstades samtidigt med en vanlig hårbårste, samt sprejades med glansspray och tvättades emellanåt (shampoo + vanligt balsam) Alla svansar var jättefina, tjocka och glansiga och under den tiden jag jobbade - fem månader - fastnade inte en enda svans, däremot hade en annan hästskötare tidigare flätat en man och haft i flätorna under natten, vilket hade medfört en bortsliten man :crazy:

nadineflink skrev:
Jag håller med Ingrid, Jag har pälsglans och en vanlig hårborste, sprayar och borstar varannan dag, ibland när det är dåligt väder blir det varje dag och är svnsen fin kan det bli längre i mellan.

Tycker det är intressant att byta erfarenheter...

Vilken pälsglans använder du?

Jag har provat mig fram och gillar den här bäst http://www.hastshopen.se/products/BF1272.aspx

Det här är borsten jag använder, det lossar nästan aldrig tagel från svansen http://www.hastshopen.se/products/BQ19300.aspx

~Ingrid

Jag borstar inte ur svansen varje dag, utan plockar bara bort halmrester etc med händerna. När jag ska borsta, så sprayar jag in rikligt med pälsglans (Canter Mane & Tail) först. Använder en vanlig, lite hårdare rotviska när jag borstar ur svansen.

Jag flätar på natten.
Min ena gosse ställer sig på svansen när han reser sig upp, därav slits den.

Annars mycket pälsglans och vanlig hårborste.

Jag borstar min hästs svans med en rotviska varje dag. Den är aldrig tovig, inte ens om jag inte kunnat borstat svansen på några veckor. Det lossnar inte tagel när jag borstar heller, svansen ser bara lite prydligare och luftigare ut. Min häst har väldigt grovt och starkt tagel.
Pälsglans använder jag bara på sommaren, då blir svansen lättare att hålla ren.

Vet inte hurvida flätning är bra eller dåligt, men jag kan tänka mig att det sliter lite på svansen faktiskt.
Kan du inte dränka svansen i pälsglans och borsta igenom den varje dag och spraya på lite mer pälsglans då och då? Då brukar det inte ryka så mycket tagel, vad jag har erfarat av andra hästar iaf.

Personligen hade jag mitt eget hår flätat när jag aktivt sparade ut det.
Valacken som har toktjock svans GÅR inte att ha hela i en fläta. Men jag reder ut den ordentligt en gång i veckan med mycket pälsglans och träborste som många har tipsat om. Annars plockar jag ut skräp och/eller borstar lätt med rotviska.

Jag borstar min hästs svans varje dag med en vanlig hårborste och ibland lite pälsglans.. =)

Att ha fläta sliter lika mkt ungefär om att borsta svansen varje dag, pga att det lossnar tagel hela tiden nästan, det liksom rycks av.. :S

Jag borstar nästan aldrig svansen,i jämförese med er andra kanske nån gång varannan vecka.Nordisen har tjock och lockig svans vilket är ett :devil: att reda ut och varmblodet har en ganska tunn.men jag använder en rotviska/fingrarna när jag ger mig på svansarna.
Skulle inte funka att ha nordisens svans flätad då den är för tjock..

Jag har köpt en hundborste med metallpiggar på ena sidan och typ rotborste på andra sidan, rotborsten är bra att borsta huvudet med. Pälsglans använder jag Foxfire (en orange flaska). :)

Om hästen inte gillar att ha svansen flätad och kliar och försöker få upp den sliter det mer på svansen att ha den flätad än att ha den lös.

Min häst har en jättetjock svans (man kan inte ens nå om med båda händerna) och den flätar jag oftast på vintern, men i år har den varit lös. Brukar bara fläta ner till slutet av svansroten men är det väldigt lerigt ute flätar jag hela.

Borstar svansen kanske en gång i månaden, onödigt att göra det mer då det bara sliter på svansen. Och när jag tvättar honom använder jag inpackning som får sitta i en stund så blir det lätt att reda ut man och svans sen och den blir glansig och fin.

nadineflink skrev:

Jag använder också pälsglans och vanlig hårborste, men hon är som sagt fenomental på att trassla till svansen och jag vill inte behöva borsta den varje dag för att inte slita onödigt på den.
Tror inte att det är nån risk att hon fastnar. Dels finns det knappt nånting hon skulle kunna fastna med svansen i, och framförallt så är flätan inte så hård, utan att jag tror att den går upp då.

Nu har hon varit flätad i en månad ca. Jag har bara behövt ta upp flätan, borsta ut och fläta om en gång och då var svansen jättefin! :) Det är nog dags att göra en check snart igen.. :idea:

I min hage finns det några ställen som hon skulle kunna fastna i (träd och dyligt), så det är därför jag inte vågar fläta hennes svans, men hennes svans är lätt att reda ut :) (tacksam)

Visst finns det risk att svansen fastnar!

En häst här fastnade med en oflätad svans i en helt vanlig isolator på staketet och drog med sig ett antal stolpar (rejäla i trä)!

jag flätar alltid svansen på min häst för att spara den...den blir lätt tovig pga tunna tagelstrån så det underlättar att ha den flätad:D
Ibland har ju tanken surrat förbi att de kan fastna men jag försöker att inte tänka så mkt på det...risken är nog lika stor med en tovig svans. Vilken pälsglans tycker ni är bäst då?:d

Margaux skrev:
Visst finns det risk att svansen fastnar!

En häst här fastnade med en oflätad svans i en helt vanlig isolator på staketet och drog med sig ett antal stolpar (rejäla i trä)!

Klart att risken finns, men som du precis konstaterade kan det hända även utan fläta. Har under mitt liv m hästar däremot aldirg varit med om att någon häst fastnat med svansen, med eller utan fläta.
Tror faktiskt att risken är större att fastna med en rejält tovig svans, än med en väl utredd svans i lös fläta..

Liknande trådar

Hästvård Islandshäst som är uppstallad som i föbindelse med pälsfällning började klia manen (ca februari- mars) Vet man inte att hon har klåda så...
Svar
6
· Visningar
1 007
Senast: Yrja
·
Hästvård Mitt sto har en väldigt tjock och vacker svans. Men den blir så himla äcklig eftersom hon alltid träffar svansen när hon kissar...
2
Svar
22
· Visningar
2 860
T
Hästvård Hur 17 får ni som har hästar med tjock svans hästar med tjock svans?:D Då menar jag inte ni med grova kallblod som kan borsta med...
2
Svar
33
· Visningar
3 025
Hästvård När jag köpte min häst hade han en fin tjock svans men sen gjorde jag misstaget att släppa ihop honom med min unghäst som snabbt TUGGADE...
Svar
1
· Visningar
738
Senast: Hippo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama