tjocka till svansen? ^^

Sv: tjocka till svansen? ^^

Jag borstar aldrig hästens svans utan att ha tvättat den innan om den är lerig och skiten. Brukar mest låta den vara då och ha den flättad.
Men som nu, när det är torrt och fruset ute är svansen jättefin, då behövs bara massa pälsglans.
Och aldrig piggborste, andvänder sån tjock manborste.

*kl*

Jag gråter bittert över Honeys tunna svans (speciellt som hon kliar sönder de översta 15-20cm av svansen, vid rotens början) :cry:
Bild kommer imorn, ska fota samt klippa av en bit (för lång..).
Funderat på att kapa den, men det tar ju så lång tid för den att växa. Manen kapade jag och nu växer den ut mycket tjockare :eek: :love:

Usch..jag gnäller :p

kl

Jag använder människoschampo och balsam (barnängens tex). Vanligt hästschampo är för starkt och gör att svansen har lättare för att tova ihop sej (blir för rent helt enkelt). Reder ut hjälpligt innan tvätt, låter sen svansen torka. Sprayar sen med pälsglans av bra sort, tex cowboy magic och reder ut med en glestandad hårborste för människor. Kanske ett volymshampo/balsam för människor kunde fungera för att få svansen fylligare? Tror inte pållen dör av att prova. Utställare brukar ofta använda vanligt schampo avsett för människor.
PS. jag använder även pälsglans för att reda ut dotterns toviga hår:D DS

Tvättar ponnyns svans ca en gång i månaden, använder alltid balsam. Klipper ofta och lite och använder en vanlig hårborste för människor när jag borstar ur den, alltid nersprayad med pälsglans av god kvalitet först. Har den aldrig flätad då jag tror det sliter på hårstråna, har iofs inte några leriga hagar heller... :p

Nu har jag inte läst hela tråden så detta kanske blir en upprepning av föregående talare....

Så här har jag gjort för att få min hästs svans tjockare. Den var rätt tunn och spretig är jag köpte henne (för 4,5 år sen). Det har jag har gjort har varit att alltid försökt hålla den ordentligt genomborstad för att inte slita så mycket på svansen. Jag använder duktig mängd glansspray och piggborste! Jag börjar och redan ut svansen i småslingor nerifrån och jobbar mig uppåt. Här är en BRA glansspray A och O! Jag håller också svansen relativt kortklippt, men sen har jag hoppehäst så jag "behöver inte" hålla en onödigt lång svans. ;) Det gör den inte nöts av vid ridning eller hagvistelse samt att halva hagens lerförråd hamnar inte i svansen.

Men det viktigaste är tålamod, tålamod och tålamod. Svansen växer uppifrån och ner och det tar TID för håren att nå ända ner!
Sen måste man se till hästens arv också. Det är generna som bestämmer hårväxten och de kan man aldrig ändra på.

//Alice

Badar min hästs svans ca 2 gånger i månaden med fiebrings shampo ,sedan ordentligt med pälsglans av samma märke .
låter torka flätar och sedan i svanspåse ,flätar om var tredje dag . Jag kan lova hans svans har blivit mycket tjockare . Borstar med hårborste med trä taggar .

gjorde som du sa och kapade den :eek: Så om jag ångrar mig imorgon är det ditt fel :angel:

Första dagen han gått oflätad men luften är så torr här nu oc dessutom är det snö ute så den har hållit sig fin :D dock hittade jag tagel i boxen och på gårdsplanen! :o har antagligen fallit av :crazy: men det som faller av så lätt måste ju ha varit meningen att lossna? han kliar sig inger eller så...

BILDER! ;)

forts...

känns som om det kommer bli mycket lättare att reda ut osv nu, pållen var väldigt nöjd med tussen som försvann också :p

någon pratade om stammen, detta är det enda jag har från tintins stam, det är hans pappa. Han ser ju ut att ha ganska tjock svans iof rätt kortklippt.

PS. jag använder även pälsglans för att reda ut dotterns toviga hår:D DS

Hihi jag också, glad att jag inte är ensam, brukar ju få lite konstiga blickar om jag sagt vad jag använder i hennes hår....

jag rör aldrig mina hästars svansar till vardags sen inför tävling/uställning så tvättar jag med vanligt människo shampo och sen med balsam och sen med pälsglans så blir de superfina alla mna hästar har därför jättetjocka svansar. Ju mindre man gör ju finare svans blir de när den väl ska vara fin :)

Så här gör jag där jag jobbar i ett dressyrstall!;)

*Tvätta, dränk i pälsglans och låt torka!!!! Borta ALDRIG blöt svans!
*En oborstad svans samlar på sig mer smuts och blir då svårare att reda ut!
*Se till att trimma topparna då "färska" toppar trasslar mindre.
* När du borstar svansen på med pälsglans, torka helt, tvinna svansen hårt ända från toppen och tio cm från slutet, borsta med hårborste, piggborste eller kam valfritt (slitaget beror på hur mycket du drar och inte borsten) borsta tills det tar stopp och byt ställe istället för att dra och slita!:eek:
Borsta en liten liten bit i taget på toviga ställen eller använd fingrarna ev punktmarkera med mer pälsglans!
*håll svansen flätat under geggperioden men fläta om svansen ofta annars drar flätan sakta ut strå efter strå!!
* Omhändertagen svans håller längre!!!
*Vid behov "kapa" svansen för att få den jämntjock (ser tjockare ut om den inte slutar i tunna stripor)
Lycka till med svansarna!

Liknande trådar

Hästvård Någon som vet något sätt att få en tjockare svans? Min häst har tunn svans och ska man bli en dressyrhäst i framtiden, är en tjock och...
2
Svar
20
· Visningar
12 716
Senast: Malacki
·
Hästvård Ni som har hästar ponnys med tjock man och har den kort, hur gör ni med dessa inför tävling? Hur sjutton får man till knoppar som håller...
Svar
9
· Visningar
2 576
Senast: orion_x
·
Hästvård Mitt sto har en riktig råttsvans. Hon går på lösdrift året om och får mer än vad hon behöver i matväg. ;) Men nu när vi skall ut på...
2
Svar
33
· Visningar
3 944
Senast: lillsyrran
·
Hästvård Ingen hemlighet för någon antar jag att det ibland kan vara svårt att få hästeriet att gå ihop med livet utanför. Även om man har mkt...
Svar
12
· Visningar
1 699

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka