Ha sin egen konst på väggarna?

Septicemia

Trådstartare
Är det någon som har det? (Visa gärna bilder!)

Jag har funderingar på att antingen använda mig av mina befintliga bilder eller ta nya för att förstora upp rejält och hänga upp hemma.
Har idéer för samtliga rum, men det känns lite over the top.
Hur vanligt är det att folk har framme sina egna verk? Är det på något vis fel?

Jag är så trött på IKEA-konst och affischer. Att köpa andras konst har jag dessvärre inte råd med än.
Det handlar alltså inte om familj/vänner/djur-foton utan mer natur, abstrakt och macro.

Sv: Ha sin egen konst på väggarna?

Jag har egentagna foton förstorade i 50x70cm format här hemma och gav gladeligen bort en förstorning till mamma och pappa i julklapp. :D

Dock beställde jag väl lite planlöst bara mina favoritbilder så det finns inte riktigt någon röd tråd med övrig konst (nåja, vi har knappt nåt på väggarna :cool:) och inredning. Men förstorningen på hästen ska omringas av min samling rosetter och "molnet med solgloria" ska sitta i den havs/naturinspirerade långhallen så lite nytta ska de nog kunna göra ändå.

Klart man kan ha sina egna grejer om man gillar det! Det är ju, som du säger, betydligt roligare än t.ex. IKEA-konst...

Att ge bort har jag inga problem med, det är uppskattat av far/morföräldrar och föräldrar. Det är väl något som finns i generna sedan barnen var små och ritade teckningar till alla. :D

Just nu tjänar jag inget på mina bilder (även om det förhoppningsvis kommer bli så) och det vore trevligt att ge de något syfte mer än bara ligga i min hårddisk och vara fina. I mina ögon är ju mina sparade bilder de jag är nöjd med även om ingen annan gillar de.

Lägenheten ska snart omtapetseras och jag hade tänkt lyckas knåpa ihop ett gäng tavlor som passar med tapeterna och de få tavlor som faktiskt hänger på väggarna. Det vore bara väldigt trevligt om det blev lite mer "hemma" och lite mindre "tråkig felmöblerad, sunkig etta" över det hela.

Konst och konst vet jag inte, men vi har en vägg med bilder som vi tagit själva.

Det kan du väl absolut ha! :) Min kompis är fotograf och har sina egna bilder i förstoringar både hemma och på jobbet. Han tjänar än så länge inga större summor på sina bilder utan är fortfarande i startgroparna med sitt företag som han har haft något år. Fotar på fritiden.

Min kompis mamma är konstnär och har hur många tavlor som helst hängandes hemma. Framför allt i ateljén i källaren men många hänger i vardagsrummet, på kontoret, i matsalen med mera. Jag vet inte hur mycket hon säljer nu, men hon har hängt upp sina tavlor hemma sedan hon började måla :) Har även mycket skulpturer som hon har gjort både inne i huset och några ute i trädgården.

Både hans fotografier och hennes målningar/skulpturer ger en jättetrevlig hemmakänsla!

Min pojkvän har i princip bara bilder han fotat själv på väggarna. Undantaget är en bild som en kompis tagit där han själv är motivet. Sen har han också målat en tavla som väntar på att hängas upp och ytterligare en tavla är under tillverkning.

Själv är jag ingen konstnär så mina bilder har jag köpt från posters.com. Där kan man hitta väldigt mycket olika motiv så det är större chans att man kan hitta ett "eget" tryck där än på Ikea.

Jag har mina egna inramade bilder på väggarna. När man är nöjd med nåt ska man ju visa upp det :)

Jag har väggarna fulla av bilder på mina husdjur!:love: Får väldigt många positiva kommentarer om dem, flera som blir inspirerade och vill låna min duktiga fotograf;)

Det är väl ett utmärkt sätt att få tag i konst som verkligen betyder något! Blir lika glad varje gång jag ser hästporträtten i hallen, istället för massproducerad IEKA-konst. Billigt är det också, både framkallning och ramar.
Förutom foton, så har jag några egentillverkade blyertsteckningar och ett infall jag fick - en canvasduk på träram, med rått- och kattassar (doppade helt fräckt några råttfötter i akrylfärg och lät dem springa runt. Upprepade med katten).

(bidrar med dålig bild av ena vardagsrummsväggen, som den såg ut för nått år sen)
_MG_0022.jpg

/Migo

Senast ändrad:

jag har i princip bara personliga tavlor. det kan vara antingen sådant jag målat själv, foton jag tagit och förstorat (eller foton på nära och kära djur/människor, men det hör ju inte riktigt till tråden kanske :D )

har inga bilder nu eftersom jag har flyttat, men kan lägga upp lite så småningom.

jag ser inget "fel" i att ha det så iallafall. jag vet att det tidigare i trådar varit folk som ansett det nästan lite "tacky", men jag tycker att t.ex. ikeas massproducerade saker är ganska tråkiga, jag har inte råd med "riktig konst" och jag gör hellre sånt jag vill ha på väggarna själv istället, så blir det just precis som jag vill ha det :)

Det låter ju jättemysigt.

Nu har jag i alla fall bestämt mig för att det ska bli en bildserie ovanför soffan. Frågan är bara exakt vad det kommer bli, men jag har lite idéer nu.

Tack så jättemycket för era åsikter. :bow: De som vill får jättegärna lägga in bilder, det är alltid kul att se.

Lägenheten ska snart omtapetseras...

Perfekt tillfälle att sätta en personlig prägel på sitt hem. Gör en fondvägg med en fototapet på eget motiv. Googla på fototapet, det finns flera företag som tillverkar en tapet av ens foto.

Vi har mina bilder på väggarna. Känns lite fånigt att köpa tavlor när man är fotograf...

Jo jag vet vad fototapet är men jag är allergisk mot fondväggar så det går bort. ;)

Liknande trådar

Övr. Hund ... det här är:) Jag kan avslöja så mycket att det är en ras som jag möjligen skulle kunna tänka mig (om ni kommer ihåg min tidigare...
2
Svar
20
· Visningar
4 531
Senast: Lilahnee
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Burkmat
  • Vilket är ert favoritgodis?