Ha shettis hingst ihop med åring sto???

A

Angela

Jag har en shettis hingst på 2år,som inte alls är hingstig,som jag nu har låtit gå ihop med min hbl's åring,som är ett sto,hon är jätte bestämd mot honom och verkligen har satt honom på plats!och det verkar gå bra,och lugnt i hagen,men jag undrar om detta kan medföra problem tror ni?Han når ju inte ens upp OM han skulle försöka,och jag tror inte att hon tillåter honom ens,för hon verkligen säger åt honom när han bara ska gå o nosa lite.
Vad tror ni? :)

Risken finns ju att när hon är brunstig ställer upp sig för han och börjar han då karta och klättra på henne kan han ju göra både sig själv och framförallt henne illa... detta även om hon inte är brunstig såklart..
Sen är hästar uppfinningsrika djur och det finns korsningar av små hingstar och mycket stora ston...

Jag skulle inte ha släppt ihop dem!

En som vi känner hade en minishetlandshingst. Men när hennes ston var brunstiga så la dom sig ner för att han verkligen skulle komma åt dom. Så jag skulle aldrig säga "Han når ju inte ens upp OM han skulle försöka". Jag skulle aldrig rekomendera de sällskapet.

Jag tror att stoet kommer se till att han når upp om hon blir brunstig.

Har en bekant som har haft en hund som var en korsning mellan mops (hanhund) och rottweiler (tik). Tiken ställde sig vid ett fönster och mopsen på fönsterbrädan. :o :D

Nu tror jag ju inte att hästarna tar ett fönster till hjälp men djur är uppfinningsrika. Jag skulle ta isär dem med en gång.

mvh Jessica

Ja jag förstår er reaktion!Men hon är nästan lite elak mot honom,han får inte ens komma brevid henne för då "smäller det",,hon gillar inte honom direkt jätte mkt..Men är ändå blir ändå rädd när han lämnar henne och jag t.ex tar in honom.
dom går en bit ifrån varann o betar så fridfullt,och nu är han inte ens intresserad av henne alls.MEN självklart så har jag förberett min veterinär på eventuell kastrering snart.Hon är inte brunstig än eftersom hon bara är 1år,men så fort det kommer,och jag märker av minsta lilla ändrig i deras sätt mot varann så då åker kulorna av eller sällskapet byts..Grejen är den att hon varit skadad och då vill jag ej släppa henne ihop med ngn annan av de två vallackerna vi har (som är runt 176 höga och ganska tuffa).
Jag får prova ett tag till,går det inte så gör jag som jag skrev ovan.. :smirk:

"jag märker av minsta lilla ändrig i deras sätt mot varann" - då kan det vara försent!

Vår förra hyresgäst köpte ett knappt ettårigt sto som minsann inte brunstat - trodde dom ja. Sommaren efter damp det ner ett litet föl.

Jag skulle aldrig våga chansa, den dagen det är dags för henne struntar hon förmodligen i att hon inte gillar honom när hon inte är brunstig.

Jag har svårt att tänka mig att du har möjlighet att övervaka varenda minut i hagen så ta isär dem så att du inte råka ut för oförutsedda överrskningar...

/// ghost

Det finns ju faktiskt bevis på att små hästar når upp ändå :crazy:, minns en tråd på avel för länge sedan om konstiga korsningar där man kunde läsa om tjuvparning mellan shettis(hingsten) och ardenner :o...

Jag skrev om en ardenner-shettiskorsning i den tråden. :D Mamman var ardenner och pappan en tvåårig shettishingst. Stoet hade tydligen legat ner under betäckningen - så visst kan dom om dom vill. :smirk:

jag har bestämt mig för att kastrera istället,hon behöver ju honom som sällskap.Vill egentligen inte,men det blir bäst så.
:crazy:

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 114
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Hej! Då jag försökt att läsa mig till att hitta till mitt ”problem” men hittade inget som riktigt stämde in på mitt dilemma. Här är lite...
Svar
9
· Visningar
1 916
Senast: Joro253
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
Svar
18
· Visningar
1 597
Senast: Shaggy
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 162
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Valet i USA
  • Vad gör vi? Del CCIV
  • Scenföreställningar