Ha råd med hästen - fler medryttare?

T

TheVoice

Hejsan, har gjort ett anonymt nick för tillfället! Detta kanske är osammanhängande.

Såhär är det, jag har haft min ponny i 8 år. Nu är jag 19, betalar henne helt själv och ska även börja betala för mig hemma. Det går ihop nu men så småningom är det dags att flytta hemifrån. Jag vet att jag inte fungerar utan ponnyn, sälja kommer alltså inte vara ett alternativ.

Så nu sitter jag förtvivlat och försöker komma på lösningar att ha kvar henne även när jag flyttar hemifrån. Jag har en medryttare som är guld, hon har ridit henne i 4 år och betalar 800 kr/månad för 2 gånger/vecka. Ponnyn kostar 4100 kronor i månaden så hon kostar mig då 3300 kronor/månad.

Men det känns som att det är ohållbart att flytta hemifrån om jag får ut 12 000 kronor i lön och ha en häst med den kostnaden? Jag bor i Stockholm..

Hur hade ni gjort, det känns som att jag kommer behöva ha en medryttare till 1-2 gånger i veckan som kan betala 500 kr/månad för 1 dag/veckan. Både för att kunna få tid att jobba extra samt gå ihop bättre ekonomiskt. För mig är det viktigaste inte att rida utan att behålla min ponny. Jag brukar för det mesta ta hand om mockningen och sådant de dagar min medryttare har, men inte samtidigt som hon är där givetvis.

Om två medryttare innebär att jag rider 2 gånger /vecka så gör det mig inget, sålänge jag kan fortsätta ha henne dvs. Hellre det än att sälja och inte se henne mer.

Ni får gärna skriva hur ni hade gjort eller ge tips osv! :)

Sv: Ha råd med hästen - fler medryttare?

Har du sett dig om efter andra stall? Kanske finns det tex något lösdriftstall i närheten hon skulle trivas i vilket borde bli billigare. Vet inte om du har ridhus osv i ditt nuvarande stall, men det brukar alltid kosta mer i stallhyra. Och om inte ridningen känns som det viktigaste, utan att faktiskt kunna behålla henne, kanske det kan vara en lösning att flytta till ett stall med mindre bekvämligheter för din egen del?

Glömde att skriva att du blir ganska beroende av andra människor om du har medryttare och lägger upp en del av din ekonomi baserat på att de betalar. Medryttare är aldrig något man kan ta för givet och rätt som det är kan du stå utan helt. Försök få det att gå runt ändå och se medryttarna enbart som ett plus i kanten.

Tack Mulle för dina svar! Jag har tittat mig om efter andra stall, men dessa ligger på samma prisklasser alternativt så har resekostnaderna blivit lika höga. Men beroende på var jag flyttar om något år så kan jag ju se mig om efter billigare stall där givetvis :laugh:

Jag har funderat över det där med att vara beroende av medryttaren och det tänker jag inte vara. Jag kommer att försöka lägga undan den egentliga summan ponnyn kostar varje månad, som en säkerhet. Jag kommer att ha råd att ha henne utan medryttare, men det kommer finnas 1 krona på kontot kvar då varje månad, och det är väl det jag vill undvika :/

Du kan ju skaffa en halvfodervärd som tar hästen 3-4 dagar i veckan och står för hälften av alla kostnader, byta jobb eller byta stall

Jag var medryttare på en häst vars ägare var i samma situation för ett antal år sen, hon bodde själv och arbetade. Hennes stallhyra var ungefär lika hög som din. Hon jobbade extra en hel del, sen hade hon två medryttare, jag betalade 800 kr för två dagar i veckan och det gjorde även den andra. Jag kunde inte betala på ett antal månader under en period men hon ville ha kvar mig ändå, så antar att hon haft det medräknat i hennes budget.

Tycker du ska leta efter ett stall med mindre stallhyra, 4100 är mycket och du skulle säkert kunna halvera den summan.

Jag tror absolut att det kan funka, sålänge hästen inte börjar må dåligt av att ha 3 ryttare.
Allra helst skulle jag satsat på att få tag i en halvfodervärd dock.
Min medryttarhäst har som mest haft totalt 4 ryttare på sig, 3 medryttare + ägaren. Detta har dock inte berott på ägarens ekonomi utan här har tiden varit avgörande då hon har blivit mamma två gånger på kort tid det senaste. Men hästen fungerar finfint med att ha det såhär och mår inte dåligt på något sätt.
Helst skulle ägaren givetvis velat ha honom 100% själv, men ser det helt enkelt inte som möjligt just nu med man, hus och två små barn.

Det enda jag kan säga är att gör dig inte för beroende av medryttarna, utan försök som du säger, att lägga undan pengarna så du får en budget. Det kan ju faktiskt ske att båda slutar och att du inte kan hitta någon ny inom en snar framtid.

Håller tummarna för att du ska kunna behålla din häst sålänge som du vill :)

Gäller att se över alla kostnader i detalj. Allt från stallkostnad, vad ingår där till är det något som man kan klara sig utan som kostat extra tidigare? Matkontot för pållen, klarar den sig på enbart hö och ev halm + mineraler beroende på analysvärde eller behöver den kraftfoder/ andra tillskottsfoder? (om du nu ger det, kan vara värt se över foderstaten och värdena där).

Se om din nuvarande medryttare kan ta någon mer dag i veckan mot mer betalning, gör ev om medryttarkontrakt till delfodervärd då får personen lite mer ansvar också över helheten vad det eg kostar att ha häst. Upplever att många personer inte har en aning om eg kostnad - va!!! Är det så dyrt är ofta en reaktion vid diskution.

Försäkring - spela ut bolagen mot varandra.Våga byt! Kanske behövs inte fullförs. kanske räcker med bas utan livvärde såvida det inte är avelsvärde på pålle.

Strökostnad, ingår den? Om inte kan byte av strö eller till permanentbädd vara bra för plånboken, alla mockar olika. En del tar ut betydligt mer än nödvändigt :angel:

Sen blir det inköp av det absolut viktigaste i prylväg. Man måste fråga sig om man verkligen har råd/ behövs prylen egentligen eller kan inköpet vänta?

Svårt att få balans med liten inkomst och dyr hobby jag vet får själv vända på slantarna. Men det är det värt. :)

Lycka till!

Tack för alla era svar, har verkligen tagit till mig allt ni skrivit! :)

Jag har hittat en kostnad jag skulle kunna dra ned på, spånet. Dessa kostar 80kr/säcken men det finns tydligen billigare i närheten så det ska jag genast kolla upp!

Försäkringen ska jag också titta lite närmare på! Betalar för tillfället 350 kronor/månad i snitt. Men det går kanske inte att komma undan billigare..

Tycker du ska leta efter ett stall med mindre stallhyra, 4100 är mycket och du skulle säkert kunna halvera den summan.

4100 är nog inte bara stallkostnaden, det finns ju ytterligare kostnader varje månad som måste fällas in i totala kostnaden.;)

Min kostnad för en häst på stall är fn ca 2400 kr, men sedan tillkommer hovis, försäkring, kraftfoder etc på det vilket gör att kostnaden i själva verket också ligger runt 4000 kr per häst och månad.

Inte direkt en lösning som har med hästen att göra men har du funderat på att bo i kollektiv eller som inneboende? På så sätt kan du ju koma undan lite billigare med boendekostnaden.

Fast jag förstår inte det ekonmiska problemet?

Om du pröjsar 3 300 har du ju fortfarande 9 000 kvar. Det är en tusenlapp mer än ett studiemedel. Visst, man lever inte gott som student, men det är iaf hållbart och väldigt många får det att fungera.

Sen är det ju såklart roligare att ha mer pengar över. Jag skulle försöka hitta en halvfodervärd som man delar kostnader med, fast du får du ju visserligen leva med att du släpper lite på kontrollen av din ponny till en annan person.

Jag undrar samma sak som _Zvea_, vari ligger problemet?

Jag och sambo lever på hans 75% skitlön och mitt studiebidrag (gymnasiet). Alltså får vi max ut 10 000 i månaden. Har lägenhet, dyra busskort, inte allt för billiga intressen och ett stort intresse för god mat - och det går. Du är bara en person så jag ser inte varför du inte skulle klara dig på 9000.

4100 kronor är vad jag räknat ut att ponnyn kostar med vaccination, stallhyra, hovslagare osv.. Själva stallhyran ligger på 2700 kronor.

Det finns kanske egentligen inget ekonomiskt problem, men jag är orolig för att det skulle inträffa. Jag vill kunna spara lite ifall att hon blir sjuk eller liknande. Om jag blir sjuk och inte får ut samma lön, då vill jag inte heller hamna i den situationen där jag har 0 kronor på kontot. Men kanske är det så att folket runt mig har intalat mig att det är omöjligt att ha häst och flytta hemifrån i Stockholm? ;)

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag vet inte om jag ska posta detta under "Vård" eller "Ekonomi och Juridik", men nu blev det det senare. Vi har en ponny sedan 3 år...
Svar
14
· Visningar
1 486
Senast: Grazing
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
2
Svar
20
· Visningar
4 069
Senast: SwedEmB
·
Juridik & Ekonomi Står i funderingar på att sälja, men kommer få en vinst på ca 1 200 000kr, vilket gör att jag måste betala ca 180.000kr i skatt efter...
Svar
11
· Visningar
1 253
Senast: Presto
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 300
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka