Ha kor med hästar?

Sv: Ha kor med hästar?

Hon störde inte korna under själva kalvningen utan höll då bara vakt. Utan det var mera när kalven reste sig som den blev "intressant"

Ja, det stör hur mycket som helst när de ska vara ensamma och knyta kontakt. Sedan finns faktiskt risk för skador på kalven om kossan ska tvingas jaga bort en häst.

Men det är klart, det var en mjölkbesättning och då kan det ibland vara så att ägaren till kossorna faktiskt skiter i sådana störningar, kalven ska ju ändå inte vara hos sin mor.

Och att andra kor går in och snor kalven, inte ovanligt om mjölkor ex går ihop med kvigor som kalvar, de har ju blivit fråntagna sin egen kalv och vill egentligen ha fått behålla den.

Hej!

Jag hoppas att jag har satt in tråden på rätt ställe nu. Jag undrar om det är någon som vet om det går att ha ihop hästar och kor, eller om det är något som gör det här? Tänkte mest på om korna kan försvara sig mot hästarna ifall det blir en fråga om rang eller liknande?

Det brukar gå alldeles utmärkt i dom flesta fall. Bara dom vänjer sej.

som så många andra skrivit, det går utmärkt att blanda kor och hästar, första ponnyn jag hade gick med en tjur (han skulle bli mat) dessa två gick inte att skilja åt, hela den sommaren fick man rida ponnyn i hagen, hon vägrade gå ur hagen! när han sedan blev vår mat var ponnyn helt förstörd, hon sprang som en dåre i hagen och letade honom. stackarn. det gick ju över men man såg verkligen vad ledsen hon var :cry:

hade även min nuvarande häst med korna några veckor för alla andra hennes kompisar var på betäckning, det gick oxå super fint, dock var hon boss, när hon fick lust jagade hon dom, annars gick hon mest för sig själv :p

allt går :banana:

Klart man kan. Sambete av olika djurarter gynnar även betet. Då kor och hästar har olika betesvanor. Lycka till.

kl

Våra hästar går ofta med kor och tjurar, aldrig varit nåt problem.
De blir en flock som äter, vilar och sover tillsammans!

dock bör man väl vara lite försiktigt till en början och hålla lite koll på dem!

4623_106655431409_610181409_2789242_2761634_n.jpg

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 651
Senast: skogaliten
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 292

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka