Ha kor med hästar?

Animal_friend

Trådstartare
Hej!

Jag hoppas att jag har satt in tråden på rätt ställe nu. Jag undrar om det är någon som vet om det går att ha ihop hästar och kor, eller om det är något som gör det här? Tänkte mest på om korna kan försvara sig mot hästarna ifall det blir en fråga om rang eller liknande?

Sv: Ha kor med hästar?

Mina hästar gick med korna hemma i många år sommartid, då på stora naturbeten.
Min valack gnäggade efter korna när dem gick undan för att kalva -bättre kalvvakt fanns inte!
Annars tycker jag dem mest går för sig själva.

FP:)

Vet av dom som det både gott illa för och dom det funkat bra för.
Hos en så fick hästen buken uppsprättad och hos dom andra så funka det bra.
Tror överlag att det funkar bra, dom håller sej på sina kanter eller bli bra vänner.

Det är väl mer riskabelt om korna har horn.

Jag vågar inte chansa med mina, dels för att nån enstaka ko ha horn och sen för att inte hingsten ska jaga korna ur hagen :D

Ha varit sugen att skaffa en kalv som kompis åt hingsten men inte riktigt vågat än...

Jag hade i somras min ponny tillsammans med jobbets sinkor + dräktiga kvigor (pga att den andra fick akut tas bort). Det gick jättebra. När kvigorna fick nog av ponnyns bosserier jagade dom helt enkelt bort henne från maten/vattenet (vilket dom typ fick göra med jämna mellanrum;)). När någon kalvade stod ponnyn där och vaktade sen över kalven, mot kornas stora förbanelse då hon tom försökte sno dom^^

Dock kunde vi inte släppa ut några nya kor i flocken då dom jagades bestämt ut från den:devil:

I mitt stall/ladugård står stutar (kastrerade tjurar) och hästar tillsammans. De betar även tillsammans under sommarhalvåret utan problem :) Nästa projekt är i att i sommar ta den lilla supersociala kalven och låta han gå ute med valacken året runt.

Jag har haft en Islandsvalack med kor ( och även får ) , under perioder han var "kompislös" under de år han var i livet.
Han var alltid ranghög , även över tjuren :) , och tog det hela på väldigt stort allvar att sköta om sin flock ...
Kalvarna tvättades och puffades upp när de föddes och sen vaktade han kalv och tillhörande ko i ett par timmar efter födseln ..
Vidare var han barnvakt åt dom under säsongen de växte upp.

Man ska nog vara försiktig o kolla av så hästen är snäll mot korna .. och som andra sagt så bör det vara avhornade kor.

Hästar brukar vara ranghögst på ett blandbete med kor. Jag har dock hört om hästar som har skadats på grund av att korna har haft horn. Jag skulle nog inte våga chansa med min framfusiga vallack om korna hade horn. Risken finns nog då att det skulle kunna bli skador.

När vi köpte vår första häst för säkert 15 år sedan hade vi från början bara en häst, hon fick gå i hagen tillsammans med våra kor och blev väldigt förtjust i dem.
När man red henne på vägen utanför hagen så gnäggade hon till dem och sprang runt och lekte med kalvarna när de blev äldre.
Hade också ett tillfälle när en ko kalvat inne i stallet, och kalven på något sätt kommit ut ur kofållan och in i hennes box (boxdörren var mer som än grind), hon stirrade förvånat på den lilla kalven (som var lika svart som hon), varpå hon bestämde sig för att adoptera den och blev väldigt upprörd när vi tog tillbaka kalven till sin mamma igen.

kl

när jag köpte min ena häst från Irland gick han tillsammans med kor, svägerskan berättade att i början var hästarna väldigt rädda för kossorna och nu är det tvärtom alltså hästarna jagar bort korna
5896_142609990090_572305090_3711832_1110774_n.jpg

5896_142610010090_572305090_3711836_3074703_n.jpg

Mina har gått med våra stora köttkor och det gick bra. Dom bryr sig inte så mycket om varandra. Skulle dock aldrig låta dom gå med kor med horn, alla våra kor är pollen (födda utan horn) eller avhornade.

Förra året var man tvungen att gå genom en hage med korna en kort period, ledde fjordingen igenom och korna går fram några meter ifrån och tittar och en del var nästan framme men hästen brydde sig inte och det blev inte mer än så. Annars är våra kor ganska busiga och brallar mycket när man går förbi dom med hästar eller hundar men när dom väl går i hage ihop så håller dom sig mest för sig själva.

Anledningen att jag inte vill ha dom ihop så mycket är att jag är rädd att få med mig 50 kor ut genom grinden, vore inte så väldigt lyckat ;)

Anledningen att jag inte vill ha dom ihop så mycket är att jag är rädd att få med mig 50 kor ut genom grinden, vore inte så väldigt lyckat ;)

Kan ju bygga en liten "sluss" innan grinden, som en extra liten fålla du först tar in hästen i, och sen i lugn och ro kan gå ut genom grinden medan korna väntar utanför slussen. Vi brukar göra så när hästarna är på sommarbete, underlättar väldigt när man ska ha ut en, men alla kommer och vill följa med.

Kan ju bygga en liten "sluss" innan grinden, som en extra liten fålla du först tar in hästen i, och sen i lugn och ro kan gå ut genom grinden medan korna väntar utanför slussen. Vi brukar göra så när hästarna är på sommarbete, underlättar väldigt när man ska ha ut en, men alla kommer och vill följa med.

Nja...dom är bara i samma hage 1-7 dagar så det blir vääääldigt många hagar att bygga i, en del hagar som ska plöjas plockas ner på vintern dessutom. Sen går dom oftast på extremt kraftigt bete så nu har vi dom oftast att gå direkt efter korna, funkar bra, dom äter varandras "tussar".

Sen är väl våra kor inte 100% att lita på, är en gigantisk tjur i flocken med så det lite onödigt att springa inne hos dom i onödan, dom är inte vana vid mig, men kan få för sig att ge sig på även svärfar som är ledaren och som dom respekterar i vanliga fall.

Jag hade min shettis tillsammans med kor i flera år. Såg aldrig henne vara elak mot korna eller korna mot henne. Däremot så tog hon över hela koflocken som sin egen. Dom följde henne vart hon än gick och hon blev ledare för hela flocken. Såg väldigt roligt ut när en liten shettis på 96 cm gick runt med ett led av kor efter sig.

Jag vet en som släppte en kalv med sina hästar och sedan när kalven växte upp trodde hon att hon var en häst :rofl:

jag hade mina hastar med arskalvar nar de vaxte upp. och aven mamma kor med kalvar.. storsta problemet var mina cuttin horses som envisades med att dra samman flocken och stalla kossor eller kalvar i ett horn och vakta dem.. inte skoj alls men bra traning for hasten lol..

nu har jag far men har inte slappt ihop hastar och dem.. skall nog fungera...

beror nog helt på skulle jag vilja säga.

En av de hästar jag har nu skulle jaga livet ur korna och det är ju inte riktigt meningen. Inte för att hon direkt vill dem illa, men det är ju så roligt när de springer...:p

När någon kalvade stod ponnyn där och vaktade sen över kalven, mot kornas stora förbanelse då hon tom försökte sno dom^^

Fast jag tycker faktiskt att kossor ska få vara ifred när de kalvar, att ha hästen ihop med kvigor som ska kalva och man vet hästen går dit och stör tycker jag är :devil: likt.

Vi har våra hästar med kor, polled, året om UTOM nu när de ska börja kalva, vill INTE riskera något för att en nyfiken häst blir för närgången.

Hon störde inte korna under själva kalvningen utan höll då bara vakt. Utan det var mera när kalven reste sig som den blev "intressant"

Sen vad e skillnade med att en häst eller en ko snor kalven? Har haft högdräktiga kor som har varit helt övertygad att det e deras kalv. Dom har tom jagat bort mammako. Vilket min häst inte gjorde utan blev bortjagad varje gång.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 627
Senast: Freazer
·
Samhälle LRF:s företrädare sa i en debatt i Aktuellt nyss att antalet mjölkbönder har minskat i Sverige pga lagen om att korna har rätt att gå ut...
5 6 7
Svar
126
· Visningar
6 651
Senast: skogaliten
·
R
Gnägg Jag vet inte om jag valde rätt ämne nu. Och ursäkta om det är en dum fråga! Men jag undrar hur man gör ifall man bara har två hästar på...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 303
Senast: Raderad medlem 149524
·
R
Hundavel & Ras OBS att jag kan iprincip inget om avel och jag har inte precis några planer att min hund ska bli en "avels hund" ändå utan jag är bara...
11 12 13
Svar
240
· Visningar
13 290

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka