Ha kaniner ihop eller en och en...

M

Magrinette

Hej!

Jag har två stycken honkaniner på ca ett halvår, jag har dem i samma bur och det fungerar bra så länge de är i buren men ute vill de gärna jaga varandra och para varandra.

Men det negativa är att jag tycker att de bara tyr sig bara till varandra och inte till mig och min sambo. Trots att jag har dem ute varje dag och umgås med dem varje dag, borstar och klappar. Städar buren varje dag och då ser de mig, men de är rädda för oss. Har vi dem ute på golvet så kan man inte närma sig dem.

Jag har aldrig haft problem med detta med någon kanin tidigare, men då har jag bara haft en åt gången.

Ska man ha dem en och en eller har någon något tips?

Tack!!!

Sv: Ha kaniner ihop eller en och en...

Det låter ovanligt att de jagar varandra utanför buren och inte i, då det brukar vara tvärtom..

Dina honor har troligtvis precis börjat komma in i den värsta fasen av tonåren, kaniner som har varit keliga kan bli rädda för allt som rör sig, och tvärtom. Det är en lite lustig fas, och många säljer sina kaniner just för att de blir så frustrerade på dem. Jag skulle vänta tills de bli minst 10 mån, för att ge dem en chans att utvecklas klart innan man dömmer dem för fort.

Vill ni att kaninerna skulle ty sig mera till er, skulle jag dock välja den keligaste av dem och sälja den andra, då är chansen större att den anpassar sig just till er eftersom den inte har någon annan att ty sig till..

/Anna

Sälja en av dem skulle jag aldrig kunna göra med mitt samvete, har jag köpt dem så vill jag fortsätta ta det ansvaret och vet att min sambo är exakt likadan.

I så fall är mitt alternativ att skaffa en bur till och ha dem särade just för att de inte ska vara så beroende av varandra, vi har platsen till det.

Men det är som du skriver, en av dem är mer kelen just därför vill jag att den andra ska bli likadan, de behöver inte va kelgrisar men jag vill kunna röra dem och fånga dem.

hm, du tror inte de är av två olika kön:P:P:P

Annars tror jag du kan låta de hålla på tills de tröttnar, för det gör de för eller senare.. Så länge de inte slås:P

*ler* nej jag är helt säker på att det är två flickor, har dessutom varit ute hos veterinären och könskollat dem. :)

Det är inte jagandet som är problemet, för så mycket jagar dem inte varandra, utan hur jag ska göra för att de ska ty sig till mig och min sambo och inte till varandra.

Återigen, så kan säga det att ni nog får ha lite tålamod, de är inne i värsta tonåren vilket är lika med trotsålder på hög nivå, för de flesta kaniner. De kommer troligtvis aldrig bli lika gosiga eller tillgivna som ensamma kaniner, men om ni bara fortsätter att hantera dem, lika mycket dag för dag, och fjäskar med dem genom att låta dem äta godsaker ur händerna på er, så kommer de bli bättre med tiden. Ju äldre en kanin blir desto trevligare ^^

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Jag och min sambo har en staffe som blir 2 år nästa vecka. För 3 veckor sedan så köpte vi en ny bil, en hybridbil och vi har...
Svar
17
· Visningar
1 750
Senast: Grazing
·
Anläggning Kortversion: Vad har ni för erfarenhet av kaniner som tillfälligt sällskap till häst? Bra, dåligt, ingen effekt alls? Stressad kanin...
2
Svar
28
· Visningar
3 462
Senast: tanten
·
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
2 351
Senast: Hellhound
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 204
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar