Ha hästen lös?

Sv: Ha hästen lös?

En av våra är en riktig gårdshäst
kan vara lös.
Alla mina tre kan vara lösa men inte lösa
tillsammans för då blir de full av lur och
hittar på tok.

Min gamla Arabhingst går ofta lös med mig när jag plockar svamp. Då har jag packfickor på sadeln, och plockar så mycket jag orkar. Han lufsar snällt efter mig, och stannar så fort jag stannar. Tyska turister som jag mötte i skogen en gång gjorde stora ögon och plockade snabbt fram kameran!

Det här är väldigt avkopplande och kul. Jag rider en bit tills jag hittar ett bra svampställe, sedan går jag som sagt och plockar med hingsten efter mig. När svampen är slut på ett ställe, så sitter jag upp och rider vidare till nästa ställe....
Jag rider honom i repgrimma och leadrope, enkelt att bara linda kring hornet på sadeln när jag inte rider.

Gizza skrev:
Min gamla Arabhingst går ofta lös med mig när jag plockar svamp. Då har jag packfickor på sadeln, och plockar så mycket jag orkar. Han lufsar snällt efter mig, och stannar så fort jag stannar. Tyska turister som jag mötte i skogen en gång gjorde stora ögon och plockade snabbt fram kameran!

Det här är väldigt avkopplande och kul. Jag rider en bit tills jag hittar ett bra svampställe, sedan går jag som sagt och plockar med hingsten efter mig. När svampen är slut på ett ställe, så sitter jag upp och rider vidare till nästa ställe....
Jag rider honom i repgrimma och leadrope, enkelt att bara linda kring hornet på sadeln när jag inte rider.
Du umgås med din häst på ett härligt sätt!
Lite så har jag det också med mina.

mina hästar är vana att gå lösa, förut när jag hade Lukas i ett stall där hästarna var elaka i hagen tog jag alltid och släppte ut honom när jag var i stallet. han gick alltid omkring och strosaded men kom alltid när man ropade. Sen var han en fena på att öppna boxdörrar så ibland på mornarna stod han och betade på grannens gräsmatta =p:bump:

Hon går själv lös från hagen till stallet, från stallet till hagen.

Promenera skulle jag nog aldrig kunna tänka mig att göra med lös häst, tänker på säkerheten. En häst är alltid en häst.

det är inte alltid jag orkar hålla i honom han går så sällt brevid ändå.
kan även lämna honom lös utanför o han står still..
till o från hagen får han gå själv, ut så är han så trött o slö så då tar vi den andra hästen o höpåsen så får han komma efter o in vill han komma först så då får han gå själv in också han vet vart han skall

den hästen jag rider följer gärna efter mig. dock kan han bli lite motvillig när jag ska hämta honom från hagen. han stannar när jag stannar osv. vi har ömsesidig respekt för varandra och han verkar inte hitta nån bra anledning till att springa ifrån mig, eftersom han får mat av mig, jag skyddar honom från läskiga saker som stenar tex. :D dock så har jag honom aldrig helt lös utanför hage o paddock. men jag går aldrig och drar i honom jag kanske puttar på honom lite ibland om han blir lat bara :P

Senast ändrad av en moderator:

Vi kan ha våran häst lös.
Hon står nästan alltid lös i gången och hon kan stå lös ute om vi borstar ute eller så :) hon kan gå lös ut i hagen också ! :D

*KL*

Valacken kan jag ha lös när jag är ute och går, utan 'snöre'. Vi brukar plocka svamp så på höstarna.

kan ställa honom lös och gå en bra bit därifrån med, både ute i naturen och i stallet. Kan lämna boxdörren öppen och åkabort med (det har jag dock bara praktiserat av misstag).

Treåringen vet jag inte riktigt. Hon går lös bredvid mig vid fram- och avskrittning men om det fungerar när det finns gräs ute eller om något spännande dyker upp vet jag inte än. Hon kan stå med boxdörren på glänt utan att putta upp den ens under en hel natt, och hon kan stå lös på gången medan jag går till andra änden av stallet och hämtar något. Står fint lös i främmande miljöer med, t ex veterinärkliniken. Men mer har jag inte testat henne än, så vet inte riktigt.

Ja båda kan, men jag gör det ogärna då jag är försiktig ifall det händer något, en häst kan ju lätt bli skrämd..

ja de kan jag.... binder mina hästar gör jag aldrig förrutom när de e nybörjare och ska acceptera de....

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V
  • Hönstråden II