Ha hästen lös?

Sv: Ha hästen lös?

Mina står alltid lösa när jag hanterar dem (verkar hovarna, ryktar, sadlar...). Kan parkera (groundtied) dem o gå o hämta nåt, eller när vi är ute o rider o jag ska öppna en grind eller nåt. Busen har jag ställt utanför utedasset också när vi var på tur... och släppt honom lös när vi var ute o cyklade. Då travade han i närheten, vek av in i buskarna o kissade, travade ifatt, tog en galopp, vände o mötte upp mig... älskar..!!

När jag gör iordning honom står han lös,och står som ett ljus:D inte ett steg tar han även om jag är inte i stallet rätt länge.
Däremot att leda går inte så bra.
Men red första gången ute utan nånting förra veckan! Kan tyckas väldigt riskfyllt,men har ridit utan nånting många gånger i ridhus,och han lyssnar mycket bra på vikt och röst.
Så när jag var ute på en liten kort barbackatur i repgrimma på en liten grusväg,så tänkte jag att "nu eller aldrig!" och så tog jag a repgrimman och fortsatte rida:) gick hur bra som helst,travade lite,och avsaktningen funkade super! så himla härligt!:rofl:

Jag brukar ha min shettis med på skogsturer lös.. Han är som en hund - vi bor inte nära några stora vägar. I bland när vi rider ut dock, möter vi på andra ryttare men shettis håller sig vid mig, ganska kul faktiskt!

Två av mina hästar kan jag ha lös när jag är ute och går, kan även lämna dom lösa utanför stallet om jag måste gå in och hämta nåt jag glömt.

Till trötter:
hur har du fått din polle att lyda dej så? (avis hehe...:angel: )

Min häst går lös till hagen. Öppnar boxen, säger varsågod å så traskar han iväg ut genom stallsdörren, typ 6 m in i hagen. På kvällarna då man har två hästar som står å trycker vid porten, tar jag den ena och låter min gå in själv. Vi har stallet ut på landet så ingen traffik direkt. När de är på rymmen så är det till höbalen de "rymmer" (10 m utanför hagen):smirk: eller min som brukar äta av stallsägarens gräsmatta och rabatt:angel:

men skulle ALDRIG gå ut och gå med honom lös! för det första skulle han aldrig lyda, sen vet man aldrig vad som kan dyka upp, t.ex. skotrar, nån jakthund...vad som helst!

Jag har alltid min häst lös. Har sällan ens någon grimma med mig till stallet. Om hästen vill följa med mig så gör han det. Vill han inte så har jag ingen rätt att tvinga honom.

Min häst kan ja ha lös vart som helst, när som helst!:)
Han e som en hund, går efter mig. Har Gärna mulen i ryggen på än och går precis efter mig....:rofl:

Han e helt underbar!!:rofl:

jag tycker tintilars mening var rätt klyftig :crazy: "vill han inte följa med mej så har jag ingen rätt att tvinga honom".
men om det är något viktigt då? då måste du väl endå hämta en grimma?

Japp, min ängel till medryttarhäst brukar vara väldigt duktig på att gå bredvid mig... :angel: stannar när jag stannar, springer efter mig när jag springer, osv. Har dock alltid en grimma på :)

Jag kan ha min häst lös både om vi är ute och går i skogen eller ridhus el bana:) Brukar för det mesta ha grimma på henne och grimskaft med i handel el nåt, Men brukar även inte ha nåt alls på henne, dock i skogen har jag grimma på;)

Bärin skrev:
Hur många av er här kan ha er häst lös, alltså utanför inhägnad, tex, om ni är ute och går i skogen med hästen? Är det någon som inte använder grimskaft, alltså kan ha hästen lös, fast den följer efter er?
:p
Förra hästen fick springa lös på stallplanen. När man skulle hämta henne i hagen så var det bara att ropa och så kom hon. Vi gjorde det vi skulle. Ropade på henne igen, öppnade hagen och hon sprang in själv! Hoppas jag får en sådan kontakt med en häst igen. Helt underbart!:love: :love: :love: :love: :love:

Jag kan inte ha mina hästar lösa för jag bor granne längs en nittio väg, jag vågar inte riskera något, men jag kan ha boxdörren öppen och de står snällt i boxen, mockar tillsammans med dom, och om jag leder dom har jag en lång båge, drar inte i dom, de ska va så lösa som möjligt. Men om jag skulle vara i ridhus, eller i paddock eller liknande skulle hästen så klart få gå lös.

Min shettis har lagt sin själ i mina händer, hon följer mig vart jag än går i alla gångarter :) Gick ut och gick med henne i skogen en gång och mötte en man och hans två hundar; "det var en riiiktig stor hund du har där" haaha ^^

Har min häst lös i stallet.. Men det finns mycket bilar häromkring, så vågar inte ha honm lös annars.

har min ena lös jämt:)
Dock går han sällan lös när vi är ute även om det går. men alla hästar kan ju trots allt bli rädda. Så grimman är på ändå. men i gången kan han stå utan grimma utan problem. kan även ställa honom ute lös och gå in och ex hämta nåt.

Jag kan ha min häst helt lös. Gå på promenad till/från hagen etc. är inga problem alls! Ibland kan hon bara helt plötsligt börja se sådär finurlig ut och bara börja gå åt ett annat håll eller liknande, men då är det bara att vifta till lite eller säga något, så förstår hon att man finns igen:p Dock kan jag inte ha henne lös när jag borstar etc. innan ridning. Det går helt enkelt inte!! då lyssnar hon inte alls på en:crazy:

Kan utan problem ha min häst lös.. har i stort sett alltid honom lös till och från stallet.. men om jag är ute och går har jag grimma och grimskaft det hänger alltid löst men jag ser det som en säkerhets grej även den lugnaste och mest väluppfosatrade hästen kan bli rädd..

Jag har min pålle nästa alltid lös. kanske inte när hon är superpigg och så men annars går hon någon meter eller två bakom mig och följer mig när vi är ute och promenerar. brukar även ha grindne öppen när jag är där för jag vet att dom itne går ut.

Mina två hästar är som hundar båda två,
Shettisen kan man ha lös precis överallt, hon går inte längre än 5 meter ifrån en.. Hon älskar att springa lös när jag är ute o rider på Varmblodet...
varmblodet mitt kan man rida utan någon som helst utrustning, är jag ute och går med henne så vill hon helst gå med huvudet mot ryggen mot mej.. Hon är mycket lättare att hantera lös, hon lyssnar mycket bättre, och blir en otroligt mycket trevligare häst att hålla på med..

det är jätte kul att man kan ha hästarna lösa,
men det är inte allt för ofta mina får vara lösa ändå, för man vet ju inte hur dom skulle reagera i vissa situationer, om dom blir rädda för något osv,
o det är ju alldeles för dumt att chansa..

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
238
Senast: Lavinia
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 628
Senast: Freazer
·
Hästhantering Precis som rubriken säger har jag en häst som är svår/jobbig att sko. Jag vet varför - en hovslagare har varit dum mot honom en gång -...
2
Svar
29
· Visningar
2 697
Senast: Askur2017
·
Kropp & Själ Kanske finns några fler fästingmagneter här.. Min mamma drar till sig fästingar utan dess like, vi bor i ett nästan extremt...
Svar
1
· Visningar
228
Senast: Sassy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Hönstråden II
  • Storlek på rastgårdar?