Ha hästarna ute än?

T

Tokmaja

Har ni tagit in hästarna för säsongen än?
(alltså för dygnetruntutegående, gäller ej er som har lösdriftshästar)
Tycker det börjar bli lite kallt ute men jag skulle verkligen behöva ha mina ute i nån vecka till, dels håller jag på och renoverar stallet, boxarna finns där ju än, men shettisens box, eller boxväggar, är förvaringsutrymme till allt från sadlar till täcken och selar... och för att komma in i stallet krävs en del :angel:... och sen ska jag ju ta bort tanten snart (ska ringa om två veckor) och det skulle varit skönt om hon kunnat gå kvar ute (har ju bronkit och mår bättre ute just nu).

SÅ har ni hästarna ute än?
Hur länge får de gå utan vindskydd och vad räknas som vindskydd?
Har en skog som de står i, så de är ju lite skyddade trots allt, alltid torrt där uppe i alla fall, eller alltid, det blir inte plaskblött liksom, det ligger på en kulle själva dungen de står i.

Har läst någonstans att det skulle vara 1 oktober som "den magiska" gränsen går, stämmer det?

Sv: Ha hästarna ute än?

Jag har mina tre ute fortfarande, och kommer förhoppningvis att kunna ha det även under hela nästa månad.

Ligghall krävs när hästarna går ute mer än 12 timmar under den tid då betestillväxt ej sker. Alltså inte så länge gräset växer, i princip. Sedan finns det rekommendationer för olika delar av landet, jag tror det är 15 november för min dej (Skåne).

Förra hösten gick mina ute t o m oktober, och gräset växte fortfarande i december:cool:

Immer

Våra går ute fortf. Brukar kunna gå ute till minst oktober/november. Bor i Örebro län. De har hyggligt tät skog och brukar stå under träden om det regnar. Men är det riktig rusk eller åska får de komma in. Vissa år har vi kunnat ha dem ute till december! De får rejäl päls båda två, så kyla klarar de fint!

Mina går ute än...de har en grandunge som skydd
jag brukar ha dem ute oktober ut så länge det inte hällregnar i flera dagar!
De mår bäst av att gå ute så länge som möjligt...det är regnet och blåsten som kan göra att det blir kallt och trist för dem.

vet inte vilka regler som gäller....? jag gör vad som är bäst för just mig och mina hästar.

Nu ska min visserligen få prova livet som lösdriftshäst i vinter, men de hästar som ska stallas in är fortfarande ute hos oss, de kommer förhoppningsvis vara ute till någon gång i oktober om vädret tillåter!

Va bra!
Då kan jag tryggt ha mina ute, om vädret inte blir helskrot, nån vecka till då! :bow:

Jo de går ute än men de har fortfarande lite gräs kvar + att vi har en hage kvar som vi inte släppt dem i ännu.

Den nya hagen har vi slagit gräset i en gång och det håller på att växa upp nu igen så det blir gott om bete ett tag till.

Förrutom bra med bete så har vi även ett vind/regnskjul i hagen med torr och ren halm i.

De klarar sig länge än men om det börjar regna mycket nu när temperaturen sjunker lite så lägger jag på ett ofodrat regntäcke. :)

Nej, här är betestiden slut, har öppen åkermark som bete med lada. Har kallt och rått nattetid, här i norrland har vi c:a +1-2 grader nattetid. I natt var det 0 gradigt.

Kicki :)

våra är fortfarande ute, kommer nog komma hem när det kalla höst regnandet kommer igång...
men de vill ju vara ute så länge som möjligt :smirk:

Jag tänkte ha mina ute någon vecka till, kanske tom september ut - bor mitt i svedala. Gräs har de gott om och jag stödfodrar halvblodet med kraft. De nätter det verkar bli riktigt illa så tar jag in dem då - sen kanske de får täcke på sig. Men sen ska de in :D

Blä det var ju superkallt i natt! :crazy: Jag som är så frusen, då är min häst det också :p Närå, men min häst ska stallas upp till helgen, har mycket tävlingar i september och jag vill att hon vilar ordentligt. Men hon kommer nog gå ute någon natt då och då om det är lite varmare vissa nätter.

Våra är ute fortfarande. Eller mer eller mindre i alla fall. Vi tar in dem om det är skitväder och ösregnar en eller ett par nätter, men är det bara uppehåll går de ute dygnet runt. Regn på dagtid tål de. Blir väl snart att lägga på regntäcke, men helst vara ute ett tag till.

Mina hästar går ute än, de släpptes ut dygnet runt redan i mars o de får nog gå ute september oxå om vädret tillåter, de har tillgång till litet vindskydd i vinterhagen.

ha dom ute ! det är sommar ännu ju ,,jag stallar in mina som måste gå in dec-jan-feb ev lite av mars. du behöver bara vindskydd under dom månaderna som gräset inte växer.. hos oss betyder det dec-mars.
det är inte kallt nu S**

Bor i S Norrland, mina kommer in på lördag vilket är 1 september. De går på nätterna i en hage där det finns ett stort vindskydd som de kan gå in i om det regnar. De brukar stå och sova därinne.

Eg. skulle de kunna gå ute längre tror jag men vi har bestämt 1 september.

Våra går ute fortfarande, jag ska ta hem mina två singelston om ca 2 veckor, den ena är lite krasslig och de ska skos båda två.

Stona med föl får gå ute tills 1 november, då ska de sålda fölen levereras och 2 av stona exporteras. Sista stoet stallas in då ihop med mina andra två.

Våra har massa skog, både gles och tät, samt en lösdrift-hall. Just nu är lösdriften inte tillgänglig dock eftersom det ligger massa nysågat virke där som kommer plockas bort i sep-okt.

Jag skulle gärna ha mina två singelston ute längre men den ena är så svår att hålla i hull och hon behöver ju sällskap i stallet så då får den andra också följa med in. Dock går de ute ca 07,30-21 så det är rätt ok.
Dock tycker jag 12 timmars reglen är löjlig, okej om det är pissväder men om det är uppehåll även om det är kallt så tycker jag gott att hästarna kan vara ute 12-15timmar istället för att stå i en box o hänga. Mina har dessutom fri tillgång på ensilage i hagen så dom klarar sig bra.

Mina går ute och brukar göra det hela september ut och oftast en bit in i oktober med lite stödutfodring... Om det sen är väldigt dåliga väderförhållanden ett par dagar så tar jag in dom under den tiden...

Min går inne på natten. Får mat mogon/kväll. Även om det finns mycket mat ute i hagen.
Ska tävla nu till helgen så jag vill att han ska stå inne så han får sova ordentligt.
Jag bor i gbg och dom flesta här har sina hästar inne under natten

Hos oss går alla hästar ute till oktober oftast, och har alltid gjort. Sålänge vädret håller sig bra och hästarna vill stanna ute så får de det. Förrförra året minns jag att de inte fick in hästarna som skulle stallas in, på kvällarna. De vägrade låta sig fångas på em/kväll så de blev ute längre än planerat. Till slut släpptes de i lösdriften istället.

Jag anser att hästarna ska få vara ute så mycket de vill, i den mån det går - året runt. Min häst går dock på lösdrift sen 2 år tillbaka.

Mina går ute ännu. Det kommer de att fortsätta med länge än om det inte sker en dramatisk försämring av vädret.

Förra hösten hade jag de ute en bit in i november.. Något år innan det gick de ute till mitten av december. De var bara inne några enstaka nätter när det var riktig surväder ute.

Jag bryr mig inte om vad kalendern säger i det fallet. Det som helt och hållet styr om jag stallar upp mina hästar är vädret.
Bra väder innebär lång och härlig utevisstelse långt in på hösten.

Liknande trådar

Katthälsa Jag har två innekatter, steriliserade honkatter, syskon från samma kull och födda 2017. De har bott hos mig sen de var åtta veckor...
Svar
11
· Visningar
841
Senast: Svartkatt
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 132
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 446
Senast: mars
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 177
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar