Ha barnet bak eller fram i bilen?

Sv: Ha barnet bak eller fram i bilen?

Och de mekniker jag pratat med säger precis tvärtom:

Dvs rätt urkopplad airbag är säkert.

Dom ggr det hänt något vad jag fått fram har med den mänsklig faktorn att göra , dvs man har glömt att helt enkelt stänga av airbagen eller så har dom gjort misstag på verkstaden :/

Nu förespråkar jag varken det ena eller det andra ( bara så att jag gör det klart ) det är upp till var förälder att själv leta på trovärdig källa och sedan göra vad som känns bäst.

Och de mekniker jag pratat med säger precis tvärtom:

Dvs rätt urkopplad airbag är säkert.

Dom ggr det hänt något vad jag fått fram har med den mänsklig faktorn att göra , dvs man har glömt att helt enkelt stänga av airbagen eller så har dom gjort misstag på verkstaden :/

Nu förespråkar jag varken det ena eller det andra ( bara så att jag gör det klart ) det är upp till var förälder att själv leta på trovärdig källa och sedan göra vad som känns bäst.

och där hittade jag tillräcklig grund för att ha plockat ur den helt :angel:

Nej jag vet att du inte försöker trycka på det ena eller det andra, det tycker jag inte att det har låtit som heller utan det är ju bra med källkritik, det minns jag från skolan :p

Sen verkar det ju ändå som det har skitit sig med opel och ha bebis fram, så ska jag åka längre sträckor nån gång får det väl till att ta vrålåket (240n ;))

Fast då måste man höra efter för bara genom att lämna in den på verkstad betyder inte per automatik att hela kudden inkl krut är avlägsnat.

På några bilmärken stänger man bara av airbagen, men laddningen förblir kvar i bilen .

inte ens om du tappar en airbagenhet i backen så löser den ut, möjligtvis om enheten börjar brinna... Så en nyckelavstängd airbag är lika säkert som att plocka ut själva airbagenheten.

nej givetvis säger man ju vilken tjänst man vill ha utförd- men som sagt så spelar det ju ingen roll för oss då det ändå inte verkar gå.

Nej och på många märken plockar man inte ur hela laddningen heller, man bryter bara kopplingen och laddningen får sitta kvar.

det spelar ingen roll vilken tjänst man vill ha utförd, på dom märkena jag jobbar med så plockas inte laddningen ut. Så det är inget verkstaden pysslar med alls. Vilket då innebär att man inte ens kan begära att dom ska plocka ur laddningen, för då går bilen inte igenom besiktningen.

men vad mysko att så många säger olika då.
Det beror väl på om airbagsen är halvmekaniska, eller det kanske bara är på nyare bilar de är det? Då går de ju givetvis inte igenom eftersom att den andra med slutar funka då.

Du får en lysande airbaglampa då också.
Idag kopplar man bara ur airbagen, men laddningen sitter kvar, och den dag man vill aktivera airbagen igen så kopplar man bara i den.

ok, kan det vara så då att de som säger att de har tagit ur den har gjort det svart och sen släckt lampan med instrument? för det är folk som jag känner väl som inte ljuger om detta så jag är lite förvirrad just nu :D

Tom syrrans kille som är mekaniker vägrar ha endast urkopplad airbag eftersom det "är osäkert" och de fick lära sig det på utbildningen...

Samtidigt finns det på NTF's hemsida uppgifter från de flesta bilförsäljare i sverige, där flertalet råder auktoriserade verkstäder att Ej montera bort airbagen om nyckelavstängning finns.

I början åkte Rasmus i fram, men han flyttade snabbt bak och det har faktiskt aldrig varit några problem och han distraherar absolut inte den som kör!

Nu har vi dock problem med att han kryper ur bältet så rätt var det är hör man "Hallå" så tittar han fram (tar ur axlarna) så man får stanna och sätta fast honom igen.

kl

Min son (7 v) åker bak. Jag ser ingen anledning till att ha "koll" på honom. Antingen sover han och då är han tyst eller så är han vaken och då pratar han. Börjar han skrika så är han hungrig å då måste jag stanna för att amma, så då hade det ändå inte spelat nån roll om han suttit fram :)

Men apropå risker så är ju mobilen oxå ett riskmoment, en helt annan diskussion, men ändå, den tar bort fokus från vägen.

Mina har alltid suttit bak och det funkar utmarkt, men sa ar de valdigt snalla i bilen - de ganger de har verkligen gallskrikit sa att det blir stressigt for mig kan jag nog rakna pa en hand :)
Jag har sadana dar speglar och tycker det gar jattebra att se i dem, jag kan se om de sover eller ar vakna och det racker sa for mig, har aldrig varit nojjig over andningen ;)
Om de piper for att de har tappat nappen sa far de helt enkelt vanta tills jag hittar lampligt stalle att stanna pa. Jag sjunger for dem under tiden och det brukar underhalla dem sa mycket att de haller sig lugna tills vi parkerat :D

Men apropå risker så är ju mobilen oxå ett riskmoment, en helt annan diskussion, men ändå, den tar bort fokus från vägen.

Jag haller med och ar lite forvanad over att det fortfarande ar tillatet att prata i mobil under fard i Sverige. I England ar det forbjudet just for att det tar fokus fran korningen.

Liknande trådar

Gravid - 1år Som en del av er nog vet vid det här laget, så väntar vi vårt första barn om drygt en månad. Spännande... Det jag nu funderar på är...
2
Svar
30
· Visningar
2 960
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30