Ha barnet bak eller fram i bilen?

Comfort

Trådstartare
Hur har ni det?

Att barnet sitter säkrare bak ur olyckssynpunkt är ju en självklarhet, men
ur praktisk vinkel så skulle jag vilja ha den fram.

Problemet är att vi har en Opel astra, och när jag var inne på en bilverkstad sa de att de inte kan/får plocka ur airbagen fram på Opel,då slutar även airbagen på förarsätet fungera och bilen går inte genom besiktning.
Pratade sedan med syrrans kille(som är bilmekaniker) och vi kollade på nätet där vi hittade .. instruktioner på hur man tar ur airbagen utan problem, inga konsekvenser på resten av bilen :confused:

Är det nån som har Opel och HAR tagit ur airbagen?

Sv: Ha barnet bak eller fram i bilen?

Jag har ingen opel, men tänkte svara lite på din fråga ändå =)

Första veckorna hade jag My bak för jag ville se om det fungerade, men det var jättejobbigt. Hon har aldrig varit ett fan av att åka bil, så det blev många stopp för att trösta arg och ledsen bebis!

Sen monterade vi bort airbagen fram och har haft henne i framsätet sen dess. Det fungerar jättebra! Det är lättare att lugna henne och göra henne nöjd nu än när hon satt bak. Bara en sån enkel sak som om hon tappar nappen är betydligt lättare att göra något åt när hon sitter fram. Har hört någonstans att olycksstatistiken är mycket högre när man har barnet bak än när man har det fram, och det kan jag förstå.

//Julia

exakt, det är så jag tänker med. Alla "smågrejer" som man måste böja sig bak för kan ju göra olycksrisken större än vad det skyddar bättre att sitta bak vid en eventuell krock (det kom nog inte ut med rätt ordföljd:o:D)

Fast samtidigt byta bil vill vi inte. Opeln går fruktansvärt bra. Jag har annars en 240 utan krockkudde fram, men det tar emot att använda den med pga krocksäkerheten.... men visst ibland måste jag ju använda den men generellt kommer jag ju ha kombin.

Och jag har en knoddis tvärtom Freyja_bus, Ella gillar att åka bil och har så gjort sedan hon föddes.

Vi har henne oftast i baksätet bakom passagerarframsätet och så har vi en spegel så vi kan hålla koll på henne ändå.
Åker vi längre sträckor så brukar en av oss sitta i bak med henne då hon är vaken ( oftast sover hon större delen av tiden ).

Anledningen till att hon får sitta i bak är att vi har isofix där och det i kombination med vår bas anses vara det säkrare alternativet vs att spänna fast basen med bältet.

Åker jag längre bit ensam så sitter hon dock i fram då hon är för liten för att ploppa in nappen i munnen igen om hon tappar den.

Vi har alltid haft John bak. Han gillar att åka bil och han kommer få fortsätta att åka där.

När John har tappat tex nappen har jag lugnt och sansat kört in till vägkanten alternativt kör av motorvägen. Det går ALLTID stanna någonstans. Även om barnet skriker i nån minut.

Vi har en Akta Graco Logico S med bas

Precis så gör vi också (och har dessutom samma babyskydd ;) ).

Vår son (4 månader) åker bak oavsett längd på resan, och blir han ledsen när jag kör själv så kör jag av på lämpligt ställe och tröstar och ger nappen, men det behövs sällan, han somnar oftast fortfarande. åker vi två så åker en av oss bak med honom.

Har hört någonstans att olycksstatistiken är mycket högre när man har barnet bak än när man har det fram, och det kan jag förstå

Oj någon sådan statistik har jag aldrig läst om, jag har sökt som en tok nu också.

Risken med att ha i framsätet är ju att du då kan trösta/ge napp m.m under färden och då släpper du ju lite på vägkontrollen, har man i bak måste man stanna om det är kris i bilen :)

Så ja jag vet inte jag, man måste nog placera bebis där det känns bäst för en själv ..

Senast ändrad:

Det var en snubbe från NTF som snackade om bilbarnstolar på vår föräldragrupp som sa det. Han menade att om bebis blev ledsen bak så hände det lättare olyckor då föräldern som kör tappar fokus och vänder sig bakåt.

Men jag håller med om att man inte alltid har fullt fokus på körningen även när bebisen sitter fram och man ska pilla med napp eller underhålla på annat sätt!

//Julia

Jag letade precis på NTF för att se statistiken men inte ens där hittade jag den :)

Jag förstår dock inte hur det kan komma sig att man vänder sig om, om barnet sitter som småbarn ska så sitter dom ju med ryggen åt och då ser man absolut inget om man inte knäpper lös sig och ålar halvt till baksätet.

Och att den grejen skulle bidra till att risken för olyckor skulle vara mycket högre, ja då borde NFT haft med det på sin hemsída.

Nu hävdar jag absolut inte att du har fel eftersom du bara skriver vad människan från NTF sa, men jag tvivlar på att han sa riktigt rätt ?!

fast jag kan ändå tänka mig att det är sant.
Kan ta min syrra som exempel, hon har en britax stol utan bas, och eftersom bältena löper fritt i hällorna kan man ju "gunga" lite på stolen. När sonen då blir ledsen så kan hon ta bak armen och gunga på stolen medans hon hittar ett ställe att stanna på.
Likadant storasyster "måste" hålla i hennes hand när hon håller på att somna annars blir det ett jäkla liv (mycket humör i ungen ;)) så hon sitter fram.

Jag kan mycket väl tänka mig att när mitt barn hostar till så vill jag kunna se om den andas, eftersom jag har varit med om att systerdottern inte fick luft efter ett par hostningar när hon var liten. Och det görs ju lättast om man har den fram, bara att lägga handen på magen och känna efter.'

Visst, vi ska ha andningslarm så i värsta fall får den väl ha den på i bilen med.

Konstigt dock att det inte stod nåt, ett sånt stort företag borde ju inte gå ut med ogrundade uppgifter:confused:

Att det händer olyckor ja, absolut.

Men inte att risken är mycket högre, det köper jag inte riktigt om jag inte hittar något som styrker det NTF-gubben sa till Freyja :)

Som sagt jag säger inte att vare sig fram eller bak är bäst, det måste man som förälder bestämma helt själv och vi har ju E både fram och bak beroende på vart vi ska åka osv..

Ja alltså det handlade om när man åker ensam med barnet, men det kanske framgick?

Jag vet inte jag, det var iaf vad han sa. När jag hade My bak i början så var det stört omöjligt att nå henne (eller se henne heller för den delen för solskyddet på babyskyddet var ivägen, men det kan man ju lösa med en spegel), men det gjorde mig faktiskt väldigt okoncentrerad när hon var ledsen och arg. Jag vände mig om gång på gång iaf för att försöka se eller nå henne.

För mig passar det bäst att ha henne fram av rent praktiska skäl, men det är nog som du säger att varje förälder får försöka hitta ett sätt som passar!

//Julia

Enligt BeSafe är olycksrisken större när man har barnen fram för att man lättare kan pilla med barnen så fort det är något.
Det säkraste är att ha barnen bak med en babymirror (liten spegel så man ser barnet).
*säljer bilbarnstolar*

*kl*

Vänder sig folk om medan de kör? :eek: I så fall förstår jag att det händer olyckor...

Jag (som har barnet bak) har vänt mig om i stillastående bilkö när sonen blivit ledsen och jag inte kunnat köra av, och snabbt petat i nappen, men aldrig att det skulle föresväva mig ens det minsta att göra det medan jag kör :eek: Då får han pipa till närmsta avtagsväg, medan jag koncentrerar mig på trafiken (och pratar högt med honom om allt och inget om det krävs), det brukar aldrig ta mer än någon minut på sin höjd.

Precis.

Har man ett barn som Ella som är nöjd med bilåkandet och sällan gnäller/surar så är det en sak att ha dom i baksätet, men har man en bebis som ogillar bilåkandet så kanske man inte har så mycket val om man ofta åker ensam i bilen.

Ska man öht se bebis när man kör om man har dom i baksätet så är det spegel som gäller och med den ser man bebis utan att behöva vrida bakåt på huvudet ens.
Har man inte en spegel blir det ju galet farligt att försöka se bebis.

:)

Vi hade Alex där bak första veckorna då han bara sov. Sen vände det och han bara skrek och skrek och skrek. Nu hade vi tur att vi har en nyare bil med airbag och en lit eäldre utan airbag. Så jag satt bilstolen i den äldre bilen. Skönt att ha han där fram! Handlar knappast om att underhålla honom men att iaf kunna stoppa in en napp vid behov, ge honom nån leksak. Underlättar nåt enormt.

nej, där håller jag med, Mycket högre tror inte jag heller att risken är.

Ingen av er som har eller känner nån som har Opel och bebis fram och kan fråga hur de löst det? :angel:

äsch satan. :/

Men "får" man göra det på andra mäken? tänkte om folk gör det ändå ;) även att man inte får.

Men tack för länken

Liknande trådar

Gravid - 1år Som en del av er nog vet vid det här laget, så väntar vi vårt första barn om drygt en månad. Spännande... Det jag nu funderar på är...
2
Svar
30
· Visningar
2 960
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 30