Ha 3 timmars väg tills stallet?

Sv: Ha 3 timmars väg tills stallet?

Om både du och hästen skulle trivas och du känner att du orkar med resorna....Sen är det ju viktigt att dom i stallet hjälper dej om det händer din häst något.

Men klaffar allt sånt så är det väl bara att köra på!

Lycka till! (vi vill ha en uppdatering med hur du bestämde dej sen)

//Domino_s

Nej, jag tycker det låter helt galet.:grin: Tänk hur mkt tid du kommer lägga på resor som du istället kunde lägga på hästen om den stod närmare.....

Jag tyckte det var segt att köra bil 20 min till stallet när jag bodde i Halmstad. Så nej, hade det varit jag så hade jag inte tagit det!

Detta låter säkert helt absurt, men kan man klara det? Jag jobbar skift, inte hundra procent och jobba långa pass - men därmed färre pass. Har hittat något som verkar vara ett kanonställe - precis allt jag söker! Nackdelen är att det är långt ut i ingenstans och med kollektivtrafiken tar det max 2.42 timmar dit på helgerna (få avgångar och långt mellan anknytningarna). Vardagar tar det runt 1.20-1.40 timmar. Från hållplatsen är det 2 km att promenera.

Köra dit är inget alternativ, det ligger långt ifrån min hemort och kollektivtrafik (tåg+buss) är billigare. Har letat i flera år och inte hittat något som detta... Kanske svårt för någon som bor mitt i skogen att förstå, men så är det här...

I nuläget har jag 1.04 timmar till stallet + cirka 6 km att gå eller cykla.

GALET? :confused::o:(:crazy:

jag skulle inte orka det i längden.. skulle bli trött av resvägen = troligen vara i stallet mer sällan = hästen får lida för det.. :crazy:
i nuläget har jag ca 5 min. promenad + 15 min. tåg + 10-15 min. cykel hemifrån till stallet. (från skolan tar det betydligt längre tid, har jag supertur med t-bana och allt KAN jag komma dit på drygt en timme, men den turen har jag ca 2ggr./år.. oftast ca 2 timmar, men sen är det ju nära hem). tåget går i gång/timmen, i rusning ca 1gång/var 40:e minut. har nu dessutom hittat en lärlingsplats hos en sadelmakare ca 3 minuter tåg från stallet (tåghållplatsen innan stallet, från mig räknat) (skola 1½ dag/veckan, lärlingsplats 3-3½ dag/veckan).

Senast ändrad:

låter jobbigt att få ihop i vardagen :crazy:

Tycker det är lite väl långt - som ganska ny stockholmare har jag fått lära mig att åka en bit till stallet (30 minuter, mot tidigare 3 när jag bodde i en annan stad), men jag skulle aldrig ta en så lång resa. Tänk hur det blir om hästen skulle bli sjuk eller skadad så att du behöver åka flera gånger per dag, då får du ju ta tjänstledigt för att klara det.

Ännu är inget bestämt, jag ska åka dit och titta på stället först. I telefonen så lät allt kanon. Eftersom helinackorderingen blivit indragen i nuvarande stall, så blir det lite krångligt för mig eftersom jag jobbar dygn ibland och kan därför inte ta mig ut. Sedan så jobbar jag även 2 helger av 3 på ett treveckorschema, så jag kan sällan åka ut helger ändå (då går det betydligt färre bussar). Däremot har jag många vardagar lediga...

Har kollat buss/tågtider nu och jag tycker inte det ser så farligt ut. Tre timmar är verkligen värsta scenariot och det är på helger, men de jobbar jag i stort sett alltid på ändå. På vardagar tar det 1,20 timmar ut + 20 minuters promenad (jämfört med 1,04 nu + 30 min cykelväg) och 1,10 timmar hem + 20 min gångväg.
Lördagar tar det 2,30 timmar ut (inkl gångväg) och 1,30 timme (inkl gångväg) hem. Då är det från dörr till dörr. Söndagar är det knappt lönt att åka ut, men möjligheten finns.

Tänk hur det blir om hästen skulle bli sjuk eller skadad så att du behöver åka flera gånger per dag, då får du ju ta tjänstledigt för att klara det.

Det hade jag fått göra i stallet jag står i nu också tyvärr.

Tre timmar?!:eek: Det måste du väl inse själv att det inte funkar?:confused: Du hinner ju knappt göra nått när du väl är där, eftersom det tar tre timmar hem igen.. Jag skulle aldrig göra det. 6 timmar för att åka till/från stallet är sjukt lång tid, halva dagen är borta.

Jag har ca 10minuters resväg till stallet som det är nu, och där går nog min gräns faktiskt (iaf med 2 småbarn i huset också). Med 3 timmars resväg skulle jag lätt kunna ha hästen hos mamma, 25 mil bort (och vore det inte för att det ligger så långt bort så är det mitt absoluta favoritstall att ha häst i...)

Senast ändrad:

Jag säger detsamma! Helt vansinnigt i min värld. Skulle jag ha mina hästar tre timmar bort skulle jag kunna ha dem 25 mil bort med de vägar vi har här.

Det längsta jag haft till stallet är 12 minuter med bil, och det var smärtgräns!

Ja jag säger det samma, det är SJUKT långt! jag hade aldrig aldrig aldrig gjort det, det måste ju iaf vara 15 mil isf? :o måste finnas nåt närmare, men det är ju ditt liv och du måste ha dunderhonung om du skulle orka det ;O värsta medaljen omm du klarar det på lång sikt! :D men om du tkr om det så kör på det, men som sagt, själv hade jag aldrig gjort det :p

Nej det hade jag aldrig tagit.
Jag tyckte att det var väl långt när vi hade medryttarhäst och det var 15-20 minuter dit med bil.
Med mina egna hästar skulle jag aldrig kunna tänka mej att ha dem så långt bort, vad gör du om de är sjuka/skadade?

Jag tycker vårat bete ligger långt bort:crazy: dit är det 800 meter respektive 1200 meter, om hästarna inte är hundra bra eller jag behöver ha koll efter vaccination eller så, så får de vara hemma, då ser jag dem genom fönstret och har två sekunder ut till stallet.

kl

låter vansinnigt att åka så länge! Då åker du 6 timmar om dagen bara i resväg. Sedan skall du vara i stallet oxå ca 3 timmar. Då är det mer än en hel arbetsdag att ha häst. Tror inte du kommer att orka med det tyvärr. själv reser jag ½ timme en väg och ½ timme hem 1 timme i bilen allså. Hade inte orkat åka längre än så..

Ja det är galet.
Inget stall i världen är värt så lång restid. det blir orelevant hur underbart stallet är om så mycket tid går åt till att ta sig dit och hem. Jag skulle aldrig ens tänka tanken, finns inte på kartan.

När jag först läste rubriken tänkte jag: :eek:
Men sen när jag läste vad du jobbade med och att det var på helger det tog tre timmar, why not? Testa ett par månader? Det är väl inte värre än att man får byta stall igen.
Jag tycker det är värre att ha 20 min till stallet med buss och bussarna bara går tre ggr/dag än att ha 1,5 timme till stallet och det går en gång i timmen.

Just nu har jag 7 km till stallet, för långt att cykla (lathet) och moppe är inget alternativ eftersom jag måste ha med hunden. Med dagens bensinpriser är det rätt ruttet att köra 7 km, då hade stallet lika gärna kunnat ligga 2 mil bort istället, går ju åt nästan lika mycket soppa.

Jag skulle själv INTE orka med det, jag har en halvtimme till mitt andra stall och det tycker jag är på gränsen.

Nej, 3 timmar skulle vara på tok för mycket för mig. Och jag antar att du menar att det tar 3 timmar enkel resa?

Själv har jag haft hästen en 30 minuters bilresa bort och även det tycker jag är alldeles för mycket. Tänk så mycket tid man lägger bara på att ta sig till och från hästen! Tid som man kan göra något mycket roligare med. Pengar är bara pengar men tid kan man aldrig få tillbaka så ibland kan det vara värt de där extra kronorna för att slippa tillbringa sina dagar på bussen eller i bilen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 464
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan I går när jag knallade till stallet så funderade jag faktiskt ärligt varför jag gör det jag gör. Antigen är jag inte frisk eller så är...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 847
Senast: Rugge
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: svampbobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Evolve
  • Atletix