Ha 3 timmars väg tills stallet?

N

Nanonymitet

Detta låter säkert helt absurt, men kan man klara det? Jag jobbar skift, inte hundra procent och jobba långa pass - men därmed färre pass. Har hittat något som verkar vara ett kanonställe - precis allt jag söker! Nackdelen är att det är långt ut i ingenstans och med kollektivtrafiken tar det max 2.42 timmar dit på helgerna (få avgångar och långt mellan anknytningarna). Vardagar tar det runt 1.20-1.40 timmar. Från hållplatsen är det 2 km att promenera.

Köra dit är inget alternativ, det ligger långt ifrån min hemort och kollektivtrafik (tåg+buss) är billigare. Har letat i flera år och inte hittat något som detta... Kanske svårt för någon som bor mitt i skogen att förstå, men så är det här...

I nuläget har jag 1.04 timmar till stallet + cirka 6 km att gå eller cykla.

GALET? :confused::o:(:crazy:

Sv: Ha 3 timmars väg tills stallet?

Allt beror väl på vad man är van vid. Jag skulle tycka det blev ohållbart i vardagen men jag minns att jag var medryttare på en häst för 10 år sedan, och då fick jag först åka buss från byn jag bodde och in mot stan vilket tog 45 min, sen fick jag gå 3 km på en väg som hela vintern var kolsvart eftersom det saknades lampor. Och jag gjorde det ju ändå, dock ej varje dag för det tror jag inte jag orkat med.
Sen när jag hade häst för 6 år sedan hade jag drygt en mil till stallet, det gick att åka buss och det tog ca 30 min och sen fick jag gå 2 km i djupsnö hela vintern. På sommarn fick jag cykla dit ibland 5 på morgonen för att hinna fodra och släppa ut innan skolan började, det var ett privatstall där vi turades om. Detta var skitdrygt minns jag.

Allt är som sagt beroende på vad man själv tycker är lämpligt och i förhållande till vad som erbjuds samt vilka alternativ man har. Det kan nog ingen annan orda om. Har du råd att pendla samt tiden att göra det och tycker det känns okej så varför inte om det är ett bra stall?

NEJ, du kommer tröttna, ta det inte!!
har själv pendlat med 1 timmes (till 1,5 imellanåt) och det tog knäcken på mig.

3 timmar??!:eek:

Jag blev helt chockad när jag läste det,men som du sa,jag bor mer ut på landet, har 7-10 min med cykel till stallet och 5 min med bil. Fast jag bor i mitten av skåne,och där har ju varenda sketet litet hus gård:p(dock inte mitt:grin:)

Men det tar ju ändå upp bara dit och tillbaka en fjärdedel av dagen.

Men jag förstår när du säger att det är allt du önskat dig,då blir det knepigt.

Jag vet faktiskt inte vad du ska göra,men själv skulle jag aldrig klarat det.

rent spontant: galet!!!
Om du inte har bil så NEJ!
jag skulle aldrig gå med på att det är så långt till stallet, hur fint och perfekt det skulle vara...!
(kanske om du skulle gått i skolan och kan plugga på vägen...:D)

Senast ändrad:

Personligen hade jag aldrig någonsin fixat det! För mig tar det knappt 15 minuter i bilen ut till min häst, E20 hela vägen i princip och jag tycker att det är på gränsen till för långt... :crazy:

Min första tanke var : Nej, det kommer aldrig att funka.
Men sedan började jag fundera. För bara 4 år sedan var jag och en vän medryttare VARJE dag på två hästar (inte de seriösaste ägarna) och dit var det minst 1½-2 timmar med olika tåg och bussar. Det var låångtråkigt som bara den men det funkade. Så det hela blir nog vad man gör det till. Det är bara du som kan bestämma om det är värt det eller ej.

Lycka till i vilket fall som helst!

Nja... jag har 1.5 timmar resväg till stallet plus 2km att gå från bussen, och jag känner att det är absolut max. Fast ifs... jag e så fäst vid både häst och stall skulle jag förmodligen inte sluta även om det tog en halvtimme till till stallet.

Kan du inte prova hur det är nån månad eller så och om det är för jobbigt kan du väl helt enkelt byta till ett närmare stall?

Du verkar ju vara van vid att åka långt, så om du tycker att det funkarat åka så långt, så tycker jag att du kan försöka. Tycker det är speciellt värt att prova om du verkligen tycker om stallet. Lycka till.

Du måste vara galen! Ta det inte, det måste ju bli dyrt också? Buss är väl inte gratis direkt? Annars får du höra om det inte finns ett hus att hyra i närheten, så får både du o hästen flytta dit :p
Glöm inte att söka jobb i närheten också.

Faktum är att det blir billigare! Stallplatsen kostar hälften så mycket och de extra zonerna på mitt pendlarkort kostar 350:-

Jag har 1 mil, 10 min med bil till stallet och önskar det vore närmare ibland.
Det låter ju dock inte som om det på vardagarna blir längre än vad du redan har (1.04 tim med buss + 6 km promenad eller nya 1.40 tim + 2 km promenad). Helger har man ofta lite mer tid. Dock skulle jag mer oroa mig för att bussarna inte går så regelbundet till stallet.

*kl*

Nej en timme eller absolut max en och en halv och då med lösdrift eller full skötsel.

Om kollektivtrafiken går så få gånger per dag - aldrig! Det innebär ju att om du åker dit en helgdag så tar båda resorna allt som allt 6 h och så kanske du är i stallet 2-3 h. Men när du vill åka hem därifrån så kanske du har missat en buss och måste sitta och ha tråkigt i stallet i 2-3 h(?).
Om kollektivtrafiken gick ofta skulle jag kanske överväga det och ha en medryttare minst en helgdag.
Jag är ändå van vid att resa långt till stall, dock som medryttare, när jag hade egen häst tog det högst 50 min dit som längst. Som medryttare har jag som längst rest ca 1 h o 40 min enkel resa och då har bussarna gått sällan (varannan/var tredje timme) i vissa fall. Det var världens lyx för mig när jag hade medryttarhäst som stod 24 min bort med direktbuss och 15 min promenad från stationen. Man kan tro att det är lätt att ta sig till stall i Sthlm men det är väldigt stort och avstånden är långa.
Hur som helst så skulle jag aldrig kört på det där, man bränner ut sig i längden och får ingen fritid alls. Vad har stallet som du inte kan få på ett annat ställe?

Det är ju "bara" helgerna det tar så lång tid. Kanske du hittar någon du kan samåka med då.

Jag tillbringade min tid i ett stall som det tog bra lång tid att åka till. Först buss åt ett håll för att byta åt andra hållet, ytterligare ett byte till liten skolbuss om man hade tur att tajma, då var det bara 15 min promenad. Var det inte tajmat med skolbussen var det 40 min promenad istället.

Var ute i stort sett varje dag, men hade å andra sidan ofta skjuts hem och sov över på helgerna.

Prova det i vinter så märker du ju hur det känns.

Jag tycker det låter ohållbart. Om din häst blir sjuk och du blir tvungen att vara där 2-4 pass om dagen spricker det totalt om inte personal eller annan kan lova att hjälpa dig.

Aldrig att jag hade gjort de! 3 timmar att bara åka och sen tillbaka med tar ju hela dagen.

Jag skulle inte ha min häst uppstallad så långt bort om jag inte var tvungen. Jag vill ha henne hyfsat nära ifall nånting skulle hända henne.
Och precis som någon skrev; om hästen blir sjuk och du måste åka dit flera gånger om dagen, hur ska du då lösa det?

Kostar det bara 350:-/månaden med ett busskort? :eek: Det var billigt :p

Bara nyfiken fråga: Hur lång tid tar det med bilen?

Du verkar vara van att åka långt iaf, då är det nog värt att prova. Du får lyssna på ljudböcker på bussen. Eller lära dig ett nytt språk eller nåt!!!
Kanske kan ha en gammal cykel ståendes så du slipper gå så långt densista biten.
Och kanske medryttare någon gång i veckan. Och unna sig att åka bil på helgen.

Liknande trådar

Hundavel & Ras Halloj! Nu är det snart dags att börja välja ras, har funderat några månader på vilka raser som ska kunna passa mig. Har haft två...
2
Svar
38
· Visningar
7 464
Senast: Lona
·
Hästmänniskan Min vanliga identitet här på forumet är rätt välkänd, och jag har inte direkt varit hemlig med vart jag bor, så jag valde att lägga den...
Svar
4
· Visningar
2 152
Senast: Anna-KarinO
·
Hästmänniskan I går när jag knallade till stallet så funderade jag faktiskt ärligt varför jag gör det jag gör. Antigen är jag inte frisk eller så är...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 847
Senast: Rugge
·
M
Ekonomi & Juridik Jag är lite i valet och kvalet och väljer att skriva under skyddat alias för att inte göra någon upprörd. Min häst står sedan...
Svar
13
· Visningar
1 589
Senast: svampbobbis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Atletix
  • Banta/slimma ner shettis?