Valle1

Trådstartare
Någon som har erfarenhet av H-gjorden? Jag har en häst som har en platt, rak men lite överbyggd rygg i kombination med i princip ingen manke. Det är väldigt svårt att få sadeln att inte kasa fram:cool:. Nu har jag köpt en sadel som inte kasar fram så att den lägger sig på bogbladen (äntligen!!:banana:)men den flyttar sig lite ändå, och jag vill ju självklart att den ska ligga helt stilla. Har sett någon bild på H-gjorden, och tror att den skulle kunna vara något för oss.

Sv: H-gjord

Jag har en sån och är supernöjd. Den gör att sadeln ligger still även när hästen är betesfet ;) Flera i mitt stall köpte också en efter de provat min och de är också jättenöjda. Fnkar bra på hästar med sadeltvång med, den är väldigt mjuk och behaglig. Man behöver inte spänna gjorden hårt och ändå ligger sadeln helt still trots att man hoppar/rider i backar eller vad som.

Krävs dock att främre stroppen på din sadel är fäst i ortspetsen, funkar alltså inte om båda stropparna är placerade t.ex. ihop mitt under sätet.

Tack för svar!

Vilken tur då att jag råkar ha tre stroppar på sadeln;) (varav en ser ut att "komma från" ortspetsen). Ja, jag glömde ju att skriva att sadelläge och gjordläge inte riktigt kommer överrens, och ännu värre när hon inte är slimmad. Vet du om det finns någon återförsäljare i sverige?

Igår upptäckte jag att sadeln hade ruggat pälsen lite vid sidan av manken. *suck* Kan det bero på att hon saknar lite muskler där och att sadeln då rör sig pga det? Vi har haft lite sadelbekymmer, så hon är lite muskelfattig (inte överdrivet) vid sidan av manken, samt lite mitt på sadelläget troligen pga att sadeln som lilla hästen godkände var för svängd vid arbete och ryggen inte arbetade som den skulle.

Svårt att säga varför pälsen blivit ruggad utan att ha sett häst och sadel. Är hon muskelfattig och sadeln är utprovad för att tillåta att hästen musklar på sig lite så kan du prova att använda en fårskinnspad eller korrektorpad under.

Här kommer ett par bilder både med och utan sadel efter ridning. Jag sadlar längre bak men både den lilla;) magen och ryggen flyttar fram den. Magen drar hon upp vid rörelse (men självklart vet jag att hon är tjock!) Ryggen kommer också upp vid ridning.

I princip 4 fingrar får plats när jag sitter i sadeln och hon rör sig.
32724990.jpg

32724991.jpg

32724992.jpg

Här tycker jag att jag känner bogbladets slut.
32724993.jpg

32724986.jpg

32725004.jpg

Jag är ju inte någon datanörd direkt, men jag får dem inte att synas om jag inte är inloggad på pixbox, så nu får jag ju vara det tills du svarat:))

Bilderna syns bara av dem som är inloggade på DITT konto på Pixbox, vilket innebär att bilderna inte är synliga för någon.

Jag har en sån och är supernöjd. Den gör att sadeln ligger still även när hästen är betesfet ;) Flera i mitt stall köpte också en efter de provat min och de är också jättenöjda. Fnkar bra på hästar med sadeltvång med, den är väldigt mjuk och behaglig. Man behöver inte spänna gjorden hårt och ändå ligger sadeln helt still trots att man hoppar/rider i backar eller vad som.

Krävs dock att främre stroppen på din sadel är fäst i ortspetsen, funkar alltså inte om båda stropparna är placerade t.ex. ihop mitt under sätet.

Informera gärna en okunnig, vad är en H-gjord? =)

Jag har också testat att ta bort 0? (eller om det var ?0), men då ser inte heller jag bilderna. Ska det inte gå att lägga upp på pixbox för att sen lägga in här? Jo, jag har försökt att läsa mig till det på hjälp och datorer forumen:)

Om du har lösen på ditt konto kan ingen se bilder om de inte är inloggade på ditt konto.

Lägg bilderna publikt om du vill att de ska gå att länka in här.

Jag hoppas att jag fått det att funka nu, om det gör det så har jag ju lärt mig ngt nytt idag:)

32724990.jpg
[/url][/IMG]

32724991.jpg
[/url][/IMG]

32725004.jpg
[/url][/IMG]

32724992.jpg
[/url][/IMG]

32724993.jpg
[/url][/IMG]

32724986.jpg
[/url][/IMG]

En H-gjord är en speciell sadelgjord som är skapad för hästar som inte har så fördelaktigt sadelläge, t.ex. att gjordläget är längre fram än sadelläget, att hästen är bukig (behöver ju inte bero på att hästen är fet, detta är vanligt hos araber/arabkorsning), känsliga hästar med sadeltvång osv. Syftet med gjorden är att fördela trycket över en större yta, få sadeln att ligga stabilt utan att behöva spänna gjorden hårt samt få sadeln att ligga korrekt och inte glida fram. Haft min i 3 år och är hur nöjd som helst.

Gjorden tillverkas av Wow www.wowsaddles.com
Här ser du hur den ser ut på hästen, här var den helt ny. Nu har den format sig mer efter hästen.
3.jpg

Här ser du hur den ser ut i förhållande till en bred dressyrgjord.
IMG_3634.jpg

Den ser ut att ligga för långt fram, men det är ju inte så konstigt med den magen... Sen kanske du behöver en bredare bom på din sadel, det är svårt att säga. Men det är ju värt ett försök att banta hästen först. (och en H-gjord fungerar på en sån häst, min haflingervalack ser också dräktig ut nu i betestider)

Numera gillar vi också vår H-gjord. Fick ju sadeltvång av den i början så den hamnade längst in i skåpet, men testade den nu i somras och då gick det bra.

Jag har märkt att under fällningsperiod så har hästarna ibland reagerat, men då har de reagerat på alla andra sadelgjordar med. Men annars har alla hästar jag provat den på gillat den skarpt.

Just det, till er som tycker den ev ser stor ut: Desto mindre storlek man beställer desto mindre är mittplattan. Min gjord på bilden är 70cm, men en 60 cm gjord har mindre mittplatta. Jag tror också den kan fås nu i en magplattavariant. (har dock inte sett hur den ser ut)

Låter ju onekligen intressant för min donna med mage. (Hon har mage även när hon inte är sommartjock, formad så..)

Går den att köpa i Sverige?

Jag har min året om, även när han är slimmad. Tycker sadlarna ligger mycket bättre med den, med en vanlig gjord märker jag en tendens att sadeln hamnar längre fram på min häst. Efter att jag köpte denna går det inte att rida min häst med något annat, han börjar sura direkt. Vilket är jobbigt för mig, för framförallt när jag badar med honom vore det skönt att kunna ta en syntetgjord som inte behöver smörjas efteråt ;)

Ja, den kasar ju fram. Men detta är den sadel som kasat minst.... Även när hon är slimmad så har hon lite samma form på magen (men mindre såklart!).

Jag har sadeln på öppet köp t o m imorgon, och kan inte riktigt bestämma mig. Självklart förstår jag att ingen sadel kan ligga super när hon har sin mage, men det är ju väldigt svårt att veta hur den ligger om magen blir mindre, kommer den att sluta kasa eller blir det samma resultat.

En vidare bom är jag faktiskt tveksam till, då skulle den falla ner helt på manken. Det framgår inte riktigt av bilderna, men manken är väldigt låg, och halsen börjar tidigt. Det ser bättre ut på bild än i verkligheten;)

Jag har sett att du har lite koll på sadlar, har du något tips på sadel till en sån här rygg? Denna sadel är en Crown Jessica (bom 32, sits 17). Har också provat:

Kentaur Medea (bom 3, sits 16,5); hästen jättenöjd, men ngt för smal i bommen och sitsen bra för mig men för korta kåpor. Låg relativt stilla.

Kentaur Medea (bom 4, sits 17,5); hästen inte alls nöjd! Sitsen för stor för mig. Jag upplevde (och jämförde de båda) att denna sadeln hade sittpunkten längre bak än den mindre Medean, så den låg för långt fram redan vid sadling.

Keiffer Lech (bom ?, sits 18); hästen tyckte den var helt ok, matte inte..... Glider fram.

Knights Conti; sittpunkten för långt bak, var inte ens lönt att provrida.

Albion K2 (bom MW, sits tror jag 17); hästen nöjd, matte helt ok nöjd. Låg rätt ok, gled liiite. Var lite för smal i bommen.

Gemensamt för alla sadlar är att de ser ut att vara fel man man kikar från sidan på framvalvet, eftersom manken är så låg.

Kan det vara lönt att prova tex. Albion SLK? K2:an borde väl bli för rak i och med att hon är överbygd?

Jag mätte idag från bogbladsspets till djupaste stället och fick det till ca 20 cm, och det är väl inte mycket att spela på om jag fattat det rätt?

Det är en jäkla djungel det här:(

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
386
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Sharpless
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka