Sv: H-gjord

Jag tycker inte hon ser så överbyggd ut, inte i sadelläget iaf. Framförallt när hon rör sig borde ryggen bli ännu rakare.
Hästen ser bred ut, men som du säger är manken låg så det borde inte bli något problem att manken slår i framvalvet. Har du mätt vinkeln på henne?

SLK kan du absolut prova, den har mer mankfrihet än k2 och är något mer svängd. Prova en vid bom.

Stirra dig inte blind på avståndet mellan tyngdpunkt och bogbladet. Har man en häst med tyngdpunkten långt fram är det svårt (om inte omöjligt) att hitta en sadel där det stämmer överens helt och hållet. Viktigt är däremot att du hittar en sadel där det stämmer hyfsat, vilket borde vara fallet om du provar engelska sadlar.
Italienska/franka har tyngdpunkten längre fram men däremot tror jag inte desssa kommer passa din häst oim att hästen ser väldigt rund ut över ryggen.

Du kan förutom Albion också testa FB. Ev blir den för svängd (prova Reflex/Elegance/Capriole av nyare modell). Prova vid bom där också. Och prova sadlar med en H-gjord, för det gör stor skillnad. Som det är nu kommer magen dra fram allt, även det som ser ut att ligga jättebra i stallgången. Det är hopplöst när gjorden drar fram sadeln så fort hästen tar ett enda steg.

Jensen Classic/Brillant kan du också prova. Har mycket mankfrihet så även i en bred bom bör den inte hamna på manken. (jag har en sån till min häst som har relativt hög manke och dessutom är 130 grader bred...)

Tack så mycket för att du tog dig tid att svara!!

Nej, jag har inte mätt vinkeln. Det hade säkert varit smart att göra det, men varför börja i rätt ände?? ;)

Jag har nu beställt en H-gjord och samtidigt meddelat att jag inte vill ha sadeln. Jag får väl rida barbacka, tömköra och longera tills sadelgjorden kommit så att jag kan påbörja sadelprojektet igen.....

kl

Puttar upp denna tråden. Någon mer som har erfarenhet av h-gjorden? Har en häst med välvda bröstkorg och gjordläget längre fram än sadelläget. Hopplöst att få sadeln att ligga still.. Vore bra att få höra lite fler åsikter om denna sadelgjord.

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
386
Senast: Freazer
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
962
Senast: Esmeralda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
882
Senast: Sharpless
·
Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka