Sv: H-gjord
Ja, den kasar ju fram. Men detta är den sadel som kasat minst.... Även när hon är slimmad så har hon lite samma form på magen (men mindre såklart!).
Jag har sadeln på öppet köp t o m imorgon, och kan inte riktigt bestämma mig. Självklart förstår jag att ingen sadel kan ligga super när hon har sin mage, men det är ju väldigt svårt att veta hur den ligger om magen blir mindre, kommer den att sluta kasa eller blir det samma resultat.
En vidare bom är jag faktiskt tveksam till, då skulle den falla ner helt på manken. Det framgår inte riktigt av bilderna, men manken är väldigt låg, och halsen börjar tidigt. Det ser bättre ut på bild än i verkligheten
Jag har sett att du har lite koll på sadlar, har du något tips på sadel till en sån här rygg? Denna sadel är en Crown Jessica (bom 32, sits 17). Har också provat:
Kentaur Medea (bom 3, sits 16,5); hästen jättenöjd, men ngt för smal i bommen och sitsen bra för mig men för korta kåpor. Låg relativt stilla.
Kentaur Medea (bom 4, sits 17,5); hästen inte alls nöjd! Sitsen för stor för mig. Jag upplevde (och jämförde de båda) att denna sadeln hade sittpunkten längre bak än den mindre Medean, så den låg för långt fram redan vid sadling.
Keiffer Lech (bom ?, sits 18); hästen tyckte den var helt ok, matte inte..... Glider fram.
Knights Conti; sittpunkten för långt bak, var inte ens lönt att provrida.
Albion K2 (bom MW, sits tror jag 17); hästen nöjd, matte helt ok nöjd. Låg rätt ok, gled liiite. Var lite för smal i bommen.
Gemensamt för alla sadlar är att de ser ut att vara fel man man kikar från sidan på framvalvet, eftersom manken är så låg.
Kan det vara lönt att prova tex. Albion SLK? K2:an borde väl bli för rak i och med att hon är överbygd?
Jag mätte idag från bogbladsspets till djupaste stället och fick det till ca 20 cm, och det är väl inte mycket att spela på om jag fattat det rätt?
Det är en jäkla djungel det här