Låter som en tråd för mej. "Hemma" har jag en rätt liten bana att hålla till på, och för att få till det vardagliga markarbetet har jag blivit tvungen att ha lite uppfinningsrikedom. Här är en jag brukar ställa upp;
Tänk mitt på medellinjen, alltså att man skulle vända upp vid A och ta sikte på C (jag suger på att förklara men...
). Börja med 3 st travbommar. Kan vara upphöjda, annars liggande på backen. Sedan ca 3,5 m fram till en 3-studs, t.ex sockerbitar. Sedan 2 galoppsprång fram till ett stigsprång / liten oxer ut. Sedan beroende på utrymme så brukar jag välja att landa i varannan gång höger och varannan gång vänster, för att därefter lägga en volt åt det håll jag valt, innan man mjukt saktar av till skritt, för att sedan göra en igångsättning till trav igen. Och så börja om. Man ligger alltså och rullar på detta.
Ryttaren får träna sits, balans och att sitta stilla och bara mjukt följa med hästen. Man tränar också rakriktningen, självklart. Hästarna tvingas till att bli uppmärksamma och inte stressa in i serien.
Känner man att denna övning ändå tar mkt plats, är det ju fritt fram att ta bort ngt "moment" i den.
Vart väldigt luddigt, hoppas du hängde med