Gymnasie-Studiebidrag-16-åring

proxygirl555

Trådstartare
jag har hand om mina 2 småsyskon som är 12 och 16 år gamla. Detta e helt nytt för mig, har haft dom nu i 7 mån, men min lillebror som e 16 år har nu börjat i gymnasiet och jag undrar vad det e för pengar som han kommer att få/eller kan få, eller som han kan söka. Just nu så får vi barnbidrag och underhållsstöd för honom utav F-kassan. Finns det ngt som han kan söka sig till nu när han går i gymnasiet. Finns det några fonder eller liknande som man kan söka i ang barnen?? Vore jättetacksam för hjälp :idea:

Mvh sandra

Sv: Gymnasie-Studiebidrag-16-åring

Studiebidrag får han ju.
Vet inte om det är 950 eller 1050 man får nu

Och det får man inte alla månader, jag tror att det är juni-juli man inte får.

På alla någorlunda stora bibliotek ska det finnas en katalog m stipendiedatabaser. Du kan även söka stipendier. Gå in o titta på Fredrika Bremerförbundet tex. De hade åtminstone förr ett stipendium som kunde sökas av alla (kvinnor) och till olika ändamål. Detta är ett förbund där familj är något som står högt i kurs och du skapar ju en sådan vilket du skall ha all heder för. Tycker du gör en fantastisk insats.:banana: Lycka till med allt ! :bow:

Glöm inte att titta efter om ni har rätt till bostadsbidrag!

Aha, så barnbidraget blir studiemedel nu då? haha, vad mkt det det e man ska tänka på. Vilken tur att jag har er. Men hur gör jag under de månaderna som han inte får studiemedel? Får han barnbidrag då? Jag känner mig lite vilsen i detta. Hehe.. Jag ska kolla upp de dära fonderna lite ==) Jag får hålla humöret uppe lite. Hart vart så mkt med Bup de senaste.. Kanske kan prata med dom oxå om vilka pengar som han har rätt till nu??

mvh sandra:rofl:

Under de två månaderna får man inga pengar alls, varken studie- eller barnbidrag.

På alla någorlunda stora bibliotek ska det finnas en katalog m stipendiedatabaser. Du kan även söka stipendier. Gå in o titta på Fredrika Bremerförbundet tex. De hade åtminstone förr ett stipendium som kunde sökas av alla (kvinnor) och till olika ändamål. Detta är ett förbund där familj är något som står högt i kurs och du skapar ju en sådan vilket du skall ha all heder för. Tycker du gör en fantastisk insats.:banana: Lycka till med allt ! :bow:
http://www.fredrikabremer.se/

bara att läsa och leta, sök ALLT du ens är någorlunda i närheten av att vara behörig att söka!
vissa stipendier (vet inte hur det är med dessa) delas ut så sällan att de glatt delar ut till sökande även om de inte uppfyller alla kriterier... En vän till mig har fått ut en hel del extrapengar på det sättet.

Ojj, hur ska vi klara oss under dessa månaderna, Vi har inget beslut än om att barnen ska bo hos mig, så vi får inga pengar ifrån sociala. Så just nu så har jag ju barnbidrag, men lägger ut väldigt mkt pengar själv.

Hur söker man dessa stipendierna? Går man in på deras sida o skriver lite om en själv, åså får mar man sedan hålla tummarna. Eller finns det ngn speciell blankett som man fyller i :confused:

mvh sandra

jag tror att eftersom studiebidraget är 100 kronor mer än barnbidraget så får man lägga undan en liten sudd.

Sen kan väl sextonåringen skaffa ett sommarjobb ?

Ojj, hur ska vi klara oss under dessa månaderna, Vi har inget beslut än om att barnen ska bo hos mig, så vi får inga pengar ifrån sociala. Så just nu så har jag ju barnbidrag, men lägger ut väldigt mkt pengar själv.

Hur söker man dessa stipendierna? Går man in på deras sida o skriver lite om en själv, åså får mar man sedan hålla tummarna. Eller finns det ngn speciell blankett som man fyller i :confused:

mvh sandra
Det bästa är att kontakta någon som ansvarar för respektive stipendie för det är säkerligen olika hur man gör för olika stipendier.

Sen borde du nog se till att få ett beslut om att barnen ska vara hos dig, så att ni kan få det att fungera rent ekonomiskt.
Jag har en kompis vars sambos bror plötsligt fick flytta in hos dem (tror mamman dog och pappan var försvunnen eller nåt sånt) och där var socialen jättehjälpsamma.

Jag skulle tipsa er om att söka om bidrag från Svenska kyrkan och Lions ... har för mig det var där min mamma fick ekonomiskt bidrag vid flera tilllfällen.

Glöm inte flerbarnstillägget (visserligen bara en hundring i månade men endå)
Det kommer inte automatiskt om det ena barnet studerar på gymnasiet utan det måste sökas hos FK

Det får man väl bara om det är fler än 2 barn ?

Jag hade glömt att ansöka och fick alltidhopa förra hösten strax före jul - då kände jag mig rik en kort stund

Liknande trådar

Övr. Barn Detta är en filosofisk tråd. Jag är varken gravid eller studerar. Men vi planerar barn och jag börjar känna att jag vill byta yrke och...
2
Svar
27
· Visningar
2 599
Senast: Monifa
·
Övr. Barn En kille som är 16 år funderar på om han kan få halva studiebidraget. Ni som har barn som bor hemma och pluggar i gymnasiet, hur gör ni...
2
Svar
28
· Visningar
8 127
Senast: monki65
·
Övr. Barn Vad är nu detta????? Min dotter fyllde sexton år i juni. Idag fick jag papper från f-kassan och CSN. Barnbidraget övergår till att bli...
2
Svar
22
· Visningar
4 605
Senast: Nillizan
·
Avel Hej alla, Jag har ett sto f 2004 från tyskland med hoppstam. Min dotter som rider henne ska i sommar åka till USA ett år. Eftersom...
Svar
1
· Visningar
1 111
Senast: prallan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Ännu en kvinna
  • Vad gör vi? Del CCV
  • Motionscykel?

Hund, Katt, Andra Djur