gymkhana med stor häst?

W

Willyroo

Hej!
Jag blev så imponerad av ett gäng gymkhana ryttare (mounted games varianten). De kunde så enkelt och kraftlöst hoppa upp på ponnyn i fart så självklart vill jag också lära mig det. :D

Saken är den att jag är 1.66 och hästen 1.60 i manken alltså ingen liten ponny. Kan man lära sig detta även på en häst? Är jag för kort för att kunna?Jag vet att jag inte kommer få tävla men det vore ändå en rolig sak att kunna.

hoppas att det finns någon som vet.
Tack på förhand
Elin

Sv: gymkhana med stor häst?

det är klart man kan göra det på stor häst,oavsett hur stor elller litet ekipage man är lyckas man säkert med mycket träning,ta kontakt med ridsportsförbundet dom vet nog var du kan lära dej det o så=)

vilken konstig fråga.....
du kan väl lära både dig och hästen precis vad du vill

vilken konstig fråga.....
du kan väl lära både dig och hästen precis vad du vill

Njaa, jag har aldrig tränat upphopp, har inte en susning hur vida man måste vara halv elitgymnast för att ta sig upp. :angel:

Har iaf tränat som sjutton och kommer upp si sådär 1 gång på 10 försök. Fast lika smidigt som de dära gymkhana ryttarna är det ändå inte.

KAN kan du väl, men det blir ju svårare att hoppa upp på en häst som är 160 än en som är 145 ;)

Tänk då på voltigeryttarna:D Har sett ungar com vart ca 150 cm komma upp på hästar som mätt närmare 180 cm.

Det mesta handlar om teknik.

Lättaste knepet är att man iaf har travar, använder farten när man ska hoppa upp. Håll ett bra tag i manen, spring brevid, stampa av o "flyg med" upp. Man måste hitta balansen mellan avstamp o tag i manen... Lycka till! :)

jag känner blåmärkena komma krypande här...

Jag är 177 o hästen 172. Precis som ts blev jag väldigt sugn i höstas när jag satt o såg på men det känns ju som mission impossible:p

Tack för tipsen iaf!

Börja med att ha en bra voltigegjord på hästen och be någon longera, sedan känner du in rytmen i trav och galopp och springer med hästen, tar tag i voltige gjorden och tar avstamp och följer med hästen upp.

När du enkelt kan det i galoppen tar du traven och sist skritten för att sedan göra det stillastående.

Allt handlar om teknik, när du har lärt dej med voltigegjord och inte behöver handtaget på den längre för att dra dej upp är det dags att hoppa upp utan några problem, oavsett om du ska rida barbacka eller med sadel.
Övriga övningar som tex att plocka saker från marken är träning på liknade sätt, dvs låt någon longera dej och plocka saker på utsidan av hästen.

Hälsningar numera lika vig som kylskåpet;)

När jag hade min vbl valack så tränade jag lite gymkhana på skoj för både han och jag tyckte de va jätte kul.
Jag var 156 cm på den tiden och min pojk var 164 och efter mkt träning kom jag upp på honom i farten. hur jag lyckades vet jag inte när jag idag är 174 cm har lite problem med att komma upp på en d-ponny barbacka.
Visst vart de många störtdykningar ner på andra sidan innan man lärde sig att hamna rätt på ryggen..
Så visst går det :)

Min hästskötare som är strax under 160 (tror jag) brukar träna gymkhana med min häst som är 156 cm. Det går kanonbra när väl hästen hajar vad det går ut på. SOm någon sa, använd dig av farten i början och spring i takt med hästens steg så är det lättare!

Någon som vet om man får tävla med stor häst i gymkhana eller om det bara gäller ponny? Finns det några aktivt tränande i Falun området på ponny eller häst?

spinner vidare här...

finns det något sätt att träna att hoppa upp på hästen barbacka, trots att den står still, och trots att man inte har någon voltigegjord?

kan det fungera att göra det med pall, för att sen så småningom minska på höjden hela tiden? eller finns det några andra bra knep med tekniken? :)

Håll i manen och kasta upp foten. Klart det går att börja med pall, men det är fortfarande MYCKET enklare att börja i trav och när man har kläm på den tekniken testa från stillastående!

men står man med näsan mot baken eller näsan mot manken? eller näsan fram?

hm, jag ska försöka be någon hjälpa mig med longering någon gång när det inte är totalgeggigt på ridbanan. kanske ska passa på när det är snö sen :)

Näsan i samma riktning som du springer, förslagsvis ;)

Om du övar stillastående kan du ha näsan mot baken. Håll i manen med båda händerna.

Och ha "snälla" skor, typ gympadojor, det händer att man sätter hälen i hästens ryggrad både en och två gånger i början, det är sisådär lagom skönt för dem.

haha, a juste! ;D

bra tips med skorna - det skulle jag inte ha tänkt på själv! Här ska övas :)

Hihi, träna på!
själv så kan jag hoppa upp från marken när hästen stor still, men inte i fart :devil:, vågar inte,m och springer tills jag snubblar eller dör av andfåddhet..

Men vadgäller höjd så handlar det mest om teknik..
och lite vighet,, vist var man väl bättre förr när man var barn.. minns jag hoppa upp och ne rpå min 170häst utan problem, tilläggas kan att han var grymt håröm så att hålla i manen var totalförbjudet..

hihi, har börjat träna på att plocka saker från hästryggen, ibland har jag dock velart förmycket, kommit "ner" med handen till backen men sen komme rjga inte upp igen :rofl: men dte kommer nog...

tillägga skan att mina hästar nu bara är strax över 160.

Håller med TinyWini men istället för att springa så gör sådanna galoppsteg som man gjorde när man va liten. då får du in rätt stuts när du ska hoppa upp. :P

Skutta med hästen typ :D

Senast ändrad av en moderator:

Jag har en till fråga, för att spinna vidare...

i globen när mountain games kör så är det ju väldsklass, liksom det är på hopp och dressyrtävlingarna där, men runt om i landet annordnas ju lokala- regionala hopp och dressyr där inte bara de "bästa" är, där man bland hästarna kan stöta på lite mer "icke hopphästar"

finns det inga nybörjartävlingar? vist klubbar kan ju annordna (själv varit med på klubbens) men där emellan, vi kommer aldrig ta oss till sm eller em- vill inte heller i just gymkhana, men vi utklassar resten av klubben, hade varit kul med lite utmaning, ta ett steg till.

men finns det??

Liknande trådar

L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 178
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 543
Senast: Mabuse
·
Avel Nu vet jag att det finns trådar om travarkorsningar redan, men de jag hittade var från typ 2008, och funderar mer specifikt om just mitt...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
13 860
Ridning Hej kloka människor, Min 11-åring rider i en nybörjargrupp. De är 9 st i gruppen och jag upplever att ridläraren inte hinner se dem alls...
2
Svar
27
· Visningar
2 984
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar