Gurkmeja – en tropisk ört

Gurkmeja ingår i familjen ingefärsväxter och heter Curcuma longa på latin.

Det är en flerårig ört med kraftig jordstam, som innehåller färgämnet curcumin. Den torkade jordstammen används både för att färga växter och bakverk. Den är också en viktig beståndsdel i curry.
Den härstammar från tropiska delar av Asien och odlas bland annat i Indien, i Kina och på Java.
Inom folkmedicinen har den bland annat använts för att bota inflammatoriska åkommor.
Källa: TT

Det finns mer att läsa på bla Afonbladet:http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,770699,00.html

Sv: Gurkmeja

Gurkmeja är bra till det mesta!

Jag ger det till två av mina hästar, den tredje vägrar äta, hon är skeptisk till det mesta.. :p

Den ena hästen äter det för att det knakar i hennes leder när hon går. Den andra äter det för att han är dammkänslig, det är bla bra för luftvägar.

Min karl åt det ett tag i vintras, han skulle kolla om det verkligen funkade. Han ingick i "gubbgruppen" på ridskolan då och hade lite problem med att ta sig upp på de stora hästarna...
Efter bara två veckors ätande av gurkmeja gick det mkt bättre.

Jag ger 1 msk/dag till hästen och 1tsk/dag till gubben.. :)

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
636
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en islänningsvalack på dryga året. Har inte haft islänning tidigare. Skulle behöva hjälp med lämplig foderstat till honom...
2
Svar
28
· Visningar
1 491
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 120
Foder & Strö Hej😊! Behöver hjälp att välja hösilage till mina två ganska lättfödda d-ponnyer🙏 Behöver ett silage med hyfsat lågt socker så det är...
Svar
5
· Visningar
521
Senast: Elo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka