gurkmeja OCH glukosamin

Sv: gurkmeja OCH glukosamin

SaraMara skrev:
Att tänka på vad gäller MSM är ju också att det är dopingklassat, alltså inte tillåtet som kosttillskott om man vill tävla.

Något att tänka på kanske vid val av tillskott. :)

Har tittat på min flaska innehållande Glukosamin & MSM, så här står det: "Denna produkt strider inte mot tävlingsreglerna."

Då ljuger de.
Foder och fodertillskott
Foder och fodertillskott

Foder och fodertillskott till häst regleras av foderlagen. Detta innebär bl.a. att fodertillskott skall vara inregistrerat av Jordbruksverket för att få säljas till häst. Detta gäller även fodertillskott som är registrerat i annat land. Foder och fodertillskott inregistreras ej av STC och omfattas normalt ej av dopningsbestämmelserna på annat sätt än att foder och fodertillskott ej får innehålla skadliga, otillåtna eller karenstidsbelagda substanser (ex. koffein, MSM mm).

Saxat från www.travsport.se.

Vill du titta själv kan du göra det under Hästveterinären och sedan klicka på Karenstider.

I en hel del butiker sitter det nu lappar där de varnar för att det är karens på MSM.

Minns inte hur många karensdagar det är, men sök i forumet på "Doping" så finner du det nu. Jag startade en tråd om detta för ett tag sedan minns jag, då jag själv blev förskräckt över att jag gett min häst dopingklassade tillskott (visserligen tävlar jag inte, men iaf).

känns ju inte jättebra att ge något som kanske gör att hästen inte riktigt visar ärligt om den har ont heller, vilket kanske kan hända om MSM är så pass starkt...*funderar*

Precis. Jag slutade använda MSM direkt, och ger nu enbart glukosamin. Märkte iofs ingen skillnad på honom mot hur han var tidigare - så antingen har han tillräckligt med MSM i kroppen ändå, eller så var det inte så effektivt på just honom.

Lurigt dock om försäljarna lurar människor medvetet. Hörde av en återförsäljare av ett fodertillskott med MSM i att "det är så lite i ändå att det inte klassas som doping"... :crazy: Känns väl sådär lagom seriöst kanske... :rofl:

Liknande trådar

Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: LaMagia
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 228
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
686
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka