gurkmeja OCH glukosamin

Sv: gurkmeja OCH glukosamin

Hej,
har funderat på att ge glucosamin till en häst som haft mycket ledinflammationer, kanske kan hjälpa, någon som vet eller är det bortkastade pengar?för det är väll ganska dyrt?
Vad är Msm för nåt, har ladrig hört talas om, någon som vet vad det är för märke/leverantör på det och vad det kostar typ? Går det att köpa i en ridsportbutik eller?
Tacksam för svar!
//ultrabeat

Glukoflex hette som sagt mitt, men då var det både MSM och Glukosamin, köpte det i en travshop. Annars finns det rent MSM som man kan hitta om man söker på internet, eller i en hälsobutik, om inte annat brukar de kunna beställa hem. Tänk på att det går ganska mycket åt en häst så man inte köper ett litet paket med tabletter :D

Men vid ledinflammationer finns en kombination med MSM (och Glukosamin har jag för mej) och djvulsklo som är antiinflammatoriskt, bra om hästen är på väg att få kotledsinflammation. Jag vet inte riktigt var man köper det, kan finnas på större travshopar det också (tror att bergsåker har).. Ska fråga en kompis som använt sånt.

Bioglucosamine från Biofarmab innehåller både ock, så det bör ju vara fullt möjligt. Däremot tycker jag att priset är hutlöst, med tanke på att burken faktiskt har ca 20% eller mer av gurkmeja. :(

(lånar en knapp)
Men vad är MSN???? läser bara om det men det står aldrig vad det är eller var man köper det. Jag har oxå en häst med ledbesvär som jag blivit rek. att ge glukosamin. Det finns visst på ATG-klinikerna en sort som vet. har kollat upp vad det gäller innehållet av glukosamin, så det inte är alltför mycket utfyllnad sas. Är det någon som använder det?
MVH Rosie

Rosie skrev:
(lånar en knapp)
Men vad är MSN???? läser bara om det men det står aldrig vad det är eller var man köper det. Jag har oxå en häst med ledbesvär som jag blivit rek. att ge glukosamin. Det finns visst på ATG-klinikerna en sort som vet. har kollat upp vad det gäller innehållet av glukosamin, så det inte är alltför mycket utfyllnad sas. Är det någon som använder det?
MVH Rosie

MSM heter det, jag skrev fel i första inlägget.. Var lite trött :p MSM är en typ av svavel som är människans 8:e viktiga beståndsdel och hästarnas 5:e eller 6:e. Det finns alltså både i kroppen och i en del mat. Eftersom det är en så viktig beståndsdel ör framförallt hästar så kan brist på MSM ge många olika bieffekter, framförallt dålig ämnesomsättning och sämre läkningsförmåga. Ämnet hjälper till att tillverka Glukosamin, så lederna kan också ta stryk om kroppen har för lite. Det är inget mirakelmedel, men HAR hästen brist på MSM kan det rätta till en hel del, t ex bättre immunförsvar och bättre hovar på lång sikt.

det är ganska lite forskat inom hästens näringsförsörjning och svavel. Men det mesta av svavlet kommer ju från protein så brist torde visa sig som proteinbrist. har man korrekt foderstatsgiva när det gäller protein så borde inte svavelkonsumtionen vara något problem.

Glucosamin innehåller inte svavel o behöver definitivt inte MSM för att tillverkas. Däremot finns det andra svavelhaltiga ämnen inom gruppen glukosaminoglykaner maen att just MSM skulle vara ett nyckelämne i syntesen av detta är det nog bara försäljarna av preparaten som påstår.
PL

peter_lundin skrev:
Glucosamin innehåller inte svavel o behöver definitivt inte MSM för att tillverkas. Däremot finns det andra svavelhaltiga ämnen inom gruppen glukosaminoglykaner maen att just MSM skulle vara ett nyckelämne i syntesen av detta är det nog bara försäljarna av preparaten som påstår.
PL

Bara jag märker resultat är jag nöjd. För att veta exakt hur det fungerar skulle man behöva sätta sej in i en massa olika detaljer och vetenskap vilket tiden inte räcker till.
Självklart ska man inte springa runt och köpa en massa onödiga kosttillsott till en fullt frisk och hälsosam häst, men de som köper kosttillskott har ju i regel vissa problem hos hästen som man vill lösa genom -som jag kallar det- olika pusselbitar. Okej, den här pusselbiten är på plats (kosttillskott), och den här (sadel och diverse utrustning) och den här (motion, ridning) och så vidare.. För att kunna utesluta en del av pusslet måste man ju prova. Fungerar det bra med glukosamin, så visst! Då var det klart. Fungerar det inte får man prova andra bitar tills det fungerar. Dåliga hovar till exempel kan ju ha så otroligt många orsaker att det bästa man kan göra borde vara att utesluta så många orsaker som möjligt, genom kosten, motionen, skoning/verkning osv.

Det är så tillverkarna skriver. Iallafall på förpackningen jag har och på en hemsida där de säljer MSM. Ber om ursäkt om jag kommit med felaktiga uppgifter OM jag nu har gjort det, men som sagt så är det den information jag har fått om ämnet.

De som säljer den där typen av preparat brukar inte var så noga med att ha underlarlag för sina påståenden.
PL

Min förra häst led tyvär av spatt på bägge bak. Provade ge "gluco" för att se om hon fick mer rörlighet bak och det hjälpte! Vallacken jag har nu har också fått "gluco" för att hjälpa han med sitt högra framknä. Han bröt ärtbenet när han var lite över året och har vilat från dess till nu. Han har haft lite taskig rörlighet i det knät så vi testade, och nu har han full rörlighet! De som har dömt ut han i förväg har stått med hakorna i backen när de sett han! Det hjälper! Kanske inte för alla, men det har hjälpt mina pållar!

Blev iaf lite klokare vad det gäller MSM.
Men alla ni som använder/har användt glukosamin, vilka sorter har ni haft? Som jag har uppfattat det så är många produkter rejält "utspädda" med icke verksamma substanser.
Rätta mig om jag har fel och tipsa om bra glukosaminprodukter.

Tack på förhand Rosie

Jag har använt ett rent glukosaminpreparat f ung 600 kr per kg som jag köpt från england, samma företag säljer även MSM.
PL

Man ska vara noga att kolla hur stor utspädningen av glukosaminet är. Till en stor häst ska man ge 10g rent glukosamin enl veterinär. Det finns tydligen även två olika varianter av glukosamin, där den ena fungerar bättre än den andra. Det bästa är alltså om man kan få tag i rent glukosamin, och inte köpa småburkarna i affären. 1kg kostar runt 600:-. Om man tänker på att man då ska ge 10g/ dag till stor häst så räcker det ganska länge, i jämförelse med med en/två matskedar av det glokosamin man köper i affären.

Peter, PM:a gärna var du beställer detta ifrån och namnet på det. Hur länge har du använt det och för vad, tycker du att du ser någon förbättring? :confused:
MVH Rosie

Det blir ju en rejäl skillnad på 10g och ca 2 matskedar! Onödigt att använda en massa utfyllnad, så det är ju så klart den renaste formen av glukosamin jag är ute efter. Tillverkarna av gluko med tillsatser får dom kränga till någon annan än mig.

MVH :devil: Rosie

Att tänka på vad gäller MSM är ju också att det är dopingklassat, alltså inte tillåtet som kosttillskott om man vill tävla.

Något att tänka på kanske vid val av tillskott. :)

Är det? Då bör det stå på förpackningen tycker jag..?
Jag pratade precis med en bekant som provat att ta MSM-tabletter själv och hon tyckte det gjorde musklerna mer uthålliga och framförallt att man slapp träningsvärk. Så visst, jag kan tänka mej att det bör klasas som doping i stora mängder, men jag tycker att tillverkare och försäljare borde vara mer tydliga om såna saker. Är det karensdagar på MSM-preparat och isåfall hur många?

Liknande trådar

Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: LaMagia
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 228
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
686
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka