gurkmeja OCH glukosamin

S

Sax!

Någon som att provat att ge båda samtidigt för att öka effekten vid ledbesvär?

Erfarenheter?

Sv: gurkmeja OCH glukosamin

Jag har en häst som tidigt i våras stort sett blev utdömd av veterinären ( kraftiga sprickor genom ledbrosket + krossskador i brosket) detta var i bakknä + framknä.
Jag ville ge hästen en chans att bli bra så han fick under våren olika ledtillskott (bla glukosamin och gurkmeja)för att sedan släppas på bete hela sommaren ( fick då inte tillskott alls)
Hästen kom hem igen sent i spetember och sattes försiktigt igång och är totalt ohalt. tom gått två små tävlingar med 3 placeringar ( av 4 klasser) och känns bättre än någonsin!

Jag ger honom fortfarande glukosamin( emins) och gurkmeja om det gör någon nytta nu eller om det över huvudtaget gjort någon nytta vet jag inte men eftersom han blivit så bra när han fått detta vågar jag faktiskt inte sluta :)

vi har oxå d till våran utdömda häst och det har verkligen hjälpt han,tillsammans med rätt träning

Min förra häst var dålig i benen, jag gav gurkmeja å besvären försvann faktiskt.Jag kan rekommendera att ge det.

Hur mycket gurkmeja skall man ge? Är det giftigt om de får för mycket. :)

Hehe, jag skulle nog inte ge min häst gurgmeja alls eftersom de kan bli väldigt pigga av det :p

Sax! skrev:
Någon som att provat att ge båda samtidigt för att öka effekten vid ledbesvär?

Erfarenheter?

Jag ploppar in lite frågor här :D .

Har Gurkmeja samma effekt som Glukosaminet eller fungerar det bara i kombination med varandra?
Varför ge gurkmeja och inte glikosamin eller tvärtom?

//kristel, nyfiken...

Jag använder Glucoflex- en kombination av MSN och Glukosamin. MSN kan man annars ge utan Glukosamin eftersom det ger samma effekt - PLUS en massa annat- kan t ex ta bort foderallergier, får päls och hovar att växa bättre ökar ämnesomsättningen och immunförsvaret med mera.. Har de brist på MSN vilket de lätt får när de inte äter färskt gräs så kan de få alla möjliga bristsymptomer. Glukosamin ger däremot inte alla de bra effekterna men är bra för lederna.
Sen jag började ge Glucoflex (köpte en 1.2 liters flaska för 495:-) har jag redan börjat se att manen och svansen växt en massa. Lederna är svårt att avgöra just nu eftersom han har vila och han bara har fått det ungefär en månad, men det verkar något bättre.

Så är ni desperata på att förbättra hästens leder/allmäntillstånd kan jag helt klart rekommendera MSN! När man väl kommit förbi initialiseringsdosen är det inte särskilt dyrt jämfört med Glukosamin.

Jag ger bara glukosamin för tillfället, men eftersom gurkmeja har samma effekt så funderar jag på att prova att ge båda samtidigt för att se om det ger ännu bättre resultat.

Visst kan man ge preparat som innehåller båda+msn, men det blir så otroligt kostsamt. Och eftersom han redan har väldigt hög ämnesomsättning så är hans foderstat i dagsläget väldigt dyyyr som det är.

Ja men hur mycket skall man ge per dag av gurkmejan?? :confused:

Sax! skrev:
Jag ger bara glukosamin för tillfället, men eftersom gurkmeja har samma effekt så funderar jag på att prova att ge båda samtidigt för att se om det ger ännu bättre resultat.

Visst kan man ge preparat som innehåller båda+msn, men det blir så otroligt kostsamt. Och eftersom han redan har väldigt hög ämnesomsättning så är hans foderstat i dagsläget väldigt dyyyr som det är.

Då skulle jag som sagt skippa glukosaminet helt och ge MSM istället. Det ger bättre effekt i längden, och som sagt så är det bara de första 2 veckorna det är dyrt, sen blir det ungefär samma som om man skulle gett glukosamin prismässigt. Saknas MSM kan kroppen inte tillverka Glukosamin, OCH att den får en massa andra biverkningar som man desperat försöker få bort med ett dussin olika kosttillskott när det i själva verket ofta hjälper med enbart MSM.

vad för biverkningar? Jag har inte märkt några....

När det gäller glukosamin finns det en hel del dokumentation även om det inte finns ngt bra just på häst. När det gäller MSM finns INGEN vettig dokumentation.
PL

Finns det biverkningar på Gluco?
Vilka i så fall? Har gett min tant gluco i 6månader nu och inte märkt av någon...
:)

Jag har gett kusen glukosamin sen jag fick honom, men de första 3 månaderna märkte jag ingen som helst effekt. när jag började med mixen av Glukosamin+MSM märkte jag effekt direkt, även om det som sagt inte var i lederna det märktes mest.

PL: Jag går inte bara på det som är bevisat/dokumenterat utan på egen erfarenhet. Däremot har man hört/läst att något är dåligt tänker man självklart efter ordentligt innan man provar. Glukosamin hade inte heller någon dokumenterad effekt från början, betyder det att det var dåligt då?

På vilket sätt såg du förändring? *nyfiken*

Den tydligaste effekten var att hans slitna man och i somras bortkliade svans helt plötsligt började växa som sjutton, manen blev tjockare och svansen såg inte lika bortkliad ut. En annn sak är att han verkar allmänt lite piggare och gladare. Det är förstås svårt att säga om det är just MSM-et det beror på. Pälsen ser finare ut, och benen är fina, lederna verkar ha blivit bättre, men det är svårt att säga för hur "mäter" man ledfunktionen?
Jag tänker garanterat fortsätta med Glucoflex, eller rent MSM för att se vad de långvariga effekterna blir också. Hovarna ska bli spännande att se, och lederna när jag sätter igång honom igen (han har ingasösulorochbroddar-vila :))

Liknande trådar

Hundhälsa Min mammas gamla hund har börjat bli stel i lederna på senaste tiden, så jag har försökt att hitta något tillskott att ge honom som hade...
Svar
4
· Visningar
541
Senast: LaMagia
·
Hästvård Har ni erfarenhet av lymfangit där ni inte hittar något sår på 5 dagar men benet är som en stolpe, på kvällen på 5e dagen har det...
2 3
Svar
47
· Visningar
2 228
Hästvård Jag köpte en nyimporterad häst i slutet av september, hästen hade då varit i Sverige i en vecka innan han kom till oss från Irland...
Svar
11
· Visningar
686
Hästvård Hej! Vi fick hem ett fullblodssto i somras, och har väl ändå upplevt henne som småbrunstig sen dess. Hon går i hage med två äldre...
Svar
2
· Visningar
349
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka