"Gunga" igång hästen??

Sv: "Gunga" igång hästen??

Låst och hindrad i energin blir den om handen går bakåt. Tar man bara och lätt lägger tygeln mot halsen utan att gå bak, tom kanske går framåt med handen, så riktar man ju bara in bogen och hästen blir då i linje så energin fritt kan flöda framåt. Hålla i och låsa får man inte.
Givetvis måste båda bak jobba lagom mycket. Men jag rider hela hästen. Inte bara bakdelen eller framdelen.

Och yttertygeln låter jag vara tills den fått en insida och komfortabel med innertygelns verkan. Den ska alltid fråga "får jag gå utåt?". Sen kan man korta yttertygeln och hästen kommer själv fram till den. Utan att man börjar hala in den och ta kontakten genom för kort yttertygel. Hästen blir då inte felställd eller låst i formen. För den har själv bjudit fram till yttern.

Så värst mycket konstanta magnetfält tycker inte jag man bör ha på en rätt inriden och lite skolad häst. De ska gilla sitt arbete och vilja vara "i bubblan" med sin ryttare. Sen är ju hästar flyktdjur och de kan reagera på plötsliga saker. Men de bör inte gå och leta saker eller vara skraja för ett hörn konstant eller dra sig mot utgången för att få komma hem. Jobbet ska ju vara skoj. De ska vilja vara i ridhuset.
Och hinner hästen gå och fladdra mot annat mentalt så kan man ju hitta på mer saker. Så de måste tänka på sitt jobb ist.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Ja det är klart att en häst m stor gång upplevs mera uppåt och ffa vid samlingen. tkr många ggr att de bästa hästarna upplevs som svåra att sitta ner i traven för nybörjare, just för att vågar länga på steget och höjer ryggen. inte speciellt svårt att sitta på en markbunden häst som hasar sig fram i alla gångarter, ingen lkvalité.

så min uppfattning är att det bästa är bara att slappna av följa hästen, inte några cykla baklängestankar mm.. inte snänna sig, haka fast i sadeln -hela kroppen blir då spänd -inkl. hästen. utan att man är så pass stark i sin egen kropp, följsam och mjuk att man klarar detta så att hästen ska kunna gå optimalt.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Som jag skrev, det finns olika metoder och tankesätt. Ditt sätt låter iof mer likt det sätt som jag själv anammar, även om jag troligvis inte hanterar yttertygeln som du gör. En fundering bara, hur gör du med "utflytande" bogar då innan du börjar använda yttertygeln?

Sen angående fokus så tror jag det är i stort sett omöjligt att få och bibehålla en hästs 100% fokus hela tiden. Gäller även vältränade/skolade hästar som gillar sitt arbete. Om man inte tror att det är så så är det bara att släppa tygeln en stund så inser man ganska snabbt hur mycket man behöver använda dem för att påminna sin häst om just fokus.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag håller fullständig med, och det var väl detta jag försökte få fram, att inlärning och påverkan pågår hela tiden, även på en mer skolad häst, just för att dom faktiskt är hästar, levande tänkande kännande varelser som reagerar på allt som sker runt i kring. Det behöver inte betyda några stora ovationer, utan det handlar kanske om små små antydningar, som man som ryttare reagerar på och kanske fångar upp innan det har hänt....men problematiken (om man nu ska se det som ett problem) finns där för alla, mer eller mindre...det var hela poängen med min reflextion.

Sen angående skolning av unghästar, så ser inte heller jag "utskjutande" bogar som något jätteproblem, under inlärningsprocessen så fokuserar jag på att hästen ska förstå tanken först och främst, om det inte blir perfekt var strunt samma då....men den hjälp som jag använder för att aktivera bakdelen (tex vid utskjutande bog) är en hjälp och teknik som jag vill att hästen ska kunna även på basic nivå, dvs inlärning och förståelse för det indirekta tygeltaget. Det lär jag alltså in tidigt, redan från marken lägger jag grunden för detta som alltså inte är ett verktyg specifikt för utskjutande bogar.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

så min uppfattning är att det bästa är bara att slappna av följa hästen, inte några cykla baklängestankar mm.. inte snänna sig, haka fast i sadeln -hela kroppen blir då spänd -inkl. hästen. utan att man är så pass stark i sin egen kropp, följsam och mjuk att man klarar detta så att hästen ska kunna gå optimalt.

Men ja det vore ju önskvärt att alla är så skickliga och naturbegåvade att de hittar dit även av sej själva, men alla är ju inte det.. Då kan det vara bra med något som hjälper ryttaren att förstå principen sas, även om jag inte är mycket för en massa märkliga metaforer så är det ju heller inte så att man direkt själv hamnar rätt utan hjälp heller.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

men hjälp kan man även få på andra sätt, begåvad eller ej :). jag tänker mer att man mer försöker förenkla ngt, men i min värld blir det bara förvirrande oftast. jag tänker inte så att nu ska jag göra ngt som liknar nått annat, lr lägga märkliga betäckningar på något för att det ska låta på ett visst sätt (?) för mig blir det inte lättare när man gör så, inte till nån hjälp menar jag och det var väl tanken från början? och det är ju heller inget specifikt för ridningen utan det kan man verkligen hitta lite varsanns, tillslut vet man inte vad personen menar -egentligen :rofl:... men det gör inget, tar det med en nypa salt ;). Går till grunder för att hitta lösningen, och mig själv, sen frågar jag oftast en gång extra, utifall att (jobbig elev/anställd mm kan tyckas, men missförstånd minimeras, och jag har lärt mig att det är bra att upprepa vad den andra säger -för att de själva ska höra vad de sagt - låter det vettigt, eller snackar de balja?).

eller gör det som känns bäst, brukar ju bli bra det.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Det handlar inte om att krångla till det för att få sina egna etiketter - det handlar om att förenkla (för dem som det hjälper). "Tänk dig att du......." hör man på var och varannan clinic - eller "vanlig träning" för den delen. Typ: "sitter i uppförsbacke", "rider i sirap", "har ett snöre i hjälmen", "har vinglas i händerna", "rider på en våg" eller just "cyklar baklänges" (liknelsen fungerar enbar i skritt) eller "har sits/rumpa som som en badboll".

Att metaforer och liknelser inte är något du använder dig av eller får just dig att förstå bättre betyder väl inte att det är "fel" - eller tycker du det (undrar jag eftersom du så ihärdigt dissar)?
 
Senast ändrad:
Sv: "Gunga" igång hästen??

Ihärdigt dissar? Jag måste ju ändå få svara tillbax när folk kommenterar rimligtvis. Det enda jag hävdat att jag tkr det är fånigt med definitioner som dessa å liknande, men inte att de är vare sig rätt lr fel. och så länge ni fortsätter att kommentera så svarar jag tillbax, det är väll tanken med ett forum? Men det verkar visst lite svårt kanske att jag tkr så, helst ska man ju vara lite mellanmjölk lixom. sticker lite i ögonen kanske :laugh:.. ;). Men det är ju intressant att man tar till sig saker olika, för mig blir det ju nästan extra viktigt att tänka på då jag ibland ger lektioner (dock ej regelbundet). Men vill ju inte klämma nån på tårna i onödan :D eller krångla till det.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Eftersom du verkar vara intresserad av att se saken ur fler perspektiv iom att du regelbundet håller lektioner kanske jag får ge dig feedback?

När du i ditt senaste inlägg skrev "Det enda jag hävdat att jag tkr det är fånigt med definitioner som dessa å liknande, men inte att de är vare sig rätt lr fel", känner jag att du anser att ett sätt som fungerar bra för mig är fånigt. Ditt ordval får mig att känna att du sätter dig över mig och mitt sätt att lära mig. Det får mig att bli både lite irriterad och sårad. Så om du vill låta bli att trampa just mig på tårna, kan ordet "fånigt" vara bra att utelämna.



Så skulle en feedback kunna se ut. Observera att detta är ur mitt perspektiv, och gäller bara MIN upplevelse. (Det är nämligen så feedback funkar)

För övrigt är inte ordet definitioner som du fikar efter, utan liknelser.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Men det är ju intressant att man tar till sig saker olika, för mig blir det ju nästan extra viktigt att tänka på då jag ibland ger lektioner (dock ej regelbundet). Men vill ju inte klämma nån på tårna i onödan :D eller krångla till det.

Får jag vara fråga vad det är för lektioner du ger och i vilket sammanhang?

Det är så otroligt många här på bukefalos som tycks vara eller vilja antyda sig vara nåt slags ridlärare så jag blir väldigt nyfiken när jag läser sånt, vad det egentligen rent konkret innebär?
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag tycker det är väldigt bra med liknelser av olika slag. Men däremot passar inte alla liknelser alla ryttare. Jag skulle t.ex. se ut som en fågelholk om någon bad mig "cykla baklänges" eftersom jag inte kan förknippa det med ridningen. En för mig ologisk liknelse skulle få mig att koncentrera mig mer på denna liknelse än på ridningen, jag skulle krångla till det. En liknelse som jag direkt kopplar till ridningen kan t.ex. vara att "låta sand rinna ned och ut genom hälen" vilket får mig att länga ut skänkeln och slappna av. Alla är vi olika, en del tänker nog mer i bilder än andra. Om man inte brukar tänka i bilder så kanske det här med liknelser av olika slag inte fungerar lika bra.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag tycker det är väldigt bra med liknelser av olika slag. Men däremot passar inte alla liknelser alla ryttare. Jag skulle t.ex. se ut som en fågelholk om någon bad mig "cykla baklänges" eftersom jag inte kan förknippa det med ridningen. En för mig ologisk liknelse skulle få mig att koncentrera mig mer på denna liknelse än på ridningen, jag skulle krångla till det. En liknelse som jag direkt kopplar till ridningen kan t.ex. vara att "låta sand rinna ned och ut genom hälen" vilket får mig att länga ut skänkeln och slappna av. Alla är vi olika, en del tänker nog mer i bilder än andra. Om man inte brukar tänka i bilder så kanske det här med liknelser av olika slag inte fungerar lika bra.

KL! Har inte läst alla inlägg så noga, men det menas ju inte att du som ryttare AKTIVT ska "cykla" baklänges, utan att hästens rörelse i bäcken och rygg påminner om en cirkelrörelse bakåt och ryttaren ska bara bli med i den rörelsen. finns ju ryttare som spänner sig och studsar upp och ner mm mm, och inte vet hur dennes sits/bäcken ska följa med i rörelsen. Förklarar man då hur hästens rörelse är är så får den ju en förståelse för vad som sker i kroppen och hur man kan bli mer följsam, typ :)
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Ihärdigt dissar? Jag måste ju ändå få svara tillbax när folk kommenterar rimligtvis. Det enda jag hävdat att jag tkr det är fånigt med definitioner som dessa å liknande, men inte att de är vare sig rätt lr fel...//

Såklar att du ska svara :) Jag frågade eftersom jag inte förstod om du tyckte det var fel/dumt eller om du menade att bilder/liknelse inte passar just dig.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Du skriver KL men citerar mig?????

Du behöver inte argumentera för liknelsen "cykla baklänges" när det gäller mig. Jag har aldrig hört någon tränare nämna den och jag kan inte alls tänka mig in i hur detta skulle överföras till ridningen. Det är alltså en liknelse som inte alls fungerar för mig utan skulle få motsatt effekt = skapa spändhet istället. Däremot finns andra liknelser som är bra för min del och jag har full försåelse för att inte alla tänker på samma sätt.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Du skriver KL men citerar mig?????

Du behöver inte argumentera för liknelsen "cykla baklänges" när det gäller mig. Jag har aldrig hört någon tränare nämna den och jag kan inte alls tänka mig in i hur detta skulle överföras till ridningen. Det är alltså en liknelse som inte alls fungerar för mig utan skulle få motsatt effekt = skapa spändhet istället. Däremot finns andra liknelser som är bra för min del och jag har full försåelse för att inte alla tänker på samma sätt.

Jag tänkte nog inte på vilken knapp jag tryckte på när jag svarade. Menade iaf inte citera. Det va inte enbart riktat till dig mitt inlägg, för det är fler som inte gillar (ev förstår?) den liknelsen, medans jag inte har ngt problem att tänka i dom banorna, trots att det inte är ngt min tränare anv sig av
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Jag tycker det är väldigt bra med liknelser av olika slag. Men däremot passar inte alla liknelser alla ryttare. Jag skulle t.ex. se ut som en fågelholk om någon bad mig "cykla baklänges" eftersom jag inte kan förknippa det med ridningen. En för mig ologisk liknelse skulle få mig att koncentrera mig mer på denna liknelse än på ridningen, jag skulle krångla till det. En liknelse som jag direkt kopplar till ridningen kan t.ex. vara att "låta sand rinna ned och ut genom hälen" vilket får mig att länga ut skänkeln och slappna av. Alla är vi olika, en del tänker nog mer i bilder än andra. Om man inte brukar tänka i bilder så kanske det här med liknelser av olika slag inte fungerar lika bra.

Typ KL

Där är också skillnaden på en skicklig lärare eller inte, den skickliga ser att du ser ut som en fågelholk och byter till en liknelse/instruktion som du förstår och kan använda dig av. Som någon skrev, man tänker olika, en instruktör skrev följande på sin blogg; "Om du till exempel ska hjälpa en elev som har svårt att sitta bra i galopp, kan du instruera på olika sätt beroende på vilket sinne du tror att eleven föredrar:
Till en visuell person kan du säga: -Försök att se en riktigt bra galopp framför dig, språng efter språng.
Till en auditativ person säger du istället: -Hör tretakten; 1,2,3...1,2,3...osv
Till en kinestetisk person är det bättre att beskriva känslan: -Sitt still och känn hur du följer med "vågen"."
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Ni får verkligen ursäkta att jag är långsam med att svara, men det har varit så mkt nu den senaste tiden att jag knappt hinner sitta framför datorn ens :crazy:.

Jag är ingen ridinstruktör i den bemärkelsen, kanske borde varit tydligare med det? Men tänkte väl att ingen bryr sig väll ;). Hur som helst är jag enligt benämningen Nh- instruktör (?), men det vågar man ju inte tala högt om här hehe.. men att ha hjälpt andra i svårare situationer har jag faktiskt inte gjort särskilt länge, 2,5 år tror jag, men det är verkligen mkt roligt att kunna hjälpa till! (och att sedan få lite pengar för mödan gör ju att man känner sig extra peppad :D). Men mitt huvudsakliga arbete är som personlig assistent, vilket jag trivs med, men skulle vilja ha mer hästar, heltid alltså. Om 10 år hoppas jag kunna vara ett namn som ändå folk inom vissa kretsar känner till och kan lita på att jag gör ett bra arbete. Min dröm vore att ha ett inackorderingstall (pappa kanske vill hjälpa till i nått hörn å sponsra???- det vore guld! Fast i närmare eftertanke knappast han går med på det?), ge lektioner främst i sk nh, men även mer dressyr. Har väldigt svårt att bestämma mig för om jag vill utbilda mig mer inom island lr vanlig dressyr, får kanske bli båda bara för det? och nh-biten till på köpet, det blir ju en väldigt udda blandning. brukar vara mer nh/AR isåfall i kombo. Sen har jobbat med att rida in andras hästar, både vid sidan om mitt andra arbete och i en period på heltid. Hade förut tankar på att gå unghästutbildningen på flyinge, men det var innan jag började med mer sk. nh-inriktning.

Alltså vilket svamligt inlägg :o. Försöker iaf att vara noga med att vara tydlig med hur jag tänker i verkligheten med personerna i min omgivning, för att slippa missförstånd. Handlar det om större projekt skriver jag kontrakt för att vara på den säkra sidan, vet många som blivit missnöjda med hur andra ridit in deras hästar osv därför är jag tydlig redan innan -vad vill ägaren, vad är rimligt och under vilken tidsperiod.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

KL. Island & dressyr är inte ngn ovanlig kombination - exvis tränar flera för Borba. NH är inte heller särskilt "exotiskt" eller ovanligt i islh-gängen (häromkring iaf).
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Nej kanske inte. men jag vill blir bättre :D! hehe och hade jag sett vad jag skrivit här för tio år sedan här hade jag garvat och inte trott att jag skrivit det. Men tiderna förändras å vi med dem! Och det är ju egentligen himla tur i närmare eftertanke.
 
Sv: "Gunga" igång hästen??

Nej kanske inte. men jag vill blir bättre :D! hehe och hade jag sett vad jag skrivit här för tio år sedan här hade jag garvat och inte trott att jag skrivit det. Men tiderna förändras å vi med dem! Och det är ju egentligen himla tur i närmare eftertanke.

Jag roade mig en dag med att läsa gamla inlägg jag själv gjort för många år sedan. Då blev det väldigt tydligt att det händer saker och att ens inställning och syn på allt förändras med tiden. Det var riktigt roligt att gå tillbaka. Ju mer vi lär oss och ju fler erfarenheter vi samlar på oss så förändras kunskaperna. (som tur är) Det gör ju också att man kan känna igen sig i vissa inlägg ibland. "så tänkte jag också tidigare, det var innan jag upptäckte ....
Utveckling är ju förändring.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp