Gummissnodd i skogen?

Sv: Gummissnodd i skogen?

Är av en helt annan uppfattning om olika former av hjälptyglar. De är kanon under förutsättning att hästen trampar under sig ordentligt. En häst kan gå jättefint på tygeln men gå helt fel med baken.
Har ridit för olika instruktörer samt haft kontakt med både kiropraktor och equterapeut och alla säger samma sak:
Få hästen att trampa under sig ordentligt så går den automatiskt rätt med ryggen och bygger de rätta musklerna. Med hjälptyglar "tvingar" du hästen. Med andra ord kan den fuska. Fin nacke betyder inte rätt arbete med ryggen.
Lycka till med ryggträningen!!!

Sv: Gummissnodd i skogen?

Tips:
Prova själv att öva yoga eller gå i skogen med en gummisnodd som håller ditt huvud i en viss position.
Känn efter hur du utvecklar dina ryggmyuskler och hur det påverkar din andning. ;)

Alla hjälpmedel som vi klär hästarna med hämmar den naturliga rörelsen.

Jag tycker själv att det är bäst att hoppa av dom hästar som inte kan bära sig i en sund form. Arbeta dessa från marken, lös eller i träns eller töm tills att dom hittar sin form och balans. Då är det dags att se på sig själv och kanske även på utrustningen.

En ödmjuk, liksidig och smidig människa skapar förutsättning för harmoni i hästen. :bow:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 090
Senast: Freazer
·
Ridning Ska försöka att inte bli för långrandig nu. Har ridit mer eller mindre aktivt sedan jag var 11 år gammal och är idag i trettioårsåldern...
Svar
7
· Visningar
2 000
Senast: Nepenthe
·
Dressyr Är lite nyfiken på det här fenomenet... På senaste tiden tycker jag mig sett att användningen av graman och gummisnodd ökat markant i...
2
Svar
33
· Visningar
6 546
Senast: Hedwig
·
Hästvård Min häst har just konstaterats ha kotledsinflammation, vänster fram, efter att ha varit "trasig" hela det här året. Och jag är lite...
Svar
16
· Visningar
3 449
Senast: Liten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama