aysha

Trådstartare
Min häst har en ful vana att stå och sparka i väggarna inne i boxen, framför allt vid fodring och när han äter.
Har funderat på om gummiskor skulle dämpa slagen och skona benen mer än vanliga skor...

Ska såklart prata med min hovslagare om det, men ville höra vad ni har för åsikter och erfarenheter av gummiskor, då Öllövs som jag tänker på.

:)

Sv: Gummiskor

Gummimattor (transportband, båspallsmattor) på väggarna tror jag är effektivare än att sätta på gummiskor!

Tack för ditt svar, och de sitter redan uppe :) Me jag gillar att ha hänglsen och livrem (om det nu skulle vara det, vill säga) ;)

Det är bättre att du tänker ut ett sätt för din häst att inte sparka i väggarna.
Fel granne, ingen granne, obalans i stallets flock, stress, rutiner, ät-tid mm mm.
Om du söker lite här på forumet tror jag du kan hitta massor av tips på vad du kan testa för att få din häst att lugna sig.
Jag tror inte att gummiskon hjälper benet (eller väggen) som får känna av kraftiga stötar flera gånger om dagen.

Jo, jag har tänkt så också. Han går i stor hage minst 8 timmar om dagen, har bara en granne och det är inte henne han sparkar åt, utan det är rent "ticsaktigt". Han får också alltid foder först för att minimera sparkandet...

Blir inte gummiskor väldigt snbbt slitna och deformerade? Här kör vi med gummimattor på väggarna för att dämt stötar och även minska ljud. Det bästa är förstås om man kan ta bort sjäva beteendet istället.

min pålle sparkade me di väggarna så jag satte upp en bräda vågrätt i boxen sedan spikade jag på en gummi matta som hängde å varje gång hon sparkade flaxade den till å typ snärtade till henne på benet å de gillade hon ej så hon slutade

Han går i stor hage minst 8 timmar om dagen, har bara en granne och det är inte henne han sparkar åt, utan det är rent "ticsaktigt".

Ja det kan man tro, men det finns ju en anlednig till att den gör så.
Tex hade den kanske slutat om en jättedominant häst stod på andra sidan om den vägg han slår mot.
Om man har en häst som sparkar lite sådär i väggen är det ju en irriterande sak, men om man råkar ha en häst som sparkar så hårt i väggen att den till sist ramlar så är man tvungen att testa sig fram till någon lösning, och det finns en massa olika.

Det brukar inte ta många dagar att få hästen att sluta sparka vid fodring. Ge helt enkelt inte maten förrän den slutar sparka. Säg "nej" eller "fy" eller vad du föredrar för ord, och när hästen slutar så ge fodret.

Att få den att sluta sparka medans den äter känns klurigare, där kanske misens tips är bra.

Ja, så kan det säkert vara. Nu är det doc k så att de väggar han slår mest i är ytterväggar, han slår alltså inte mot någon häst. Dessutom är det han som är högst i rang i stallet. Detta är även tredje boxen i samma stall han står i. Har haft tur att kunna få ta den boxen han har nu, som är den bästa för honom, men annars är det inte så lätt att "möblera om" eftersom det är insatsboxar, alltå äger man sin egen box. :)

Ja, problemet är att det är inte bara jag som fodrar, eftersom han står i ett kolllektvistall där vi alla hjälps åt. Att inte ge honom mat förrän han slutat sparka vill jag inte riskera. Har testat och då har jag en häst som fullkomligen slänger sig på väggarna a lá värsta wrestlern :crazy:

Hade jag varit du så hade jag testat att stänga in honom mer, alltså hänga för gallren om du har möjlighet, så att han inte ser andra hästar. Då har han ingen att gestikulera till och kanske kan slappna av.
Skulle inte heller låta honom vänta på maten, är han ranghög så ska han ju faktiskt ha först. Och det är jättesvårt när man står i kollektivstall att få de andra att vara konskventa, folk har svårt för sånt.

Jag har haft en skiva försatt vid gallret tidigare, när han stod i en annan box, men tog inte med det eftersom han inte är arg på grannen. Men det kanske är värt att prova igen. Jag vill dock bara inte att det ska få motsatt effekt, att han känner sig instängd och inte kan ha koll på resten av hästarna, vilket medför att han blir ännu värre.

När det gäller gummiskorna pratade jag med min hovslagare om det igår, men han sa bara att det inte skulle ha någon betydelse, så den funderingen är nedlagd nu.

Liknande trådar

Hästvård Självklart ska veterinär kontaktas på måndag, men jag vill ändå höra vilka åkommor det kan tänkas handla om. Är så orolig. Vår lilla 20...
2
Svar
35
· Visningar
4 206
Senast: Sirap
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 785
Senast: Lavinia
·
Hästvård Varning för långt inlägg, det råkade bli en del. Idag kom hästen in med tre skor och en rejäl bit hov mindre igen, ena fram är det som...
5 6 7
Svar
134
· Visningar
29 226
Relationer Lååångt om min krångliga mor-dotter relation. Har i över ett halvår nu haft paus från min mor. Efter ännu ett storbråk så kände jag att...
Svar
13
· Visningar
3 013
Senast: tanten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda-24
  • Skadade hästar och konvalescenter