Gummihästskor!?

SoffiProppi

Trådstartare
Såg detta i en tidning.

?

Är det ett skämt eller finns det verkligen? Någon som har det? Stod att det är bättre för hästens ben etc etc men de borde ju slitas ner på nolltid! O stenar som kan fastna o de blir ojämt... :crazy:

Sv: Gummihästskor!?

menar du öllöv-skon? har ju funnits i minst 10 år....

om du menar dem har jag haft dem i ett par år på den distanshäst jag hade. slits väll lika fort som ett par järnskor ung, men mkt bättre grepp.

Jag har ingen aning.. Stod om dem i en tidning från september (typ Amelia tidning) som skrev om uppfinningar av kvinnor. Har aldrig sett eller hört talas om dessa skor.

Jo det finns gummiskor, dock skonar dessa inte alls benen på det sätt som man kan tro. Det glidmoment som behövs när hästen sätter ner sin hov i marken saknas, vilket gör att senor och ligament utsätts för större påfrestningar än med en järnsko trots att den är långt mycket hårdare.

precis. skulle aldrig använda det.

möjligtvis i undantagsfall på en polishäst e.d som kanske måste galoppera på asfalt..

Det är inte alla överens om, det beror på vad man rider på för underlag.
Jag har använt gummiskor på en häst under 8 år. Jag har bara positiva erfarenheter. Dock är det få hovslagare som kan rikta och sko med dessa skor på ett bra sätt. Min hovslagare som jag hade på den tiden är även veterinär på en stor hästklinik i Skåne.
Det är väldigt lätt att avfärda saker på "hörsägen".

Nej det är inte hörsägen, eftersom man gjort studier på detta och jag har även sett filmen.

Jag pratade med min hovslagare om detta för inte så länge sedan och han sa att när dessa skor först lanserades så var materialet sådant att det gav "bromseffekt" och därmed slitage på benen, men att man hade ändrat detta så att de nu funkar bra. Han sa att anledningen till att de inte används så mycket är att de är jättesvåra att rikta (eftersom man måste banka på gummit - studs studs!) och att hovslagare ofta väljer bort dem pga det, inte för att de är särskilt dåliga för hästen.

Jag pratade med min hovslagare om detta för inte så länge sedan och han sa att när dessa skor först lanserades så var materialet sådant att det gav "bromseffekt" och därmed slitage på benen, men att man hade ändrat detta så att de nu funkar bra. Han sa att anledningen till att de inte används så mycket är att de är jättesvåra att rikta (eftersom man måste banka på gummit - studs studs!) och att hovslagare ofta väljer bort dem pga det, inte för att de är särskilt dåliga för hästen.

Nja, fast det stämmer inte. De är inte ett dugg svåra att rikta, och de har inte blivit bra, de har blivit bättre efter en ny gummiblandning.
Jag upplever dem som ganska bra i vinterföre men katastrofala på vanligt sommarföre!

Hovslagaren beställer ett särskilt verktyg att rikta dem med från öllöv, inte alls svårt då.

Har vanliga skor nu på mina pållar, men på min lilla arabhispo :angel: som gick distans var det super, inte kul att gå omkull på asfalt...

Mkt skönt att brodda oxå, inte alls så svinkallt som med vanliga skor.:D

Funderade lite på om inte det är behagligare för hästarna på vintern? Järnet leder ju rimligen lite kyla upp i benen vid minusgrader?
Vet inte om det är så...bara en tanke..:)

Jo det finns gummiskor, dock skonar dessa inte alls benen på det sätt som man kan tro. Det glidmoment som behövs när hästen sätter ner sin hov i marken saknas, vilket gör att senor och ligament utsätts för större påfrestningar än med en järnsko trots att den är långt mycket hårdare.

:bow: Av samma anledning gillar jag heller inte 4 brodd på gräs.

Håller dock med Centaur som polishästarna, det borde ju isf vara vid tillfällen då man mer eller mindre "måste" ha rejält grepp på typ asfalt.

Funderade lite på om inte det är behagligare för hästarna på vintern? Järnet leder ju rimligen lite kyla upp i benen vid minusgrader?
Vet inte om det är så...bara en tanke..:)

Hästar mår bäst av kalla ben så det är nog bara din broddning som gillar gummit ;)De har ju inte muskler förrän ovanför knän/haser som behöver hållas varma.

Hur skulle detta gå till?:confused:
Hoven har väl inga blodkärl i ytterväggen heller...?

inga blodkärl i naglarna heller....samma sak ju.:crazy:
Bara en tanke som sagt...

fast kalla ben är ju bra...låter ju sunt!:)

Jag använde Öllöv skon första gången -95.Hade då ett vbl som hade dåliga ben, alla gallor försvann rätt omgående på hästen så jag har inget negativt att säga om hälsoeffekter av skon.
Det andra som är bra med den är att det inte bildas snöstyltor när man rider.

Nackdelarna är att skon bara höll en skoning, testade 2 ggr men då åkte gummilagret av & att de var hala at ha på vintern, vet flera som sagt samma sak, de höll på att slå ihjäl sig när hästarna hade gummiskorna.
Rikta dem är inte heller svårt men kan vara svårt att få plats att borra extra broddhål i tån.

hade det på min gammla halvblodsvalack en sommar. var bra skor...lite som gympaskor

Det har funnits ett bra tag! Personligen så kan man väl tycka att det skulle vara bättre för hovarna. MEN de på travet som kört med gummiskor får sko om var och varannan dag efter lopp eftersom skorna sedan är förbrukade, vilket jag tror är mindre bra att dra ut och slå i nya sömmar hela tiden

Hade som sagt mina när jag tränade /tävlade distans och de höll i stort sett lika länge som ett par förstärkta järnskor, dvs 4-6 veckor.

Överrullningen borde bli något sämre med tjocka gummiskor men fick aldrig några veterinära anmärkningar på hältor iaf.
Det fick däremot kompisen med vanliga järnskor...Säger nog inte så mkt om skorna, mer om hästens ben.:crazy:

Hovslagaren beställer ett särskilt verktyg att rikta dem med från öllöv, inte alls svårt då.

Vadå speciellt verktyg??? Jag använder slägga städ som till alla skor och det är inga problem att rikta vare sig gummiskor eller järnskor..

Liknande trådar

Hästvård Står just nu i ett jäkla mysterium. Tankarna går som en studsboll. Tänker jag berättar händelseförloppet så får vi se vad ni har o säga...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
4 682
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
12
· Visningar
846
Senast: MiniLi
·
Hästvård Magsår? Någon som haft en häst vars enda symptom varit att den varit riktigt sur när man rörde vid magen? Vi har haft veterinär ute som...
Svar
4
· Visningar
368
Senast: Malva1978
·
Hästvård Någon som kan hjälpa mej förstå vad som hände??( veterinär är kontaktad med uppföljning imorgon) Stod ute i hagen med ponnyn 15 år i...
Svar
2
· Visningar
881
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka