Guldsko frågor

E

Egonson

Vill sko pållan med guldskor (4 brodd) nu denna omgången, gjorde det förra vintern och det gick jättebra (har kvar samma skor nu).

MEN min kära mamma oroar sig så för att guldskorna är för tunga, och för att hon ska gå snett och skada sig när marken är stenhård och hon får gå "uppe på" broddarna.

Undrar hur det är med den saken? Gör det något att hästen går med brodd när det inte är snö och marken är så hård att broddarna inte sjunker ned i den? :confused:

Mamma tycker pga detta inte om guldskor alls, jag däremot älskar dem och vill gärna övertyga henne om att det inte är någon fara.

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Guldsko frågor

Och i vanliga fall glider ju hoven en bit när hästen sätter ner den, med brodd blir det väl tvärstopp. Är det mkt skadligt för hästen?

Din mamma behöver inte oroa sig att dom är för tunga.
Det är väll inte så bra att ha brodd när det är stenhårt ute .Eftersom hovmekanismen fungerar sämmre med brodd/skor.

Jag oroar mig mer för att de ska trampa sig. Är det 4 brodd runt om går de på samma "höjd" hela tiden, så det är ingen fara.. Att de är tunga är inga fara heller.
Det är värre om man bara sätter i 2 broddar bak och de går som med högklackat en hel vinter!

Cleooo skrev:
Det är värre om man bara sätter i 2 broddar bak och de går som med högklackat en hel vinter!

Ja, det är därför jag vill ha minst fyra brodd.
Har bestämt oss för att sko med guldskor i alla fall, värsta snöovädret här nu och regnar det sedan blir det väl blankis av det.

Liknande trådar

Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
3 069
Senast: muslidag
·
Hundavel & Ras Som rubriken lyder, vad har ni för ras med er i stallet och på ridturer? Nästa hund SKA jag köpa från valp, där jag får vara med från...
2 3
Svar
56
· Visningar
8 455
Senast: Fetaost
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
12 386
Senast: QueenLilith
·
Hästvård Jag har en liten a-ponny som jag haft på foder sedan november. Hon har alltid gått barfota som jag förstått det, och det har fungerat...
Svar
17
· Visningar
2 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka