Guldfasanerna

• Övr. Djur
  • Trådstartare Trådstartare Sel
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1 335
  • Visningar Visningar 111 661
20250121_091851.webp

@Sel och @Fasanerna Hur har det gått för er i blåsten?
Kvartetten klarade sig finfint och var helt obrydda typ hela dagen. 😅 När det var som allra värst satt de i lä och kurade men det gör de i perioder helt vanliga dagar också, annars boppade de mest på som vanligt även om de höll sig på marken när de var ute.
Vinden kom tack och lov för det mesta från "rätt håll" för dem så de fick även en del skydd av att buren helt enkelt är bakom hotellet.
Det var gott om småfåglar som kurade i buren och snyltade på maten hela dagen också. <3
Här var jag ut och såg till dem just innan jag gick hem :). Lite stökigt i buren men ingen större fara:

Det blev förresten inga höns idag. Adoptionen inställd på grund av olika väderrelaterade bekymmer. :( De hör av sig när det blir altuellt näst gång.
Jag vet inte hur det är i UK, men här finns det en risk för smittor med "fabrikshöns". ILT är en hemsk sjukdom som jag hade oturen att få med mig hem en gång när jag köpte höns som smittade de jag redan hade. Lämnade in döda höns hos SVA och det drog igång en utredning bland lantraserna och flera uppfödare hade smittan utan att känna till den. "Fabrikshöns" vaccineras ofta men kan vara smittspridare som jag förstått det. https://www.msdvetmanual.com/poultry/infectious-laryngotracheitis/infectious-laryngotracheitis

Jag vet inte hur det är i UK, men här finns det en risk för smittor med "fabrikshöns". ILT är en hemsk sjukdom som jag hade oturen att få med mig hem en gång när jag köpte höns som smittade de jag redan hade. Lämnade in döda höns hos SVA och det drog igång en utredning bland lantraserna och flera uppfödare hade smittan utan att känna till den. "Fabrikshöns" vaccineras ofta men kan vara smittspridare som jag förstått det. https://www.msdvetmanual.com/poultry/infectious-laryngotracheitis/infectious-laryngotracheitis
De här är mycket riktigt vaccinerade men jag förstår att det finns risk oavsett varifrån man får sina fåglar egentligen. Jag har inte sett någon beskriva några problem i någon av grupperna där jag är med men jag kan absolut fråga vidare.
Sedan har vi ju inga andra höns som kan smittas utöver vår ensamma tupp, men ankorna delar inhägnaden.

De här är mycket riktigt vaccinerade men jag förstår att det finns risk oavsett varifrån man får sina fåglar egentligen. Jag har inte sett någon beskriva några problem i någon av grupperna där jag är med men jag kan absolut fråga vidare.
Sedan har vi ju inga andra höns som kan smittas utöver vår ensamma tupp, men ankorna delar inhägnaden.
Jag vet inte hur det fungerar om det kan smitta andra fågelarter, är rätt länge sedan jag läste på om det men det finns mycket matnyttigt hos SVA har jag för mig.

• Gilla
Reactions: Sel

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka