Guld skor?!

Sv: Guld skor?!

Nej, det kan man undra...det finns ju en risk med att väcka hästägaren, den kanske drar av skorna o börjar verka själv, vips så försvann den inkomsten! Meee!
Min hovslagare fnyser åt allt vad barfota heter, hur ska man kunna diskutera med en sån. Jag kan hovar någotsånär, de flesta hästägare kan inte ett skit om hovar, hur ska de kunna diskutera hovar med någon som helst vill prova olika sorts skor..
Jag menar inte att diskussion inte förts mellan trådskaparen och dennes hovis, men generellt är hästägare urusla på hovar o litar blint på hovisen.
Jag tycker det är självklart att något är fel när man inte behöver verka efter 8 veckor, min häst växer normalt och redan efter 6 veckor finns det 1 cm att ta av. Sen finns det snabbare o långsammare, men med måtta.

/j

En god idé. Se bara till att välja ridmodellen som är lite tjockare. Travskon som är tunnare blir lättare missformad, om man t.ex. trampar på en sten i skogen. Är mer anpassad till bearbetade underlag och trav.
Blir skon missformad så behöver du sko om av den anledningen tidigt ändå.

Hälsning Maja

Hej!

Jag har använt guldskor både med och utan brodd, för att jag en period red mycket på grusvägar så skorna slets ned för snabbt annars. Jag tycker de är väldigt hållbara och bra, och min häst skadade sig inte mer än med vanliga skor och vanliga brodd. Så jag tycker det kan vara värt att testa, nya lösningar är väl alltid bra att testa om man håller ögonen öppna och verkligen kollar upp resultatet. ;)

Sen ett annat litet tips som du får bestämma själv om du gillar eller inte... Många tycker det är bara struntprat, men jag tycker det fungerar bra. Min pålles hovar växte för sakta en period för ett par år sedan, så det knappt fanns nåt att verka eller slå i nya söm i. Den hovslagaren jag hade då tyckte att jag skulle köpa torskleverolja att smörja hovarna med. Jag tyckte typ att visst, det går ju att prova iaf, men hade inte så stor tilltro till det. Men det ska visst vara massor vitaminer i eller nåt. Sagt o gjort, jag smörjde in pållens hovar med det (både på utsidan av hovarna och strålen.) och jäklar vad de växte sen! Det fungerade faktiskt! Hovis sa att jag skulle smörja varje dag i ett par veckor, o sen trappa ned till ett par dar i veckan. Nästa gång han kom dit så var hovarna jättefina och det fanns lagom mycket att verka. :)

Jag har använt det varje gång det verkat som hovarna blivit lite "sämre" eller om han tex tappat en sko illa så hoven blivit sliten. Jag tycker det fungerar jättebra och har sett skillnad varje gång.

Om du skulle vilja prova så köper man det på apoteket, en flaska kostar typ 60 - 70 kr. Man kan sen använda en vanlig hovpensel att smörja in det med.

jag litar ju int epå honoom weftersom ajg frågar efter era synpunkter?! jag själv vet inte så mkt om det därför vil jag ju höra om era erfarenheter osv...

hästen är i övrigt frisk och har nlankpäls och fint full massa power och inget annat verkar vara fel..och det verkar vissst osm om de fionns flera hästar vars hovar växer låångsammare..efter vad jag hört mig för nu..

tror jag bestämt mig för att köpa fodertran å smörja på hovarna och lägga på guldskor nästa skoning..de utan brodd för de lär ju inte finnas någon snö/is då det är dax för henne att skos igen ;)

och så får vi se om hon kankse kan gå barfota under sommaren..ägaren säger att hon sliter så mkt ui trakterna då hon går barfota och man vill ju itne fötrstöra hennes hovar.e.ftersom det tar så lång tid att få dem att växa ikapp sig sen...

tack för alla svar =)=)

aha det är låter ju bra min hovis sade fodertran..men de är en 5 liters dunk :crazy: å de behöver jag ju knappast! rusar till apoteket!

låter som om din häst hade samma problem som min har nu så jag hoppas på detta =)=)
tack!

zilla skrev:
Varför inte prova flerpskor det fungerade på min häst som inte kunnde gå barfota och hans hovar växte otroligt dåligt.

Med flerpskon ökar du genomblödningen ihoven.

Jag hade dem också på några hästar. Vi kallade dom flärpskor men bara man vet vad man menar så... En annan fördel är att dom inte är lätta att kliva av sej. :) Nackdel-sömmen påfrestas ganska hårt så man fick sömma om ganska ofta.

Jag hade guldskor med grepp i sommras och mina slets lika fort som vanliga ridskor. :confused:

Flerp/flärp eller flapp (en och samma sko ..kärt barn har många namn :) )

Jag har haft "flerp" på min ridhäst och då slits inte sömmarna lika hårt som när man har dom på en aktiv travare. :smirk:

HumleMumlan skrev:
Min pålles hovar växte för sakta en period för ett par år sedan, så det knappt fanns nåt att verka eller slå i nya söm i. Den hovslagaren jag hade då tyckte att jag skulle köpa torskleverolja att smörja hovarna med. Jag tyckte typ att visst, det går ju att prova iaf, men hade inte så stor tilltro till det. Men det ska visst vara massor vitaminer i eller nåt. Sagt o gjort, jag smörjde in pållens hovar med det (både på utsidan av hovarna och strålen.) och jäklar vad de växte sen! Det fungerade faktiskt!
Försöker febrilt förstå hur något man tillför utvärtes ska kunna få en effekt invärtes (dvs öka tillväxten). Det låter ju onekligen lite som hårvårdsproduktreklam - smörj det här utanpå döda hårstrån så kommer roten att börja producera hår snabbare och hårstråna kommer bli bredare och starkare och.. jähjäh... :smirk:

Men om det nu fungerar för några så undrar man ju HUR! :confused: Placeboeffekten är ju inte rimlig på hästar bara för att ägaren tror på produkten liksom?? :D

Undrar alltså om det är någon som kan förklara HUR det skulle kunna fungera över huvud taget?

/JES

Min har gått barfota i nästan fem år. Men med hårdare träning nu så sliter hon så mkt att det inte går att ha henne barfota. Med ridning så verkade vi henne ungefär var tredje månad med hovis tittade på henne mkt mkt oftare än så. Hon är tack och lov korrekt i benen och rör sig korrekt = slet jämnt.

MEN de växer långsamt och har alltid gjort det och jag tror inte det är ngt större fel på henne. Har gått snart åtta veckor på samma dojjor och ser nästan nyskodd ut (ordentligt utlagda för plats att växa och röra sig på).

Intressant! Hon reds alltså aktivt i fem år, och sen när det blev hård träning (vad är det? ) så ömmade hon? Eller hur märkte ni att hon slet för mycket? Vad är det för ras?

Jag skulle jättegärna vilja se nån bild på hennes hovar innan ni skodde. Klart, det är bara vi barfotafolk som tar bilder på hästars hovar, men nån bild uppställd? PM:a om du inte vill lägga ut det här. Om du vill alltså.

Det är ju även intressant att veta om hästar som har fått skor, var går gränsen för vad hästar tål att utföra osv..
Är hovarna lika fina nu som när hon gick barfota?

/jenny

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 566
Senast: Dessie2010
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka