Guld skor?!

Shimzy

Trådstartare
Hej..!?
min foderhäst har tydligen för hårda hovar som växer för sakta..men kan inte gå barfota enligt ägaren..så hovslagaren föreslog guldskor..för att de tar lite längre tid att slita ner så att hoven kanske hinner växa lite mer mellan verkningarna.. ng som provat? vet ngt om dem?
andra tips?

tacksam för hjälp!

mvh lene

Sv: Guld skor?!

guldskor har man ibland på travare.. de har ett "grepp" (välldans litet) längs hela ytterkanten av skon, som e gjort i en hårdare metall, och slits därför långsammare ja..
då borde ju hoven helt logiskt hinna växa mer innan skon är nedsliten..
men om du har "ridhästskor" på hästen din, så e de ju så tjocka att det borde ta lika lång tid för dem att bli nedslitna, som för ett par guldskor...

Hej!

Jag anser att mycket av problemen med skoning är att hovarna växer mellan verkningarna och ändrar sig alltså från sandaler till pumps på 6 veckor. :) Så jag hade sett det som positivt att slippa verka av för mycket. Men.. något är kanske fel här, hoven ska växa nån millimeter i veckan, annars är tillväxten hämmad av något. Vet ej vad men misstänker att han har dålig hovrörelse överhuvudtaget. (hovmekanism)
"Kan ej gå barfota" uttalanden hör man ofta, och ofta kan de det med rätt verkning, kunskap och tålamod. Kika på barfotainlägg här på buke.

annars, om du bara vill "blunda" så kan ju guldskor vara ett alternativ, för de håller väl tredubbelt så länge enligt vissa.

/jenny

Jag har guldskor på min häst och är supernöjda med dom.
Tyvärr har dom tidigare jag använt slutat tillverkats, så jag har trav varianten av dom.
Otroligt hållbara, men att man skor om mer sällan vet jag inte om jag håller med om.
Jag skor om min och verkar lika ofta som tidigare. Men att dom är mer slitstarka håller jag absolut med om.

Om dom är lösning på din foderhästs problem kan jag inte svara på alls.
Men skorna gillar jag! :D

Varför inte prova flerpskor det fungerade på min häst som inte kunnde gå barfota och hans hovar växte otroligt dåligt.

Med flerpskon ökar du genomblödningen ihoven.

Jag använder guldskor på mina båda araber. Den ena har den tunnare travarvarianten och den andra har den tjockare "vanliga" guldskon. Jag är nöjd med dem och mina hästar verkar också vara det. Plus! för att slippa skruva i och ur brodd nu på vintern! :bow:

Skorna håller längre, men det innebär ju inte att man nödvändigtvis får sko mer sällan, bara det att man kan lägga om samma skor flera gånger (jag tror lätt att jag kommer kunna lägga om mina tre gånger). Sen beror det ju på hovtillväxten hur ofta man behöver sko. Min ena häst har jag 8 veckorsintervall på och den andra brukar då inte ha vuxit ut lika långt utan den väntar jag oftast 10 veckor med att sko om. Kanske att du med din foderhästs långsamma hovtillväxt också kommer att få ett längre skoningsintervall, men det får du ta upp med din hovslagare.

/JES

hovis säger att han inte kan verka bort något..och att slå på skon i samma hål igen är ju inte bra, fäör då sitter dem kasst sen..
kan jätte lite om detta därför är jag tacksam för alla synpunkter =)
lägga om samma sko 3 gånger? låter ju toppen..då pröjsar man ju gärna lite mer första gången =) av kostar de ca?
mvh lene

Att använda skor med längre hållbarhet är ju ett sätt att komma runt problemet, ett annat är ju att hovisen gör ett bra jobb så hoen växer trots att den är skodd.
Guldsorna kostar ungefär dubbelt upp mot vanliga, dvs ett par hundra för 4 skor, själv rekommenderar jag dom aldrig då många hästar skadat sig själva på broddarna. I sammband med att de tar sig upp efter en vilopaus sparkar de sig själva med rejäla sår som följd.
Känner faktiskt inte någon hovis som rekommenderar dom även om dom blir ditsatta på kundens begäran.

Min hovis gör det ;)
Sen gör inte min häst sig mer illa på dom broddarna än "vanliga" skor med broddar...
Han har dessutom varit skadat och stått i sjukhage i 5 veckor, och satts igång nu, utan några sår :)
Är kalasnöjda med mina!

Håller med om dessa skor !

Jag har dessa på mitt livliga fullblod och han har inte lyckats att få några sår !
Jag fick ge 110:-/ paret vanliga fall kanske ett par vanliga skor kostar 50-60kr/paret.
Min hovslagare sa att dessa skor kommer jag att kunna ha i ca två år = två vintrar..
Och jag är mer än hel nöjd med dom!
Så jag tror verkligen på att du skall testa dom då du kan vänta lite längre med skoningen eftersom dom inte slits lika mycket!

Annars finns det skor med en tunga på som öka stimulansen i strålen . Kallas tung skor om jag inte minns helt fel.....Men dom är ju som vanliga ridskor så det är ju heller ej att rekomendera !

Om hästens hovar växer såå långsamt så behöver du ju inte ta ut hovis alls när du har guldskor, eftersom de inte slits så mycket. Bäst är ju om hovis kommer ut för någon annan häst och kan slänga en kik på din för att se om det börjar bli dags att verka/lägga om skorna.

/JES

Det behöver det ju inte vara h*n kanske bara ha en sakta tillväxt .....

ikeline skrev:
Det behöver det ju inte vara h*n kanske bara ha en sakta tillväxt .....

men att det ska gå 16 veckor mellan en verkning.. nej, något står inte rätt till.

Av med skorna under en lämplig tid, dit med en kunnig barfotaverkare, och se om fötterna bättrar sig.

Har varit med om samma på en medryttarhäst...nämligen.

Hej!
Guldskor finns för både ridhästar och travare det är ett par vanliga skor med 4 el 6 broddar i varje sko. :)
Den ultimata vinterskon, jag har alltid det på min vinter tid. :bump:
Guldskor har inget litet grepp utan det bästa du kan få det är 4 el 6 mellanstora broddar. ;)
Mycket bättre än att överbelasta med bara brodd i trakten. :devil:
Guld skor kan du ha två skoningar eftersom de inte slits på samma sätt so vanlig eftersom hästen sliter på brodden. :banana:
MVH Linnea

guldskor heter det för att de har en speciell beläggning (hårdmetall) som håller bättre än rent järn.
inte för att det sitter broddar i. Guldskor finns utan broddar oxå.
Broddarna sitter fast eftersom man annars inte kan göra dem lika hållbara som de är kända för att vara.

Barfotaverkare tror i alla fall inte jag på !! Men men jag hade inte varit så himla orolig omhästen i övrigt hade varit pigg å glad äter som den ska m.m då hade inte jag oroat mig utan satt på den ett par guldskor å sen kollat av när den behövs verka !!
Det är min åsikt i alla fall å det är min rätt att ha den !

Och skulle det vara något fel så borde ju hovslagaren ha sagt någonting åt ägaren att det inte stog rätt till i så fall men så verkar det inte vara !

Liknande trådar

Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 660
Senast: super
·
Hästvård Hej! Vi har för ett tag sedan fått hem en ponny. Tidigare ägare sa att hästen behöver skos var 8 vecka, men nu har det gått sju veckor...
Svar
9
· Visningar
1 566
Senast: Dessie2010
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
8 770
Senast: tuaphua
·
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
3 398

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka