gulbruna halvblodshingstar

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare misterhultspyret
  • Startdatum Startdatum
En homozygot skimmel lämnar enbart skimlar - men homozygota skimlar är väldigt ovanliga! De enda jag kommer på är Ramzes och hans son Condus. Samt troligen Capitano (som enligt stammen inte kan vara homozygot - det finns dock en förklaring...).

Så gott som alla skimmelhingstar är heterozygota (det heter det väl? blev osäker helt plötsligt). Dessa lämnar 50 % skimmel (om inte stoet är skimmel förmodar jag - orkar inte tänka efter - det är väl 75 % chans om stoet är heterozygot skimmel också?).

Mvh Cissi

jaha vad kul då måste jag ut och leta efter dom.
skulle gärna vilja he en liten skimmel fölis.
tack så mycket.
men lämnar homozygot skimmlar endast skimmel så det kvitar vilken färg mamman har,ungefär som med homozygota tigrerade appaloosas?
vart hittar jag dessa homozygota skimmlarna har dom någon sida?

Hmm jag fick Gränsbos katalog...hade nog fel.

Bocelli ser att ha vanliga svarta ögon...om de nu inte korrigerat bilderna förstås. ;)

Bernstein ger gult...i viss mån i alla fall.Har sett de som är mycket gult i men även de som inte har något alls...men det beror ju på mamman också!

Om man kollar längre bak i stamtavlan så ger Pegasus gult men man får ofta gå tillbaka ganska långt. Jag har själv ett sto född -83 e: Labrador - Pegasus som är gulblack. Andra fölet e: Indus (som var brun) blev isabell.

Vad är "gult i viss mån"? Betäcker man icke-gult sto med Bernstein har man 50% chans till gult på avkomman.

Gulblack är knappast din häst som har Pegasus i sig, om det inte är t.ex fjording längre bak i stammen. Gulbrun lär färgen vara (även om det står black i papprena... det finns många fel i registreringspapper och stamböcker). Särskillt som fölet blev isabell.

Gulanlaget är dominant, så man kan alltid följa en guling i rakt nedstigande led.

Precis! :D

Men så har vi ju det där om vad som kan vara svårt för själva ögat att se ibland. ;)

Jag vet att gulblack inte är den rätta benämningen på färgen eftersom hon inte har ngn ål. Men i alla papper står det gulblack. Senast en id-kontollant kollade på henne frågade han mig: "Å vad kallar man denne färgen"? likadant sa veterinären som gjorde vet. besiktningen på henne när vi köpte henne för 8½ år sedan. Har inte träffat på någon som kan säga exakt vad det är för färg på henne, vad man ska kalla den och det är ändå något jag har försökt ta reda på och få ett riktigt svar på. En del säger "Vi kan väl kalla henne gulbrun/bork", andra vill att vi säger gulblack med tanke på att det står i alla papper...

I viss mån...ja, det beror ju naturligvis på stoet också, det är ju 2 hästar om saken...

Mamman är isabell, så är hon "nåt konstigt" så är det gulbrun som ju kan komma i alla möjliga nyanser. Har du ingen bild? Det skulle vara kul att se.

Mamman till min stod registrerad som gulblack hon också. Det är min häst (gulblack i alla papper) som har ett föl som är isabell. Jag har inte någon bild på henne just nu men ska lägga in det på datorn....kan bara inte göra det på jobbet. Men när jag har fixat det kan jag ju skicka över så du får se....

Ah, tänkte fel. Men färgen kommer från Dragon = gulanlag och inte black. Och fölet isabell = gulanlag, inte black.

Dragos är Pegasus efter....antar att det var honom du menade isf och inte Dragon.

Sorry... Skriver numera mest med en hand pga bäbis i famnen ¨å det blir lite tokigt ibland :-)

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Inom kort kommer jag att behöva återvända till civilisationen (i stället för att spendera min tid hemma och i stallet) , och det kommer...
Svar
11
· Visningar
1 309
Senast: MML
·
Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
19
· Visningar
2 508
Senast: Mia_R
·
Hundavel & Ras Har suttit och läst lite om hur olika raser har förändrats sedan de introducerades. Man blir lite slagen av hur många raser har förlorat...
5 6 7
Svar
121
· Visningar
11 197
Senast: Puffindog
·
L
Kläder & Bli fin Jag hoppas att man får fråga om tips om kläder här! Men det är såhär att jag skulle vilja ha lite tips om var jag kanske kan hitta några...
2 3
Svar
48
· Visningar
3 275
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar