Gulbrun eller Gulsvart?

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare BeastieBabe
  • Startdatum Startdatum
B

BeastieBabe

har lite funderingar, det har kommit en ny häst till ridskolan och det har givetvis blivit lite diskussioner om färgen, hästen är utan stam så tyvärr vet vi inte vad hennes mor och far har för färg :(

det står mellan Gulbrun eller Gulsvart men jag har svårt med att hitta konkreta skillnader mellan färgerna, mer än att den Gulsvarta kan dra mot rött och ha röda strån i man och svans, medans den Gulbruna inte har något rött alls i sig, och har brun hud..

finns det andra skillnader som man kan se genom att kolla hud och hår direkt på hästen?

bilder:
http://gfrk-horses.fotopic.net/p39639266.html
http://gfrk-horses.fotopic.net/p39672139.html
tyvärr bara inomhusbilder änsålänge men kanske utebilder imorgon..

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Gulbrun eller Gulsvart?

de färger de var mer diskussion om förutom gulbrun och gulsvart var Isabell, Gulvit, Pärlvit och Sotvit.. man det finns ju ingen chans att hästen har någon av dom färgerna eftersom att manen är pigmenterad och hon inte har rosa hud eller blåa ögon..

Senast ändrad av en moderator:

För att ta det enkelt så ser man ju på hästen om den är gulbrun eller gulsvart, helt enkelt beroende på hur mörk den är. En gulbrun är just gul och brun, medan en gulsvart är svart och gul.

Däremot kan det ibland vara svårt att skilja en gulsvart från en svart, bara för att det gula ibland syns väldigt dåligt på svart.

Hästen på bilden är gulbrun, om den är gul överhuvudtaget.

Senast ändrad:

okai.. ska kolla noggrannare på håren i solskenet imorgon, återkommer med mer info om hennes färg, dvs hur den glänser i solen och vilken färg huden har..

vad skulle det annars vara för färg? bruna hästar har ju inte sådana nyansskillnader i täckhåren, och svart, fux, skimmel, skäck eller tigrerad är hon ju inte ;)

Sen finns ju mörkgulbrun också, allt beror ju helt enkelt på hur pass mörk grundfärg det gula har verkat på.

Har det gula verkat på fuxanlag blir det en isabell.

Två gulanlag blir gulvit (de har då fuxanlag i botten), pärlvit (brunt i botten) eller sotvit (svart i botten) och de hästarna är väldigt ljusa.

Det kan vara en mörkbrun häst med en brun-ton som går mer i gulbrunt än rödbrunt...

Men fotografera gärna hästen utomhus i bra ljus och då HELA hästen. :idea:

Den här hästen är dessutom rakad, vilket också är lurigt.
Jag klippte en fux (ganska röd) en gång, och när pälsen kom av, var färgen som en ljus chokladkaka. Långt ifrån ursprungsfäregen.

Den är i alla fall inte gulsvart, jaghar själv haft en val som var gulsvart o han var kolsvart. Gula tofsar i öronen på vintern o skimrade i gult på insidan av bakbenen om sommaren. :)

Gulbrun om det finns gulanlag alls (fast det ser det ut som på de här bilderna iaf).

Gulsvart skulle jag inte tro, de är ganska svåra att se det gula på oftast.

då har ju du haft en mörkgulsvart det finns ljusgulsvarta också..

Gulbrun om det finns gulanlag alls (fast det ser det ut som på de här bilderna iaf).

Gulsvart skulle jag inte tro, de är ganska svåra att se det gula på oftast.
jo visst ser det ut som gulanlag, jag hann inte titta så himla noga på henne i torsdags när jag fotade, red ju lektion då också så det var lite stökigt, fotade dock efteråt när vi var nästan ensamma kvar i stallet.. nu ser det ut att bli molnskitväder imorgon så även om jag tar mig ut å fotar så är det täcke på.. skolhästarna ska inte störas i hagen och det är mörkt när de får komma in..

Kan du inte visa en bild på vad du anser vara en "ljusgulsvart"?
har inga bilder själv på alla nyanser av alla färger och brukar inte stjäla från google, men kolla i Hästens Färger av Bo Furugren, där finns bilder av gulsvarta som INTE är helt kolsvarta med bara gulskimmer.. :idea:

Men att de är så ljusa måste vara jätteovanligt. Det vanligaste är att de är svarta med bara lite gult skimmer, ofta i ansiktet.

Dessutom får jag för mig att en gulbrun har större kontrast mellan man och kropp än den ljusa gulsvarta, den är liksom blekt hela hästen.

ja, jag är inte 100% insatt i detta men vad jag läst mig till så verkar det ju finnas ljusare varianter av gulsvarta också, även fast gulanlaget får dåligt grepp om den svarta färgen så att säga..

Det finns svart och det finns bleksvart, som allltså är den ljusare varianten av svart. Man kan väl tänka sig att det på en bleksvart med gulanlag syns mer att den har en gulgen än på en normalt gulsvart.

Jag tror dock att du ska glömma gulsvart på just den häst du visat foton på. OM den alls har några gulanlag så vill jag nog säja att den är gulbrun eller mörkgulbrun.

mm det lutar ju åt gulbrun nu iallafall.. ska åka ut om nån timme och fota lite.. måste rasta vovven och sådant först..
solen tittar fram idag så hon kanske står utan täcke :)

Liknande trådar

• Låst
Islandshäst Alla kära färgkunniga! Jag har en fråga till er,nämligen: Vad har min häst för färg?? Enligt passet är hon brun, men njaa..Kolla in...
2
Svar
20
· Visningar
10 904
Senast: Vala
·
G
Avel Läste på Aftonbladets websida om hästens färger. Saxat därifrån: // ALBINO Albinos saknar helt färgpigment. Ögonen är stålgrå...
Svar
16
· Visningar
3 530
Senast: CillaW
·
Avel Vet inte om detta är rätt plats, men jag har sett färgfrågor här tidigare.. Enligt Bo Furugrens "Hästens färger" kan en svart häst...
2
Svar
31
· Visningar
3 334
Senast: antiloop8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka