I
iceland
vilket anser ni är bäst, har hört att man ska ha vit men min häst älskar de gula.. är det för att man ska kunna kontrolera mineral intaget som man ej ska ge den gula?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
K.D.: Klart man kan ge unghästar mineralsten, de har också behov av mineraler. Men det är säkrast att kolla sin grovfoderanalys och räkna ut om hästen får i sig tillräckligt med mineraler genom foderstaten. I annat fall är det onödigt att tillsätta extra som den ej behöver. Det gäller både unghästar och vuxna hästar.
/
kl
min har en vit sten.
någon som vet om för mycket salt är skadligt för hästar? och hur mycket är för mycket isåfall? min häst är helt besatt av saltstenen, tar slut typ 4 gånger så fort som övriga i stallet
Det är inte farligt. Men hästen blir törstigare och behöver ha möjlighet att kunna dricka mycket vatten! Fri tillgång på vatten.
Om din häst äter upp saltstenen eller slickar väldigt mycket skulle jag rekommendera dig att köpa lössalt och ge i maten, 1 msk om dan.
Det är ditt val. Vill du reglera hennes saltintag så det ligger på den rekommenderade givan så borde du ge löst. Det borde vara en onödig påfrestning på hästens kropp att ta hand om saltöverskottet även om det nog inte är direkt farligt.
kl
min har en vit sten.
någon som vet om för mycket salt är skadligt för hästar? och hur mycket är för mycket isåfall? min häst är helt besatt av saltstenen, tar slut typ 4 gånger så fort som övriga i stallet