gul eller vit saltsten?

I

iceland

vilket anser ni är bäst, har hört att man ska ha vit men min häst älskar de gula.. är det för att man ska kunna kontrolera mineral intaget som man ej ska ge den gula?

Sv: gul eller vit saltsten?

Jag har ren saltsten till tvååringen och en mineralsten till den vuxna storhästen. Detta på rekommendation av uppfödare, mineralsten skulle tydligen inte vara bra för en unghäst.

Jag använder en vanlig vit saltsten till min häst. Om han behöver extra mineraler så tillsätter jag det i fodret så jag vet vad han får i sig.

Jag tycker enbart att man ska ge hästen rent salt (dvs de kritivita stenarna). För då kan hästen själv äta salt, och enbart salt, då den behöver det. Mineralerna är bättre att ge vid sidan om. Att ge mineralsten täcker ju ändå inte hästens mineralbehov, utan det behöver den ändå få i sitt foder på ett eller annat sätt.

Varför är inte mineralsten för unghästar bra? Varför är det så bra för den äldre hästen? Är det inte bättre att ge tillskott vid sidan om?

Hästen kan själv dosera saltintaget, men inte mineralintaget.

Därför ger jag salt i "stenform" och mineraler doserade i krubban.

Lugn i stormen, bara för att min dator står uppkopplad mot internet hela dagen innebär det inte att jag sitter vid den varje minut ;)

Jag har faktiskt aldrig reflekterat särskilt mkt över den biten eftersom det nu är så att min unghäst inte gillar mineralstenarna och min stora häst inte gillar de rena saltstenarna. aMin uppfödare sa det i förbifarten vid ett tillfälle, jag vidareutvecklade aldrig ämnet eftersom det inte var "aktuellt" att ändra på "stenutfodringen" hos mig. Det har blivit så att de får den sort de tycker om helt enkelt :)

Visst, i en perfekt värld hade det nog varit bäst att balansera upp mineralerna/saltet så sidan om, men nu är jag en sådan usel hästägare att jag har valt det enkla/lata sättet och ger dem varsin sten att slicka på :o

Mina hästar mår bra båda två så det verkar inte ha skadat dem :d

Jag måste förtydliga mig lite tror jag:

När jag skrev "på rekommendation" så menade jag att min uppfödare rekommenderat detta, men till saken hör att det gjorde h*n i efterhand, jag hade altså redan den utfodringen av sten till mina hästar. Detta missade jag att skriva i mitt första inlägg.
Nu kan jag nog inte vara mer tydlig tror jag :p

Men först skrev du att man inte ska ge mineralsaltsten till unghästar. Men du menade kanske bara din egen unghäst då denne inte gillar det? Men generellt sätt är det helt okej att ge unghästar mineralsaltstenar?

Visst, det bästa är nog att ge tillskotten vid sidan om istället, typ i fodret, så att man vet att de får i sig det.

Ger vit sten. Eftersom min häst får i sig sina mineraler från grovfodret samt selen från Tokosel känns det onödigt att ge mineralsten. Jag ger bara det jag vet att hon behöver, dvs salt. Dessutom kan hästar (förmodligen, ej vetenskapligt bevisat) känna natriumbrist (saltbrist) och veta hur mycket de behöver slicka i sig.

K.D.: Klart man kan ge unghästar mineralsten, de har också behov av mineraler. :D Men det är säkrast att kolla sin grovfoderanalys och räkna ut om hästen får i sig tillräckligt med mineraler genom foderstaten. I annat fall är det onödigt att tillsätta extra som den ej behöver. Det gäller både unghästar och vuxna hästar.
/:p

K.D.: Klart man kan ge unghästar mineralsten, de har också behov av mineraler. :D Men det är säkrast att kolla sin grovfoderanalys och räkna ut om hästen får i sig tillräckligt med mineraler genom foderstaten. I annat fall är det onödigt att tillsätta extra som den ej behöver. Det gäller både unghästar och vuxna hästar.
/:p

Ja, så tänkte jag också. Men då -Catherine- sa att mineralsten till unghästar inte är bra, då måste jag ju fråga henne varför. Tänkte om det var nått nytt jag missat, eller vad det var frågan om.
Men det stämde alltså inte, utan passade bara inte hennes unghäst då den ändå inte äter stenen. Så uppfattade jag det iaf.

Har svårt att tänka mig att det skulle göra nån skillnad pga. åldern. Men det är framförallt ungre och äldre hästar man måste se till att de får all tillskott de behöver.

ger mitt fh miniralsten då hon inte rör saltstenen. tycker att det e bättre än inget. shettisen i stallet får saltsten och äter dom som godis:d vill dock inte ha miniral

kl
min har en vit sten.

någon som vet om för mycket salt är skadligt för hästar? och hur mycket är för mycket isåfall? min häst är helt besatt av saltstenen, tar slut typ 4 gånger så fort som övriga i stallet :crazy:

Precis, just min unghäst gillar inte mineralstenen alls så hon får en ren saltsten. Min uppfödare noterade detta och påpekade att mineralsten inte var bra för unghäst så då tänkte jag inte mer på det än att "Jaha, då var det ju bra då att min inte får en sån, då har jag inte gjort ngt tokigt :)".

Hade det varit så att hon fått en gul sten från början, skall jag nog erkänna att jag bytt sten eftersom jag (naivt, ja jag vet) gärna vill tro att min uppfödare vet bättre om unghästar än vad jag själv gör som aldrig tidigare haft att göra med en sådan, dock hade jag nog ifrågasatt varför hon menade att det inte var bra :p

Nu när jag tänker efter så förstår jag att h*n nog inte menade att det var direkt skadligt utan bara onödigt med mineralstenen om inte extra mineraler behövdes :)

kl
min har en vit sten.

någon som vet om för mycket salt är skadligt för hästar? och hur mycket är för mycket isåfall? min häst är helt besatt av saltstenen, tar slut typ 4 gånger så fort som övriga i stallet :crazy:

Det är inte farligt. Men hästen blir törstigare och behöver ha möjlighet att kunna dricka mycket vatten! Fri tillgång på vatten.
Om din häst äter upp saltstenen eller slickar väldigt mycket skulle jag rekommendera dig att köpa lössalt och ge i maten, 1 msk om dan.

Det är inte farligt. Men hästen blir törstigare och behöver ha möjlighet att kunna dricka mycket vatten! Fri tillgång på vatten.
Om din häst äter upp saltstenen eller slickar väldigt mycket skulle jag rekommendera dig att köpa lössalt och ge i maten, 1 msk om dan.

Hon har självklart fri tillgång på vatten och dricker mycket.
Borde jag köpa lössalt ändå? och varför om det nu inte är farligt med mycket salt?
Gav henne lössalt förut men nu har hon haft sten ett tag..

Det är ditt val. Vill du reglera hennes saltintag så det ligger på den rekommenderade givan så borde du ge löst. Det borde vara en onödig påfrestning på hästens kropp att ta hand om saltöverskottet även om det nog inte är direkt farligt.

Det är ditt val. Vill du reglera hennes saltintag så det ligger på den rekommenderade givan så borde du ge löst. Det borde vara en onödig påfrestning på hästens kropp att ta hand om saltöverskottet även om det nog inte är direkt farligt.

Ok...jag börjar nog ge löst igen iaf.. Får ju nästan ont i magen när jag ser hur fort saltstenen försvinner..

kl
min har en vit sten.

Det beror ju på hur mycket hästen överdoserar, men generellt sett är det inte farligt.

Sedan är ju frågan om det verkligen är din häst som äter för mycket eller om de andra äter för lite? ;)
Om hästen äter hela sitt underhållsbehov av salt från saltstenen (alltså inga andra Na-källor) och inte svettas vid träning etc, så bör en saltsten räcka ca 100 dagar.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
1 923
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
504
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka