Gul eller orange reflex?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare eiwo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 3 103
E

eiwo

Funderade på en sak nu när jag red. Jag har alltid haft gula reflexer till mej och hästen, till exempel reflexridtäcken och västar. Har egentligen inte tänkt på det när jag köpt dem, men nu när jag packade på allt på hästen började jag fundera. Vilka syns bäst egentligen, gula eller orange? Vilken färg föredrar ni? Eller är det ingen skillnad alls? :)

Sv: Gul eller orange reflex?

Vet inte om det är någon skillnad på hur väl färgerna syns i mörker, men när man rider i dagsljus/skymning tycker i alla fall jag att gult syns bäst. Alltså inte reflexfunktionen men själva färgen.

När jag red ut igår hade jag ett gult reflextäcke till hästen och en orange väst till mig. När det var ljust syntes båda lika bra, men i mörkret lös den gula upp mer, medan den orangea inte syntes så mycket. Tror dock att om man lyser med billampor på, syns de lika bra. Själv föredrar jag nog i alla fall gula reflexer.

När man rider ut mitt på dagen och använder reflexen för färgens skull att synas så föredrar jag nog gul nu i när allting är så grått på hösten, då lyser det verkligen upp.
När man använder reflex när det är mörkt tror jag inte det spelar så stor roll faktiskt, det som spelar mest roll då är hur mycket reflexer man har på plagget/reflexen, som bilarna ser ;)
Jag har ett orange reflexridtäcke, men resten i gult.

Har aldrig reflekterat ( :p ) över det faktiskt, men jag har varken eller för den delen heller, alla mina reflexer är gröna. :D Har fått beröm för att jag syns så bra med dom. :bump:

det spelar ingen större roll.. kan tycka att såväl gult som oranget är svårt att se då färgen på löven är i dessa nyanser nu när de håller på att trilla av träden men inte gjort det ännu.. strunt samma faktiskt.. dagtid syns ju ekipaget tydligt oavsett, och under dygnets mörka tider lyses ni upp av reflexerna i kombination med lyckor, färgen är sekundärt i detta fall.

fast innan du reflekterar över färg skulle jag skaffa 4 benreflexer till hästen att sätta över kotorna.

Jag har både och. Här hänger det ju i sadelkammaren men man kan ju se på ett ungefär hur det blir i billjus kanske.

Har gula och blåa reflexer, tycker att båda syns lika bra.
Tror inte färgen har ngn betydelse hur bra man syns

Alla: Tack för svaren, då håller jag nog mej till gula reflexer :)

fast innan du reflekterar över färg skulle jag skaffa 4 benreflexer till hästen att sätta över kotorna.

Varför förutsätta att jag inte har benreflexer? Bara för att jag inte nämnde just dem som exempel? Har både benskydd med reflex och lösa benreflexer ovanpå det, tack så mycket.

Liknande trådar

Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 390
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 149
Senast: Capybara
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
644
Senast: cowgirl81
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 297
Senast: Edla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka